Inte så mycket. Jag läser en del här på forumet några gånger om dagen. I övrigt lägger jag faktiskt inte alls mycket tid på detta ![]()
Så det mesta har jag lärt mig genom att läsa på forumet och sedan såklart en del genom att ha prövat mig fram.
Inte så mycket. Jag läser en del här på forumet några gånger om dagen. I övrigt lägger jag faktiskt inte alls mycket tid på detta ![]()
Så det mesta har jag lärt mig genom att läsa på forumet och sedan såklart en del genom att ha prövat mig fram.
Vad innehåller Rikarillsammans-portföljen?
Förstår jag det rätt. Den bästa investeringen enligt ovan statistik är 100% LG Global?
Kortfattat så består Rikatillsammans-portföljen av 25% aktier, 25% korta räntor, 25% långa räntor och 25% guld. Det är en så kallad Permanent Portfolio.
LF Global är en väldigt bra fond för långsiktigt sparande. Väldigt enkelt också. Avanza global är också bra.
Men allt beror ju såklart på vad man har för mål med sitt sparande. För mig är inte absolutavkastning det viktigaste. Jag fokuserar mer på diversifiering och lägre total volatilitet och förhoppningsvis bättre riskjusterad avkastning.
Information finns om man söker
T.ex läsa fonddatabladen, jämför statistik för olika portföljer på Shareville, Nordnet, Lysa m.m.
Kommer du uppdatera med nya siffror för januari? Hade varit spännande att se hur det gått! ![]()
Här kommer Januarirapporten ![]()
Det blev en bra start på det nya året. Både aktier och räntor hade en positiv utveckling. Även guldet gick mycket bra. Faktum är att hela 14 av 15 fonder gick positivt. Det var endast blandade råvaror som backade en aning. Månadens bästa fond var Svenska Småbolag som ökade 10,16%. Sämst gick det som sagt var för råvarorna som backade -0,83%. Det märks på avkastningen hos Lysa att det varit en bra start för Sverige, då deras portföljer som jag jämför med har gått riktigt bra det senaste
Lysa har ju som bekant 20% i sin aktiedel allokerat till Sverige. Jag ligger runt 10% Sverige i mina portföljer. Även råvarorna har backat de tre senaste månaderna i rad.
Detta innebär att samtliga portföljer hade ett positivt resultat för Januari. Dock var ingen av mina portföljer bäst i klassen om man tittar på senaste månaden bara. Men i den långsiktiga historiken så står de sig bra mot motståndet trots att de oftast har lägre aktieexponering än konkurrenterna.
| 230131 | Lågriskportfölj 10/80/7/3 | Lysa 20/80 |
|---|---|---|
| 1 mån | 2,18% | 3,08% |
| 3 mån | 0,94% | 3,57% |
| i år | 2,18% | 3,08% |
| 1 år | 4,36% | -4,14% |
| 5 år | 29,25% | 11,38% |
| 230131 | Mellanriskportfölj 40/40/15/5 | Lysa 60/40 | Nybörjarportföljen | Rikatillsammansportföljen |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 4,21% | 5,06% | 3,92% | 4,57% |
| 3 mån | 2,87% | 5,13% | 3,55% | 5,07% |
| i år | 4,21% | 5,06% | 3,92% | 4,57% |
| 1 år | 5,48% | -0,82% | 1,27% | -0,28% |
| 5 år | 50,58% | 37,86% | 39,37% | 40,82% |
| 230131 | Högriskportfölj 75/10/7,5/7,5 | Lysa 90/10 | Globala barnportföljen | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 5,56% | 6,55% | 4,25% | 5,96% |
| 3 mån | 3,05% | 6,30% | 3,86% | 4,44% |
| i år | 5,56% | 6,55% | 4,25% | 5,96% |
| 1 år | 4,33% | 1,68% | 1,48% | 0,78% |
| 5 år | 67,14% | 57,72% | 61,57% | 69,72% |
| 230131 | MattiasA90 Räntor | Lysa 100% räntor | AMF Räntefond Mix | Spiltan Räntefond Sverige |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 1,27% | 2,08% | 1,41% | 1,59% |
| 3 mån | -0,19% | 2,79% | 1,01% | 1,75% |
| i år | 1,27% | 2,08% | 1,41% | 1,59% |
| 1 år | 2,58% | -5,80% | -6,94% | -0,19% |
| 5 år | 19,14% | -1,86% | -4,59% | 6,77% |
| 230131 | MattiasA90 Aktier | Lysa 100% aktier | LF Global | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 6,84% | 7,05% | 5,82% | 5,96% |
| 3 mån | 3,79% | 6,69% | 1,91% | 4,44% |
| i år | 6,84% | 7,05% | 5,82% | 5,96% |
| 1 år | 2,37% | 2,51% | 3,65% | 0,78% |
| 5 år | 73,75% | 64,34% | 75,91% | 69,72% |
Intressanta siffor! Finns det en jämförelse med Avanzs global? Sett från ett exkluderingsperspektiv hade det varit intressant att se jämförelse med dina 100% aktier, LF global och Avanza global.
