Mastermind - Nya vänner vuxen ålder

Hej forumet!

Sammanfattning:

Gillar du att utmana dig själv och tycker livet är för kort för att missa det du drömmer om? Söker 3-5 lik- eller oliksinnade personer, som är seriösa kring personlig och professionell utveckling.

Tanken är att till en början anonymt lära känna varandra och delge/sätta upp individuella mål inom olika områden för att därefter ha dagliga check-ins i form av gruppsamtal för att hjälpa och motivera varandra att nå målen. :iphone: :dart:

Intresserad? Skriv i tråden eller i PM.

———————————

Längre versionen:

Har på senare tid insett att jag tillåtit mig själv att stå still en del i livet. Träffat och pratat med samma grupp vänner de senaste åren, och har ertappat mig själv med att inte riktigt ge livet mitt bästa den senaste tiden.

Känner att livet är för kort för att inte göra mitt bästa för mig själv och mina nära och kära. För kort för att inte försöka bli min bästa version hittills, samt lära sig något nytt från människor med andra perspektiv.

Söker därför en mindre grupp helst på 3-5 andra lika- och oliksinnade som känner att följande format vore ett spännande format för att utvecklas i livet:

Tanken är att först anonymt och förutsättningslöst talas vid för att lära känna varandra lite. Här finns chans att öppna upp och höra varandras livshistorier utan rädsla för vad andra ska tycka eller tänka. Tonen för gruppen är tänkt att vara omtänksam och respektfull. Känner alla att formatet fungerar bra så går vi därefter vidare till att definiera var och ens mål och drömmar, för att tillsammans kunna hjälpa varandra nå de liv vi söker.

Ambitionen om allt fungerar bra är att denna grupp ska vara dedikerad nog att kunna undsätta i vart fall motsvarande 30-minuter per kväll. Det sker enklast i samtalsform och kan med fördel göras under tiden man tränar, fixar eller donar med annat i livet. Som en interaktiv podcast där vi är huvudpersonerna.

Ifall du tycker det låter intressant så skriv gärna här eller skicka ett PM med lite backstory om dig så hoppas jag kunna få ihop en passande grupp med lite olika perspektiv, ålder och bakgrund. (Kanske finner vi någon med ett extra skarpt öga för psykologi, organisation eller en allmän glädjespridare i livet?)

———————————

Här kommer min egen backstory som exempel:

Egenföretagare inom teknik, marknadsföring, IT och skog. Man, snart i 30-årsåldern. Uppvuxen på landet nu boendes med sambo i Stockholm. Högskoleutbildad inom ekonomi och teknik.

Som person är jag trevlig, analytisk och pragmatiskt kreativ. Andra brukar främst vända sig till mig för frågor om marknadsföring, ekonomi, företagande och teknik. Några av mina andra starka intressen är träning och personlig utveckling.

Mina främsta mål är att färdigställa två nya IT-projekt till framgångsrika företag, samt att leva ett så lyckligt och hälsosamt liv som möjligt under tiden.

Mina främsta utmaningar är att behålla fokus, automatisera och delegera mer samt inte bli uttråkad eller utbränd och bränna tid på fruktlösa aktiviteter.

———————————

Vet hur snabbt livet kan förvandlas när man tar det seriöst och har sett många ”rags- to riches” och ”sad- to smiling” historier utspela sig. Hoppas kunna finna fler som tycker idén verkar spännande och vill prova på metoden för att uppnå ett rikare liv. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Tycker detta låter väldigt intressant, är över 30 jobbar som konsult, inom konstruktion med egen firma. Skulle vilja ha en andra inkomst. Gillar träning, hälsa och ny teknik.

1 gillning

Superkul med alla meddelanden och ansökningar som droppat in via PM! Ser ut att finnas möjligheter att bli en spännande mix. Kommer att invänta ytterligare meddelanden och kompletteringar en eller ett par dagar.

Alla ansökningar kommer att läsas noga och försöka viktas för att få en balanserad grupp. Det kommer även göras en reservlista ifall någon av ordinarie gruppmedlemmar med tiden får förhinder eller behovet skulle förändras.

Alla ansökningar är intressanta så skicka mer än gärna in! :blush:

Extra högt på önskelistan står drivna kvinnor och/eller tjejer samt äldre, erfarna och praktiskt lagda företagare som tycker att metoden vore intressant att testa för att jobba mot sina mål och utvecklas tillsammans med en supportgrupp.

Målet är att vi ska kunna komplettera varandra på ett bra sätt, och samtidigt få nya perspektiv genom människor som man kanske inte annars skulle lärt känna.

Som ytterligare exempel brinner jag själv mycket för automatisering och effektivisering och har ofta intressanta perspektiv på att göra saker smartare. AI har exempelvis snabbt blivit en central del i både hur jag arbetar och utformar mina verksamheter idag.

*Någon annan kanske är sylvass på hur man maximerar lyckan i livet, hur man finner glädjen i det lilla eller hur man bäst organiserar sig för att känna kontroll och lugn.”

Ser fram emot fler meddelanden med människor från alla sorters situationer och bakgrund. Har du en stark vilja och ett driv att maximera livet så skriv hemskt gärna och berätta. Jag kan vid intresse även försöka tillsätta en ansvarig och bolla över till ytterligare gruppsamordnare för att skapa fler Mastermindgrupper och sedan skicka över det material vår grupp använder oss av så vi kan lära av varandra. :slightly_smiling_face:

Tack för bra tryck på ansökningarna! Snurrat på för fullt i inkorgen. :mailbox_with_mail:

Jobbar med att successivt försöka skapa en bra och balanserad grupp och hoppas verkligen kunna få ombord ett par högpresterande tjejer/kvinnor - även om kanske främst det ofrånkomliga faktumet att både jag och 90% av ansökningarnas skribenter utgörs av män runt 30 vilket nog med all rätt gör att det känns osexigt. :sweat_smile:

Ser på masterminden lite som ett gym fast för allt som hör till det kognitiva/mentala. Tanken är att kunna utmana sig själv och växa som människa, vilket sannolikt är lättare i ett mer divers grupp. Ifall man provar och känner att konceptet haltar så kan man enkelt hoppa av. Målet är att så småningom nå ett riktigt A-team som kan hjälpa och pusha varandra genom olika utmaningar framöver och ersätta med nya medlemmar vid behov.

Därtill även en uppdatering att vi kommer använda samarbetsverktyg för mer kontinuerliga check-ins/uppdateringar. Samtal sker istället 1 ggr per vecka, sannolikt då cirka 2h på gemensamt bestämd vardagskväll eller helgdag.

1 gillning

Nyfiken i en strut undrar hur det gått?
/Med vänlig hälsning från en som är mycket nöjd med min Mastermind som fyllt 10 år tidigare i år!!

Första gången jag hör talas om detta. Kan fler delge era erfarenheter av att ha en sådan grupp? Isf kanske jag själv skulle kunna starta en! :relaxed:

Vet att Jan och säkert många andra här har erfarenhet från olika typer av Mastermind.

Själv har jag för många år sedan skrivit samman en liten reflektion kring vad jag har fått ut av det och hur vårt upplägg ser ut:

Rekommenderas varmt!
OCH - jag inser oxå att jag är lyckligt lottad där min första mastermind-erfarenhet var så positiv och funkade så bra att vi fortfarande kör på. Det kan ta ett par försök att landa rätt som med så mycket annat!

Detta lät högintressant, jag är också nyfiken på att ha / vara delaktig i en sådan grupp!

1 gillning