Har skummat igenom forumet och inte hittat svar på denna frågan.
Jag och min sambo är förstagångsköpare och har precis gått igenom hela processen med bolån.
När vi nu äntligen känner att vi hittat en bra bank som erbjuder förmånliga räntor och ska skriva skuldebrev så ser jag två villkor som jag reagerar på, se nedan.
Ägaren till fastigheten/bostadsrätten får inte använda bostaden för andra ändamål än eget boende.
Innehavaren till bostadsrätten är skyldig att inhämta bankens samtycke vid eventuell uthyrning av
bostadsrätten
Mina frågor:
Är det här ett vanligt villkor som alla banker skriver in i sina skuldebrev eller är det unikt för den här banken?
Kan banken neka uthyrning av bostadsrätt om brf tillåter det? Vad skulle göra att de bestämmer sig för att neka oss rätten att hyra ut vår bostadsrätt?
Vad händer om vi underlåter att informera banken om uthyrning? Kan de säga upp vårt bolån? Andra konsekvenser?
Kortidsuthyrning typ airbnb när vi är på semester? (Vi har ej bestämt om detta är något vi vill göra men bra att veta vad som gäller) Om detta är ett vanligt villkor i skuldebrev så känns det spontant inte som alla lägenheter/hus på airbnb kollat med sin bank att det är OK innan de lägger upp på airbnb.
Det ska sägas att vi i dagsläget inte har några planer på att hyra ut vår bostadsrätt men vi drömmer och planerar för en längre utomlandsvistelse (några år) om några år. Då vill vi gärna behålla vår bostad i Sverige och hyra ut den så vi vill gärna veta vad som gäller.
Mycket tacksam för era svar.
Hangaround på Rikatillsammans sedan 2015
Det första villkoret känner jag igen. Det andra är jag inte bekant med men har sannolikt samband med det första. Nedanstående är min gissning gällande hur det hänger ihop:
Iom att bolånen är låga finns en hypotetisk risk att någon skulle köpa en lägenhet för att sedan använda som kontor eller något annat. Man skulle då hypotetiskt kunna hyra ut till ett företag eller hitta på andra kreativa upplägg. Jag kan inte bedöma exakt vilka konsekvenser sådant skulle leda till men banken vill rimligen slippa alla former av trassel. Skulle ni hyra ut till en annan privatperson och avtala bort besittningsrätten borde det inte vara något problem. Om ni skulle höra av er till banken skulle ni sannolikt få några sådana standardfrågor. Svarar ni rätt på dem är allt lugnt.
Airbnb har rimligen inte banken någon synpunkt på men däremot är det ju vanligt att BRF:er förbjuder sådant.
Skulle man använda sin bostadsrätt exempelvis till uthyrning som kontor, då är det ingen konsumentkrefit längre utan en företagskredit. Underlaget för krediten är KALP, Kvar att leva på kalkylen. Den skulle i så fall inte vara giltig. Fullt förståeligt om banken inte uppskattar detta.
Under alla mina år i bank, har bankerna struntat i om man hyr ut på ett seröst sätt i andra hand, sommarboende, utlandsvistelse, etc. För säkerhets skull bör du kanske ändå stämma av med din bank.
Skule du däremot trycka in en massa utsatt personer och ta ut ockerhyror kan jag däremot förstå om banken vill ha ett skäl att säga upp krediten.