Stort tack @JFB!! Du tar dig alltid tid att förklara på ett utförligt och lättbegripligt sätt och ditt upplägg är väldigt genomtänkt och verkar bra!!
Det jag kommit fram till gällande allokeringen är nog att jag redan i år ska öka på till iaf 8 års utgifter i buffert. Jag har landat i att jag kommer gräma mig så oerhört mycket mer i en nedgång än vad jag skulle göra av att jag kanske går miste om lite avkastning i en uppgång. ![]()
Sen behöver jag kanske inte allokera hela bufferten om 10 år nu men med 8 års utgifter känner jag mig trygg med att årsvis sedan fylla på lite.
Jag har dock lite svårt för detta upplägg och har ifrågasatt det i andra trådar.
Tycker inte jag har fått några riktigt bra argument i de andra trådarna till varför man egentligen ska ha så mkt som sammantaget 17,5 årsutgifter i buffert!? Kanske landar det helt enkelt i personliga preferenser här?
Jag gillar ju den enkla grundregeln att ha:
0-3 år på sparkontot
3-10 år i långa räntefonder
+10 år i aktiefonder
…och ser inte varför man då ska gå från 10 år till 17,5 år i stay-rich/FIRE!?
Ovan ger, om man räknar om det lite grovt en 10/23/67 portfölj (sparkonto/långränta/Aktiefonder)
Alltså att landa någonstans kring 70% aktier även i en stay-rich portfölj tycker jag känns mer rätt (för mig) än att gå så lågt som 40% aktier. Tycker det finns en påtaglig risk att avkastningen ska bli för låg med så låg andel aktier och det får mig att tänka på denna tråd: The (Expected) Cost of Pessimism
Finns väl också rätt mycket simuleringar som visar på att 80/20 och 70/30 portföljer håller betydligt längre (speciellt om man kan vara flexibel och täcka utgifter genom att ta från räntefonder i börsnedgångar) än portföljer där aktiedelen bli så låg som 40%-50%.
Eller tänker jag fel här?
Finns det rimliga belägg för att man bör ta höjd för en större buffert än 10 års utgifter i en FIRE portfölj? Dvs att det ska ta börsen mer än 10 år för att komma tillbaka på ungefär samma nivå som nu.
Jag räknar enbart privat portfölj eftersom jag är en bit ifrån pension och ser pensionen som en “bonus”. Men här tror jag vi räknar väldigt olika.
Kan inte bli för många ![]()