Hej! Nej jag har inte jämfört med Avanza Global. När jag valde olika jämförelsealternativ så kändes det som LF Global fortfarande var den mest rekommenderade här på forumet och sedan har det blivit att den ligger kvar. Jag gör ju all jämförelse och skriver in i Excell manuellt dessutom så orkar inte ha med för många alternativ. LF Global får ligga kvar tillsvidare
Den är ju dessutom mest lättillgänglig för de flesta småsparare. Den finns på många banker. Avanzas fond finns bara på Avanza. Men det är ju fritt fram att jämföra mot Avanza Global själv. ![]()
@ MattiasA90 Jag har, som jag nämnt tidigare, kopierat din lågriskportfölj 2022-10-13 och kan meddela att den idag är upp 3,09% sedan start. Mycket bra för en lågriskportfölj tycker jag. Sen får vi se vad framtiden har i sitt sköte ![]()
Men tack @MattiasA90 för ditt jobb med portföljerna!
Roligt att höra!
Man får även inte glömma bort att valutaeffekten påverkar en del. Kronan har ju försvagats mot dollarn, framförallt under förra året, vilket påverkar portföljerna eftersom flera av fonderna är i just dollar.
Så på kort sikt kommer valutarörelserna påverka en hel del, men i det långa loppet så är väl förhoppningen att det inte ska spela någon roll då rörelserna kanske jämnar ut sig.
Även månadssparade och hur ofta man ombalanserar är väl en sådan sak som kommer påverka avkastningen.
Jag hoppas även snart komma igång med att dela portföljerna på Kiwitrader. Då kommer det bli enklare att följa och kopiera samt i realtid vara med om det görs justeringar och ombalanseringar i portföljerna.
Snart får vi jämföra oss med @MattiasA90 på egen hand skapade index ![]()
. Riskjusterad index .
.Strunta i global index och liknande
.
Haha
Jag vet att jag gillar att krångla till det mer än nödvändigt
Men det gör mig inget, det är min lilla hobby och jag håller portföljerna varmt om hjärtat ![]()
En liten uppdatering:
Portföljerna är nu på väg att delas på Kiwitrader. Detta innebär att för de som vill så kan man följa och kopiera portföljerna i realtid. Just nu väntar de bara på att godkännas vilket kan ta upp till ett dygn. Men sedan så ska de förhoppningsvis dyka upp i butiken. ![]()
Jag kommer att meddela här i forumet med ett inlägg när portföljerna väl har blivit tillgängliga på Kiwi.
Jag kan nu meddela att samtliga mina portföljer finns delade på Kiwitrader. Detta är ju något som jag har fått några förfrågningar om. Jag tänkte därför passa på att ge en beskrivning av varje portfölj här och även portföljernas målfördelning.
Portföljerna har nyligen ombalanserats för att återgå till målfördelningen. Så i skrivande stund när portföljerna börjar delas så ligger de mycket nära sin målfördelning. Notera dock att insättning av kontanter gör att fördelningen ser annorlunda ut tills dess att pengarna har investerats. Detta märks särskilt väl när månadssparandet fortfarande är en relativt stor del av portföljvärdet.
