Måste sälja bör jag samtidigt föra över till Lysa?

Hejsan alla! :slight_smile:

Jag skulle verkligen uppskatta ett vänligt svar då jag känner mig lite osäker i en knepig situation. Jag har ett innehav på Avanza, som är det enda jag har just nu… 2024 har varit ett tufft ekonomiskt år för mig, och jag har knappt haft möjlighet att fylla på mitt innehav. Det känns fortfarande ganska osäkert inför de kommande månaderna, och jag kommer behöva ta ut en del från mitt sparande på strax över 100 000 kr.

För några kan det kanske låta som en liten summa, men jag har kämpat för det här sparandet under flera år. Jag skulle behöva ta ut cirka 20 000 kr, men de senaste månaderna har värdet sjunkit med 10 000 kr, och jag vet att det är en usel tid att behöva sälja. Men tyvärr är det något jag måste göra.

Jag funderar på att sälja av och föra över till Lysa, men eftersom jag inte har så mycket koll på detta själv (min tidigare sambo har skött det mesta för mig tidigare) känner jag mig osäker på vad jag ska sälja. Kan ni hjälpa mig? Jag bifogar bilder på innehavet så att ni kan få en bättre bild av situationen. ca 14 000 är aktierna resten fonder

Som sagt, jag känner mig redan stressad och orolig över detta, så helst inga tips om att bara låta det ligga och vänta på uppgång – jag är medveten om att det kanske inte är den bästa tiden för det. Det känns verkligen jobbigt, och jag skulle verkligen behöva lite hjälp och pepp just nu.

Tusen tack för att ni finns här och tar er tid att hjälpa mig!

1 gillning

Jag kunde inte lägga in både bilderna. Men detta ä aktierna på bara ca 14000

Hej!

Välkommen till forumet!

Du skriver att du behöver ta ut 20 000 kronor och att du funderar på att sälja av och flytta till Lysa. Funderar du alltså på att sälja av alla dina investeringar och flytta dessa till Lysa förutom de 20 000 du behöver använda till något annat? Om det är så behöver du egentligen inte fundera så mycket på vad du ska sälja av utan helt enkelt sälja allt och sedan flytta summan (utöver de 20 000) till Lysa enligt en fördelning du är bekväm med.

En annan fråga, du skriver att innehaven på Avanza är det enda du har just nu. Om du inte har en buffert utöver investeringarna, kanske det hade känts tryggare att ta från dessa och sätta på sparkonto och ha som buffert för oförutsedda utgifter. Då slipper du oroa dig över om fonderna går upp eller ner vad gäller just dessa pengar. Du skulle i så fall kunna sälja av allt på Avanza, ta 20 000 kronor + en summa du är trygg med som buffert och sätta på sparkonto och resten lägger du på Lysa.

Hoppas att allt löser sig på ett sätt så att du blir av med stressen!

4 gillningar

Jag började spara innan jag hade en plan och det gjorde mig stressad. Fint att du har sparat och kan fortsätta med det.
Jag gjorde som tipset ovan. Delade upp mitt sparande till buffert och sparande på lång sikt.
Lycka till!

2 gillningar

Jag vill bara säga att du är riktigt grym som har detta sparande! Det är inte en ”skitsumma” och jag förstår att det tagit tid att nå den och det är faktiskt färre än vad man tror som ens har ett sparande värt att nämna. Så klappa dig själv på axeln.

Du skriver att du kommer behöva ta ut lite pengar och jag tänker att det är väl precis därför man ska ha ett sparande, för att kunna hantera situationer som händer i livet?

Gällande råd är det nog andra här som kan ge bättre än mig men jag gör så lite rörelser jag kan med mitt innehav just nu och tänker att det så småningom kommer bättre tider. Kör lysa, flyttade från Avanza då jag inte orkade ”köpa/sälja” och jag vet att man kan ha indexfonder där med men lysa kändes bra.

Du står ju fortf på plus, sälj lite usa å nåt för 20 lapp och låt resten stå kvar, strunt i lysa, du får ju betala vinstskatt vid försäljning

Jag tror du tänker på försäljning på depå. Det blir ingen vinstskatt vid försäljning på ISK och iallafall den första bilden antyder att fonderna ligger på ISK.

3 gillningar

Du kan ju om du vill förenkla det för dig genom att sälja fonderna på Avanza och därefter göra en ISK flytt. Ger inga skatte-effekter vad jag vet.

Du får en mycket smidigare och enklare resa den vägen.

1 gillning

Du har helt rätt, fel av mig, ny på ISK. :slight_smile:

1 gillning