Svar nej, det gÄr att leva ett helt liv utan sparande. Min mor var exempel pÄ det, pengarna var helt slut i slutet av mÄnaden och det fanns inte en spÀnn i dödsboet sÄ bouppteckning ersattes av dödsboanmÀlan. Hon levde ett bra liv, men klart att det hela tiden fanns en viss nivÄ av ekonomisk stress jag personligen helst undviker, sÄ kan tycka att alla som minimum borde spara en buffert.
DÀrför att regler kan Àndras, samhÀllssituationen kan förÀndras, och inte minst att ens egna situation eller preferenser kan Àndras med tiden.
Vi brukar göra en slags sannolikhetskalkyl nÀr det gÀller ekonomiska (och andra) frÄgor.
Lite som nÀr bolÄnen lÄg pÄ mellan 1,25% till 2% för att binda i 5-10 Är för nÄgra Är sedan. Kunde man förlora pÄ att binda? Ja, det var möjligt. Var det större sannolikhet att rÀntorna skulle gÄ upp Àn ner pÄ nÄgra Ärs sikt? Ja. Var nersidan stor om vi hade haft fel? Nej.
Men sparande skulle jag tÀnka sÄ hÀr.
Klyftorna, den allmĂ€nna polariseringen, och populismen i samhĂ€llet ökar. Finns det en risk eller rent av en sannolikhet pĂ„ 5-10-20 Ă„rs sikt att det blir försĂ€mrade villkor att ta ut tjĂ€nstepension nĂ€r man vill, eller att andra politiska Ă„tgĂ€rder införs som gör att situationen blir sĂ€mre ekonomiskt, och inte bara för de ârikaâ, för att upprĂ€tthĂ„lla vĂ€lfĂ€drden? Kan min privata situation förĂ€ndras sĂ„ att jag vill ha tillgĂ„ng till kapital (skiljsmĂ€ssa, barn, sjukdom, etc), eller att kanske helt enkelt mina preferenser Ă€ndras?
SÀger jag att gemene man mÄste spÀka sig för att bygga upp mÄngmiljonbuffertar för ett framtida kanske-scenario? Nej.
Men det finns ett mellanting, och dÀr, enligt mig, en inte helt osannolik utveckling, i kombination med en begrÀnsad nersida, gör att det Àr en bra strategi för mÄnga normalinkomsttagare att spara utöver en liten buffert och boendeinsats.
Vi lever i ett land som Àr otroligt tryggt, en följd av det Àr att mÀnniskor har blivit trygghetsnarkomaner i Sverige.
Det enda man behöver göra Àr att spara i ett sparkonto, för oförutsedda utgifter.
Det jag kan kÀnna Àr varför inte mÀnniskor tar mer risk med sina pengar eftersom vi lever i ett sÄ tryggt land.
Jag tror du har en poĂ€ng hĂ€r, i Ă„tminstone tvĂ„ bemĂ€rkelser. Jag kan komma att fĂ„ behov i framtiden som jag inte vet nĂ„got om idag. Det kan bero pĂ„ begrĂ€nsad fysisk förmĂ„ga eller liknande. Det kan ocksĂ„ komma nya möjligheter i framtiden som jag inte vet nĂ„got om idag. Jag kanske lever utan bil och har tĂ€nkt att det gĂ„r ju bra. Sedan dyker det upp elbilar eller nya lösningar för mobilitet som passar mycket bĂ€ttre för mina behov Ă€n det traditionella alternativet âĂ€ga bilâ (som jag dissat). Att dĂ„ som Ă€ldre kunna vĂ€lja att âprova nĂ„got nyttâ med de kostnader som det innebĂ€r Ă€r vĂ€rt nĂ„got. Det skulle Ă€ven kunna handla om AI-robotar som utför en massa jobbiga tjĂ€nster och som samhĂ€llet inte vill bekosta. Tröskeln för hemtjĂ€nst kan samtidigt höjas. Om en sĂ„dan dĂ€r robot av hygglig modell kostar 150 tkr sĂ„ vore det vĂ€l skönt att som Ă€ldre kunna unna sig en sĂ„dan.
Hehe⊠Det Àr ju ett sÀtt att se pÄ det. Att Sverige som samhÀlle Àr orienterat för att undvika privatekonomiska svansrisker som annars finns internationellt. SÄ som hemlöshet och svÀlt. SÄ varför inte ta asymmetriskt hög risk med det man har? ![]()
Det Àr ju dÀrför man ofta pekar pÄ att vi har mÄnga smÄföretag och starkt entreprenörskap i Sverige.
Jag hÄller dock med om:
Det Àr mycket man inte borde ta för givet pÄ decenniers sikt.