Jag vill även förtydliga att jag är absolut ingen professionell förvaltare. Jag skapar och sköter mina portföljer på min fritid och har det som en hobby och intresse. Jag ger inga som helst garantier för att portföljerna kommer generera den avkastning som jag själv beskriver som mål. Det är upp till var och en om de vill kopiera/följa mina portföljer. Varje enskild individ är själv skyldig att göra sina egna efterforskningar och ta sina egna investeringsbeslut.
| Aktier 0% | 100% Räntor-portfölj | Räntor 100% | Råvaror 0% | ||
|---|---|---|---|---|---|
| Global | 0% | Amerikanska statsobligationer | 30% | Blandade råvaror | 0% |
| Sverige | 0% | Europeiska korta statsobligationer | 20% | Guld | 0% |
| Sverige småbolag | 0% | Amerikanska realräntor | 10% | ||
| Tillväxtmarknader | 0% | Europeiska realräntor | 10% | ||
| Tillväxtmarknader småbolag | 0% | Amerikanska företagsobligationer rörlig ränta | 10% | ||
| Amerikanska småbolag | 0% | Europeiska företagsobligationer rörlig ränta | 10% | ||
| Tillväxtmarknader statsobligationer | 10% |
100% Aktier (index)
En portfölj för mycket långsiktigt sparande med fokus på aktiefonder och låga avgifter. Portföljen består av endast aktieindexfonder men med fokus på diversifiering inom tillgångsslaget. Passar dig som inte vill ha någon broms eller krockkudde som mina andra portföljer erbjuder för att balansera upp risken. Här är det gasen i botten som gäller. Portföljen är för sparande på mycket lång sikt med minst 10 år i sparhorisont. Passar t:ex pensionssparande eller barnsparande. Kortfattat består den av 80% globalfond, 5% tillväxtmarknader, 10% Sverige och 5% Amerikanska småbolag. Där finns även med småbolag i Sverige och i tillväxtmarknader. Med tiden så kommer fördelningen i portföljen att drifta i takt med att de olika fonderna rör sig i olika riktningar. Detta justeras genom en ombalansering minst 1-2 gånger per år för att komma tillbaka till portföljens målfördelning.
| Aktier 100% | 100% Aktier (index) | Räntor 0% | Råvaror 0% | ||
| Global | 80% | Amerikanska statsobligationer | 0% | Blandade råvaror | 0% |
| Sverige | 5% | Europeiska korta statsobligationer | 0% | Guld | 0% |
| Sverige småbolag | 5% | Amerikanska realräntor | 0% | ||
| Tillväxtmarknader | 3% | Europeiska realräntor | 0% | ||
| Tillväxtmarknader småbolag | 2% | Amerikanska företagsobligationer rörlig ränta | 0% | ||
| Amerikanska småbolag | 5% | Europeiska företagsobligationer rörlig ränta | 0% | ||
| Tillväxtmarknader statsobligationer | 0% |
Lågriskportfölj
En portfölj med lägre risk med fokus på diversifiering och låga avgifter. Portföljen består av 20% aktiefonder, 70% räntefonder och 10% blandade råvaror och guld. Portföljen lämpar sig för dig som vill ha ett sparande med minst 3+ år i sparhorisont eller som ett komplement om man vill ligga på en större buffert och inte ha allt på ett sparkonto. Portföljen är sammansatt av mina andra portföljer ”100% aktier (index)” och ”100% räntor” kombinerat med råvaror och guld. Dock har jag i denna portfölj valt att exkludera svenska småbolag och småbolag i tillväxtmarknader. Den förväntade långsiktiga avkastningen bör ligga strax över inflationen och vad ett sparkonto kan ge. Med tiden så kommer fördelningen i portföljen att drifta i takt med att de olika fonderna rör sig i olika riktningar. Detta justeras genom en ombalansering minst 1-2 gånger per år för att komma tillbaka till portföljens målfördelning.
| Aktier 20% | Lågriskportfölj | Räntor 70% | Råvaror 10% | ||
| Global | 16% | Amerikanska statsobligationer | 21% | Blandade råvaror | 3% |
| Sverige | 2% | Europeiska korta statsobligationer | 14% | Guld | 7% |
| Sverige småbolag | 0% | Amerikanska realräntor | 7% | ||
| Tillväxtmarknader | 1% | Europeiska realräntor | 7% | ||
| Tillväxtmarknader småbolag | 0% | Amerikanska företagsobligationer rörlig ränta | 7% | ||
| Amerikanska småbolag | 1% | Europeiska företagsobligationer rörlig ränta | 7% | ||
| Tillväxtmarknader statsobligationer | 7% |
Mellanriskportfölj
En portfölj med medelhög risk med fokus på diversifiering och låga avgifter. Portföljen består av 40% aktiefonder, 40% räntefonder och 20% blandade råvaror och guld. Portföljen passar för väldigt många olika sparanden. T.ex sparande med minst 4-5 år i sparhorisont, långsiktigt sparande för dig som vill ha lägre risk (volatilitet) och accepterar eventuell lägre avkastning, eller för dig som uppnått FIRE eller pension och inte behöver ta högre risk med kapitalet. Portföljen är sammansatt av mina andra portföljer ”100% aktier (index)” och ”100% räntor” kombinerat med råvaror och guld. Den förväntade långsiktiga avkastningen bör ligga klart över inflationen och någonstans mellan ”Lågriskportfölj” och ”Långsiktiga Portföljen”. Med tiden så kommer fördelningen i portföljen att drifta i takt med att de olika fonderna rör sig i olika riktningar. Detta justeras genom en ombalansering minst 1-2 gånger per år för att komma tillbaka till portföljens målfördelning.
