Meddelande från moderatorn: kunde inte motstå frestelsen att bryta ut det här till en egen tråd. ![]()
Lite off-topic; Prövat bokashi som alternativ till maskkompost? ![]()
Meddelande från moderatorn: kunde inte motstå frestelsen att bryta ut det här till en egen tråd. ![]()
Lite off-topic; Prövat bokashi som alternativ till maskkompost? ![]()
Nej, men jag borde titta på det!
Vi kör bokashi kompostering. Kan rekommendera facebook gruppen Bokashifrämjandet.
Min egen erfarenhet av det är att det funkar utmärkt, men det är en del pyssel med det. Men det är säkrt lättare än maskkompost som jag aldrig själv har testat (finns ju gott om maskar i jorden).
Vi har en bokashi och det funkar bra, även under vintern. Men den behöver grävas ner nån månad innan man kan använda allt. Så det är kanske svårt att göra i lägenhet? Men jag vet inte så mycket om det egentligen.
Kolla på blocket och köp/sälj grupper på facebook. Det finns många som köper set och aldrig kommer igång eller tröttnar snabbt så man kan fynda 
Vi kör bokashi i båten på sommaren. Har funkat bra.
Hemma i lägenheten har vi mikrobkompost (ej maskberoende) på gården. Gick att ordna även fast det är hyresrätt då vi var några grannar som samarbetade. Blir bra jord till odlingslådorna som också finns där.
I brf borde det vara ännu lättare att få till.
Kan du utveckla hur ni gör med den i båten? 
Är det så att ni knappt fyller en sån hink när ni är ute med båten och det då är ett smidigt sätt att få med sig komposten?
Vi brukar vara ute knappa 2 veckor i sträck och då räcker en hink.
Vi har en mindre plastlåda med lock inne som vi slänger i under dagen och sedan tömmer i komposten på kvällen. Själva Bokashin står i ett stuvfack i sittbrunnen.