Trygghetsnarkomaner bör nog inte bo i Sverige. Det har blivit ett land dÀr mÄnga inte vÄgar vara ute pÄ kvÀllen eller besöka vissa platser. Skolorna Àr otrygga / dÄliga och samhÀllet genomsyras av vÄld, skjutningar och sprÀngningar. Speciellt barnfamiljer har nog ofta betÀnkligheter över var de skickar sina barn till skola och annat. Var de ska kunna bo osv.
Det som Àr det jÀttefina med Sverige dock Àr vÀl just den ekonomiska tryggheten / vetskapen att man har 100% rÀtt till ett helt OK liv pÄ andras bekostnad / bidrag, det gÄr att leva bra om man inte kan eller vill arbeta.
Det optimala för trygghet blir vÀl att bo i ett lite bÀttre/sÀkrare land, dÄ man som svensk medborgare ÀndÄ behÄller rÀtten till ekonomisk trygghet Àven om man bor utomlands. Det gÄr alltid att anvÀnda de svenska sociala systemen i framtiden. Allt som krÀvs Àr att man Àr villig att leva i landet >183 dagar per Är, dvs bo dÀr / flytta hem om det skulle visa sig lönsamt givet livssituation.
Arikel idag om utvandring:
Jag uppfattar det hĂ€r inlĂ€gget som lite ironiskt. Jag Ă€r inte övertygad om att olika bidrag Ă€r garanterade. Om nu mĂ„let Ă€r att âvĂ€nda migrationenâ sĂ„ lĂ€r en central frĂ„ga vara att dra undan mattan under fötterna för de som vant sig vid den rĂ„dande ordningen. Kan man inte försörja sig sĂ„ ska man flytta tillbaka till Irak/Somalia/Afghanistan. Punkt. Detta Ă€r alltsĂ„ inte min direkta Ă„sikt utan mer ett hypotetiskt scenario.
En annan frĂ„ga handlar om att ha tillgĂ„ng till svensk vĂ€lfĂ€rd utomlands. Att det kommer att gĂ€lla inom EU tror jag att vi kan rĂ€kna med. NĂ€r det gĂ€ller övriga lĂ€nder finns en betydande ekonomisk brottslighet kopplad till att personer i olika grad bor i hemlandet och tar ut olika bidrag i Sverige. Att strypa denna möjlighet genom âfolkrĂ€kningâ (=razzior), incitament för personer att tipsa om individer som flyttat utomlands eller andra inskrĂ€nkningar framstĂ„r inte som helt avlĂ€gsna. NĂ€r det gĂ€ller tipsandet sĂ„ finns ett bra exempel gĂ€llande företaget âMitt Albyâ som gjorde just sĂ„. Genom att lĂ„ta andrahandshyresgĂ€sterna sluta betala ockerhyror till personer boende utomlands och fĂ„ ta över lĂ€genheterna sjĂ€lva skapades mer trygghet och betydligt nöjdare hyresgĂ€ster. Om man dessutom skulle skapa möjlighet att permanent klippa av de utflyttades möjlighet att âĂ„tervĂ€ndaâ till Sverige sĂ„ vore det förmodligen möjligt. De Ă€r ju sannolikt inte âhotade till livetâ i landet de flyttat till frivilligt och blir inte statslösa. NĂ€r nĂ„gon utflyttad tröttnar pĂ„ hemlandet och vill fĂ„ ta del av svensk vĂ„rd, bidragspension eller annat sĂ„ Ă€r den dörren alltsĂ„ stĂ€ngd.
Jag tycker frÄgestÀllningen Àr förenklad.
FrÄgestÀllningen borde i huvudsak vara
âVad skapar trygghet och lycka i ditt liv?â
Med uppföljande frÄga
"Ăr du Ă€rlig mot dig sjĂ€lv i ditt svar?"
samt
âHade att bedriva personlig utveckling förĂ€ndrat ditt svar?â
SlutpoĂ€ngen jag försöker förmedla Ă€r att mĂ„nga verkar uppleva en konstgjort skapad bild av vad som bygger deras lycka/trygghet och den gĂ„r ofta hand i hand med âmer pengarâ. Jag personligen tror att fler kan uppleva en trygghet/lycka med mindre pengar Ă€n vad vi i tex Sverige Ă€r vana vid att ha tillgĂ€ngligt.
DĂ€rmed, av att finna lyckan och tryggheten vid en lĂ€gre nivĂ„ av konsumtion, sĂ„ tror jag det kan bli mer möjligt för mĂ„nga att spara pengar utan att kĂ€nna att de âdrar inâ pĂ„ nĂ„got
Summering:
Jag tror inte att mĂ„nga i Sverige MĂ
STE spara. Jag tror Àven det Àr möjligt för mÄnga att spara utan att kÀnna att de gör uppoffringar.