| Aktier 40% | Mellanriskportfölj | Räntor 40% | Råvaror 20% | ||
| Global | 32% | Amerikanska statsobligationer | 12% | Blandade råvaror | 5% |
| Sverige | 2% | Europeiska korta statsobligationer | 8% | Guld | 15% |
| Sverige småbolag | 2% | Amerikanska realräntor | 4% | ||
| Tillväxtmarknader | 1% | Europeiska realräntor | 4% | ||
| Tillväxtmarknader småbolag | 1% | Amerikanska företagsobligationer rörlig ränta | 4% | ||
| Amerikanska småbolag | 2% | Europeiska företagsobligationer rörlig ränta | 4% | ||
| Tillväxtmarknader statsobligationer | 4% |
Långsiktig Portfölj
En portfölj för långsiktigt sparande med fokus på diversifiering och låga avgifter. Portföljen består av 80% aktiefonder, 10% räntefonder och 10% blandade råvaror och guld. Portföljen passar för långsiktigt sparande med minst 8-10 år i sparhorisont. T.ex pension, barnsparande, FIRE, eller liknande. Portföljen är sammansatt av mina andra portföljer ”100% aktier (index)” och ”100% räntor” kombinerat med råvaror och guld. Målsättningen med portföljen är att uppnå nästan samma avkastning som en 100% aktieportfölj men med betydligt lägre volatilitet och bättre riskjusterad avkastning. Med tiden så kommer fördelningen i portföljen att drifta i takt med att de olika fonderna rör sig i olika riktningar. Detta justeras genom en ombalansering minst 1-2 gånger per år för att komma tillbaka till portföljens målfördelning.
| Aktier 80% | Långsiktig Portfölj | Räntor 10% | Råvaror 10% | ||
| Global | 59% | Amerikanska statsobligationer | 3% | Blandade råvaror | 5% |
| Sverige | 4% | Europeiska korta statsobligationer | 2% | Guld | 5% |
| Sverige småbolag | 4% | Amerikanska realräntor | 1% | ||
| Tillväxtmarknader | 2% | Europeiska realräntor | 1% | ||
| Tillväxtmarknader småbolag | 2% | Amerikanska företagsobligationer rörlig ränta | 1% | ||
| Amerikanska småbolag | 4% | Europeiska företagsobligationer rörlig ränta | 1% | ||
| Tillväxtmarknader statsobligationer | 1% |
Uppdaterade siffror för Februari ![]()
Efter att året startade bra med fina siffror i Januari så gick det desto sämre i Februari. Så pass dåligt att endast 3 av 15 fonder slutade på plus. Bäst gick svenska aktier med 1,56% plus och sämst gick det för tillväxtmarknader som slutade på -7,31%. Detta efter att ha gått över 8% plus förra månaden. Volatilt minst sagt…
Råvaror backade för fjärde månaden i rad. Sen Juni 2022 har råvarorna bara haft en enda positiv månad. Detta agerar ju såklart som ett sänke för portföljerna men jag håller kvar dessa för diversifiering och relativt lågkorrelerat till de övriga tillgångsslagen i portföljerna. Många hävdar ju att vi bara är i början av en supercykel när det gäller råvaror. Framtiden får avgöra som vanligt ![]()
I stort sett samtliga räntefonder backade också rejält denna månaden.
