Måste be om råd takkostnad-aktier

Vi måste lägga om taket har det visat sig 151700:- Så rådvill och ängslig, ska jag sälja aktier för den summan? vinstskatt ägt aktierna sedan 2019. Eller ta ett lån på summan och fort betala tillbaka.
Hur gör ni i detta läge? orkar inte alltid vara rädd för detta
Ylva

1 gillning

Vad är din rädsla?

aktierna försvinner iväg och undrar om det är mer skatt att sälja dem än ett lån på 6 månader.
Så okunnig! Tack för du svarade!!

Har du aktierna i en ISK triggar du inte skatt av att sälja dem — du har i så fall redan betalat skatten för dem varje år.

1 gillning

Och har du inte aktierna på ett ISK så kommer du behöva betala skatt för dom någon gång när du säljer dom ändå :slight_smile: Ingen undkommer skatt i Sverige!

Däremot, har du dom i ett ISK och har råd att betala räntan / amortering på ett lån är det ekonomiskt bättre att låna pengar till taket och behålla pengarna på börsen! Förutsatt att räntan inte är absurt hög.

För ett blancolån lär du väl hamna någonstans kring 7% i alla fall, så det är väl tveksamt om det skulle löna sig att ta det lånet och låta pengarna ligga kvar på ISK. Är inte själv husägare, så jag vet inte, men det kanske går att utöka bolånet för en sådan typ av utgift, och då är det mycket möjligt att det kan vara värt det istället.

Jag hade personligen nog sålt av aktier och betalat eventuell vinstskatt istället för att ta ett lån. Som sagt får du betala vinstskatt alldeles oavsett, om inte aktierna är på ISK.

Tusen tack

Jag skulle sälja aktierna, betala skatten och sen taket. Därefter börjat bygga kapital igen.

Att ta nytt lån, betala ränta och samtidigt hoppas på att aktierna ska betala för det blir en oro och som en tvångströja. Jag skulle uppleva det som mer oro och mindre frihet. Tvärtemot vad jag önskar i mitt dagliga liv.

Nu tog jag förgivet att dom lägger det på huslånet med en rimlig ränta och inte ett blancolån.

Jag skulle kontakta banken och fråga ifall du kan utöka ditt bolån.

Om du fixar inte taket kan kanske högra elkostnader eller blir sjuk/mår dålig=>kostnader. :bomb:
Hur mycket är belåningsvärde av dina aktier? Om du belånar dina aktier, hur mycket ränta ska du betala när jämför med blancolån?
Om mina aktier sparas i Depå och har vinst 30000kr eller mer. Jag ska sätta pengarna in skattekonto senast 12 feb och 3 maj och slipper att betala skatteränta samt får intäktsräntan 1,125 procent.