Investera tycker jag nog man behöver för att fÄ ialla fall inflationskompensation. Annars förlorar man ju pengarna med tiden.
För miljön vorde det dock bÀst om man hade sÄ lite att konsumera för i framtiden som möjligt.
Det Àr ocksÄ en tankespjÀrn.
Lev lÄngsamt, dö fort och bli ett hÄllbart lik.
Risken finns annars att man dör med 0. Hur skulle det se ut? ![]()
SkĂ€mt Ă„sido sĂ„ Ă€r vĂ€l sparandet som ni resonerat innan en âmöjliggörareâ och Ă€ven ett sĂ€tt att göra att inflationen inte Ă€ter upp pengarna (som inte behöver anvĂ€ndas idag).
SÄ som diskuterats ang. spara/amortera sÄ blir ju ett investerat kapital idag en möjlighet att pÄverka sin situation vad gÀller bolÄn om sÄ önskas. Det blir ett sÀtt att ha rÄd att göra de bra affÀrerna, och att avstÄ de dÄliga. Sen Àr det vÀl inte alltid uppenbart vad som Àr vad (i varje fall inte i spara/amortera-diskussionen).
HÀr har du vÀl kanske en springande punkt dÀr Mà NGA ÀndÄ avviker frÄn det och dÀrför ÀndÄ fÄr sÀgas klassas in i ett bredare normalfall Àn du först kanske tÀnker pÄ.
-
Finns mĂ„nga som knappt fĂ„r nĂ„gon avsĂ€ttning till âtjĂ€nstepensionâ. Antingen genom att arbetsgivaren inte avsĂ€tter nĂ„got, eller att man t ex lever pĂ„ bidrag, eller att man via ett deltidsjobb fĂ„r vĂ€ldigt lite pengar avsatta.
-
Finns mÄnga som helt enkelt inte orkar/kan fortsÀtta jobba ens till den normala pensionsÄldern, framför allt nÀr den nu flyttas allt högre upp i Äldern.
-
Finns mÄnga som inte Àger sitt boende och dÀrmed inte har nÄgot sparande med hÀvstÄng.
-
Finns mÄnga som inte knappt har nÄgra marginaler att spara alls oavsett hur mycket de vill.
Mycket riktigt, man behöver inte spara eller investera. Jag levde sÄ i 35 Är och mÄdde lika bra dÄ som nu. Det som gjorde att jag började spara var att jag fick pengar över pÄ grund av löneökningar och avsaknad av lifestyle creep (nÄja, viss onödig konsumtion sysslade jag med).
Jag Àr övertygad om att man kan leva hela sitt liv utan att behöva spara lÄngsiktigt. Mina förÀldrar Àr ett perfekt exempel: inga besparingar nÀr de gick i pension och de har nog aldrig varit lyckligare Àn nu.
Allt i livet handlar inte om att ha mycket pengar.
FrÄgestÀllningen utgÄr ju lite ifrÄn vilka pengar de skulle vara? Varför inte bara fÄ exakt vad pengarna Àr vÀrda i stunden de intjÀnas? Dvs konsumera upp allt löpande
Live with Zero
Ingen oro för börs, inflation eller annat.
Pensionen Ă€r ju âsĂ€kradâ i nĂ„gon mĂ„n om man arbetar heltid i Sverige. Ăr ju tesen i alla fall⊠Men kanske inte i praktiken som nĂ„gra var inne pĂ„ tidigare.
Jo, det Àr sant. Fast mÄnga hÀr pÄ forumet skulle nog anamma en livsstil som var varken hÄllbar eller sÀrskilt bra egentligen med tanke pÄ de sparandekvoter de har ![]()
âI spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squanderedââŠ
(sÄtillvida man inte blir filantrop pÄ deltid)
Eller för oss som inte har möjlighet att ta lÄn, vi fÄr spara till hela boendet. ![]()
Det finns folk genom Ärtusendena som förordat liknande livsstrategier, Jesus t.ex:
VĂ„r himmelske Fader fattade inte âvillhöverâ
âSkola mĂ€nnskan krĂ€fva en Tesla⊠Ăro det fullt förstĂ„eligt att leasa densamma för femsiffrigt belopp per mĂ„nvarv! Ty mobilitet af klass ligger till grund för det anstĂ€ndiga lifvet!â
âModel X, Ă€nglavingar faderâŠâ
Klockrent! Precis sÄ! Möjligheten att lÀmna en ohÀlsosam arbetsplats, partner eller hyresvÀrd utan att hamna i armod. Möjligheten att leva pensionÀrsliv nÄgra extra Är istÀllet för att jobba nÄgra extra Är. Möjligheten att vara generös mot dem/det som Àr viktigast för en.