Siffrorna som kommer nedan hämtar jag som vanligt från Lysa, Shareville, och Nordnet när det gäller alla jämförelser. Dock är inte Jans modellportföljer på Shareville ombalanserade vad det verkar som så de avviker en del från sin målfördelning. När det gäller mina portföljer så hämtar jag siffrorna för 1mån-i år från Kiwi. 1 år och 5 år hämtar jag från Frejvid som visar simulerad historisk avkastning. Något som ej finns ännu på Kiwi (ping @David_BW ) men det kanske kommer så småningom ![]()
I övrigt så hr jag inte gjort några förändringar i portföljerna förutom en ombalansering som skedde för någon vecka sedan. Både målfördelningen och valet av fonder kvarstår. Nästa ombalansering sker kanske i sommar om jag tycker att det finns behov för det.
Några saker jag har tänkt lite extra på sistone och lite personliga reflektioner:
Jag har märkt att jag på sistone börjat haka upp mig på den kortsiktiga avkastningen. Mycket mer än vad jag normalt brukar tänka på detta. Beror säkert såklart på att portföljerna har gått väldigt dåligt på kort sikt på den senaste perioden. Min plan är ju att vara långsiktig så jag vet ju att man inte ska fokusera eller bry sig för mycket om det kortsiktiga resultatet. Särskilt om man är passiv i sin strategi. Men trots det så är det ibland en mental kamp att inte lägga för mycket fokus på det… Egentligen så visar ju den långsiktiga avkastningen att portföljerna bör fungera mycket bra i det långa loppet. Åtminstone historiskt. Det blir ju dessutom extra tydligt när jag jämför med flera andra portföljer och fonder att just mina portföljer har gått sämre kortsiktigt.
Jag har även av någon anledning börjat logga in betydligt oftare än vanligt för att kolla hur det går. Det hör säkert ihop med det jag skrev på ovanstående punkt. Annars har jag varit relativt duktig till att hålla mig till ett inlogg i månaden ungefär. Detta blir lite av en negativ spiral när portföljerna dessutom går sämre än vad jag hoppas på kortsiktigt
Ska försöka logga in mer sällan igen och bara låta tiden och passiviteten göra sitt jobb
Egentligen är jag ju övertygad om att portföljerna fungerar bra i det långa loppet.
| 230228 | Lågriskportfölj 10/80/7/3 | Lysa 20/80 |
|---|---|---|
| 1 mån | -2,52% | -1,98% |
| 3 mån | -1,10% | -0,23% |
| i år | -2,09% | 1,00% |
| 1 år | 2,44% | -4,86% |
| 5 år | 29,60% | 8,38% |
| 230228 | Mellanriskportfölj 40/40/15/5 | Lysa 60/40 | Nybörjarportföljen | Rikatillsammansportföljen |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | -2,32% | -1,56% | -1,22% | -2,48% |
| 3 mån | -0,15% | 1,04% | 1,08% | 0,58% |
| i år | -0,66% | 3,42% | 2,40% | 1,69% |
| 1 år | 3,02% | -0,99% | -0,07% | -4,25% |
| 5 år | 52,76% | 34,75% | 35,87% | 35,64% |
| 230228 | Högriskportfölj 75/10/7/8 | Lysa 90/10 | Globala barnportföljen | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | -1,74% | -1,25% | -0,94% | -2,00% |
| 3 mån | 0,29% | 1,99% | 1,44% | 1,29% |
| i år | 0,96% | 5,23% | 2,95% | 4,37% |
| 1 år | 3,01% | 1,91% | 1,08% | 0,22% |
| 5 år | 71,07% | 54,54% | 56,46% | 64,58% |
| 230228 | MattiasA90 Räntor | Lysa 100% räntor | AMF Räntefond Mix | Spiltan Räntefond Sverige |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | -2,43% | -2,19% | -1,93% | 1,02% |
| 3 mån | -1,50% | -0,86% | -1,46% | 2,56% |
| i år | -2,51% | -0,21% | -0,38% | 2,54% |
| 1 år | 1,76% | -6,80% | -7,85% | 1,22% |
| 5 år | 19,02% | -4,81% | -6,24% | 7,69% |
| 230228 | MattiasA90 Aktier | Lysa 100% aktier | LF Global | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | -1,16% | -1,14% | -1,24% | -2,00% |
| 3 mån | 0,85% | 2,30% | 0,93% | 1,29% |
| i år | 2,26% | 5,84% | 5,21% | 4,37% |
| 1 år | 2,76% | 2,88% | 3,11% | 0,22% |
| 5 år | 79,90% | 61,13% | 72,71% | 64,58% |
Tycker du inte att det är lite dyrt 0,50% för dina blandfonder ?
