För att återgå till ämnet, så satt jag precis och läste om onoterade aktier hos Skatteverket och hittade detta:
Bland annat gäller särskilda kvoteringsregler där du ska ta upp utdelning, kapitalvinst och kapitalförlust till fem sjättedelar. Observera även att du inte kan använda schablonmetoden för onoterade aktier.
Att bara behöva skatta för 5/6 av vinsten låter ju bra (men se nedan), men om man nu inte kan använda schablonmetoden och inte har information nog att beräkna en genomsnittskostnad, vad fan gör man då då?
Angående 5/6, så står det vidare:
Av 42 kap. 15 a § IL följer att utdelning på onoterade andelar i svenska aktiebolag ska tas upp till fem sjättedelar. Detsamma gäller för utdelning på andelar i utländska juridiska personer, om inkomstbeskattningen av den utländska juridiska personen är jämförlig med inkomstbeskattningen enligt IL. I annat fall ska utdelningen tas upp till beskattning i sin helhet.
Kan någon här förklara på ren svenska vad det betyder att “inkomstbeskattningen av den utländska juridiska personen är jämförlig med inkomstbeskattningen enligt IL”?
Hur kan man inte ha tillräckligt med information när allt man köpt är taggat med vilket pris de har? Antar att du har en depå med historik på eventuella försäljningar eller kvitton eller noterat det själv nånstans?
Ja jag skulle nog kunna det, men som @AMS_722 noterade ovan så är det inte självklart. Eftersom schablonmetoden är till för just de tillfällen då man saknar nödvändig information för att beräkna snittkostnaden så tycker jag det verkar märkligt att de sedan säger att man inte kan använda den i detta fall. Det blir ju moment 22.
Detta låter som att du passerat gränsen där jag skulle ta profesionell hjälp. Måste väl finnas någon skattefirma som kan hjälpa till med detta krångel?
Skatteverket tolkar bara lagen. De skriver om den metoden av pedagogiska skäl. Jag skulle personligen inte bry mig om GAV och har inte heller gjort så i deklarationer. Att inte upptäckas är inte samma som att godkänna metoden.
Fast det är ju inte en luddig skrivning som kan tolkas på annat sätt än att genomsnittsmetod ska användas
Kap 48 i inkomstskattelagen, paragraf 7
Omkostnadsbeloppet
Genomsnittsmetoden
7 § Vid beräkningen av omkostnadsbeloppet ska det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för samtliga delägarrätter eller fordringsrätter av samma slag och sort som den avyttrade användas. Det genomsnittliga omkostnadsbeloppet ska beräknas med hänsyn till inträffade förändringar i innehavet.