. Totalt sätt har du en blandfond som kostar 0,50% i avg
.
Mina portföljer kostar mig under 0,2% i avgift. Däremot så tar Kiwi ut en förvaltningsavgift när man väljer att kopiera och följa någon annans portfölj. Denna avgiften (0,35%) kan jag ej påverka. Jag har gjort portföljerna med fokus på så låg avgift som möjligt och det är den avgiften man ser under “fondavgifter”. Man kan ju såklart skapa en exakt likadan portfölj som jag har genom att bara lägga till fonderna själv enligt de beskrivningar jag har gjort i den här tråden. Då kostar portföljerna mellan 0,12% och 0,17% beroende på vilken man väljer. Det tycker jag är väldigt billigt med tanke på vilken diversifiering man får.
Väljer man däremot att följa en delad portfölj för att få t.ex uppdateringar i realtid och automatisk ombalansering så tar Kiwi ut en förvaltningsavgift för detta på 0,35% som sagt.
Det är såklart upp till var och en att avgöra om det är värt avgiften eller inte. Jag påtvingar ingen att följa mina portföljer ![]()
Såhär skriver Kiwi själva om avgifterna för att följa en portfölj som är delad av någon annan.
" Förvaltningsavgift anges på årsbasis och dras automatiskt från ditt innehav månadsvis. Om förvaltningsavgiften understiger ett minimibelopp så dras avgiften först nästkommande månad, eller när den totala avgiften överstiger minimibeloppet. Förvaltningsavgiften tas ut av BetterWealth för förvaltning av portföljen.
Fondavgifter avser eventuella underliggande fonders avgifter och anges på årsbasis. Avgiften dras automatiskt av av respektive fondbolag och påverkar fondens värdeutveckling negativt.
Handelsavgifter avser uppskattade avgifter i samband med handel. Handelsavgifter dras vid varje handelstillfälle. Avgiften uppskattas på årsbasis baserat på föregående års faktiska handelsavgifter. Om det inte finns ett års tillgänglig historik så beräknas ingen handelsavgift. Handelsavgifter kan variera över tid beroende på hur mycket som handlas i portföljen. Avgiften påverkar portföljens värde negativt."
Jag skrev idag ett nyhetsinlägg på Kiwi i mina portföljer. Detta med anledning av senaste tidens oro på börsen och banker som kraschar. Jag tänkte publicera det även här ![]()
Få har nog missat att flera banker i USA har börjat fallera på sistone. Lite vibbar från 2008. Detta resulterar även i en mycket nervös och volatil börs. Just nu verkar nästan alla tillgångsslag vara extra volatila. Dessa rörelser på börsen kan göra många investerare nervösa och risken för förhastade och kortsiktiga beslut ökar.
Min investeringsstrategi grundar sig framförallt i långsiktighet och indexfonder. Inga bet på enskilda aktier eller branscher. Inga gissningar i vad som kommer gå bäst eller vad nästa aktieraket blir. Inga gissningar på nästa krasch heller. Portföljerna är ordentligt diversifierade d.v.s. äggen är spridda i flera korgar. Jag själv är inte orolig för bruset på börsen just nu. Kortsiktiga pengar ligger på sparkonto. Det är något som jag kan rekommendera alla, att ha en ordentlig buffert på ett vanligt, tråkigt sparkonto. Även om det innebär en real förlustaffär med pengar på sparkonto så slipper man i alla fall att sälja sina investeringar som man har byggt upp under långt tid.
Detta är varken första eller sista gången som bolag och aktier kraschar. Det hör till “spelet” på börsen. Men genom buffert och en långsiktig strategi så behöver man ej vara alltför orolig för kortsiktigt brus och nervositet på börsen.
Upplever man det som väldigt jobbigt så är nog mitt bästa tipps att se över om man har tillräckligt stor buffert, samt försöka zooma ut lite och inse att volatilitet och risk är något som hör till om man vill ha avkastning på sina pengar. Nedgångar innebär rea på börsen och vem gillar inte det? Tiden är investerarens bästa vän. Ett annat bra tipps som fungerar för mig är att undvika logga in för ofta i sina portföljer, samt undvika ekonominyheter och att slaviskt följa börsen i realtid. Dagens teknik gör ju detta alldeles för enkelt för oss ibland tyvärr.
Med detta sagt så gör jag inga som helst förändringar i portföljerna eller fördelningen baserat på börsens utveckling det senaste. Jag fortsätter vara långsiktig.
Mvh MattiasA90
Då har ytterligare ännu en månad gått och därmed är Q1 2023 avklarat. Tiden går verkligen fort! Jag tycker det var alldeles nyss julledighet och nyårsfirande.
Vad har hänt på börsen då det senaste? Jo, banker har kraschat och det har varit mycket snack och brus om detta i flera veckor.
Överlag var det ingen märkvärdig månad för portföljerna. De flesta av mina portföljer tillhörde de sämre på kort sikt 1mån-3mån-ytd. Däremot fortsatt starka på längre sikt. Vilket är ungefär vad jag har förväntat mig. I och med att portföljerna innehåller flera tillgångsslag så är det oftast något som går bra medans något annat går dåligt. Detta hämmar oftast den kortsiktiga avkastningen jämfört med att bara äga det som gått bra t.ex globala aktier. Men på längre sikt så kommer avkastningen jämna ut sig och ge en bra avkastning i förhållande till risk.
| 230331 | Lågriskportfölj 10/80/7/3 | Lysa 20/80 |
|---|---|---|
| 1 mån | 1,84% | 1,43% |
| 3 mån | -0,19% | 2,11% |
| i år | -0,62% | 2,45% |
| 1 år | 5,56% | -1,60% |
| 5 år | 31,83% | 9,61% |
| 230331 | Mellanriskportfölj 40/40/15/5 | Lysa 60/40 | Nybörjarportföljen | Rikatillsammansportföljen |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 1,30% | 0,36% | 1,50% | 2,32% |
| 3 mån | 1,09% | 3,11% | 3,91% | 4,13% |
| i år | 0,33% | 3,76% | 3,91% | 4,13% |
| 1 år | 3,67% | -0,82% | 0,63% | -1,10% |
| 5 år | 57,12% | 36,18% | 40,64% | 37,77% |
| 230331 | Högriskportfölj 75/10/7/8 | Lysa 90/10 | Globala barnportföljen | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | -0,38% | -0,45% | 1,19% | 0,44% |
| 3 mån | 1,06% | 3,86% | 4,17% | 4,14% |
| i år | 0,16% | 4,74% | 4,17% | 4,89% |
| 1 år | 0,91% | -0,23% | 0,75% | -0,77% |
| 5 år | 74,92% | 56,10% | 62,96% | 70,00% |
| 230331 | MattiasA90 Räntor | Lysa 100% räntor | AMF Räntefond Mix | Spiltan Räntefond Sverige |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 1,85% | 1,96% | 1,58% | 0,32% |
| 3 mån | -0,78% | 1,62% | 1,19% | 2,91% |
| i år | -1,08% | 1,79% | 1,19% | 2,91% |
| 1 år | 6,10% | -2,00% | -4,17% | 1,64% |
| 5 år | 19,80% | -3,67% | -5,08% | 8,00% |
| 230331 | MattiasA90 Aktier | Lysa 100% aktier | LF Global | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | -1,35% | -0,72% | 1,81% | 0,44% |
| 3 mån | 1,64% | 4,11% | 6,30% | 4,14% |
| i år | 0,60% | 5,07% | 7,08% | 4,89% |
| 1 år | 0,15% | -0,04% | 0,87% | -0,77% |
| 5 år | 83,74% | 62,74% | 80,32% | 70,00% |
Ny månad, tiden rullar på
Det är inte så mycket nytt att apportera egentligen. Portföljerna ser fortfarande likadana ut, inga förändringar. Det är fortfarande väldigt volatilt inom samtliga tillgångsslag tycker jag. Men det hör ju till spelet.
13 av 15 fonder gick faktiskt positivt den här månaden. Bäst gick det för Svenska aktier (xact omxs30) som gick hela 9,24% upp. Sämst däremot gick det återigen för amerikanska småbolag värdebolag. en backade med -0,74%.
| 230501 | Lågriskportfölj 10/80/7/3 | Lysa 20/80 |
|---|---|---|
| 1 mån | 1,27% | 0,78% |
| 3 mån | -0,38% | -0,15% |
| i år | 0,06% | 2,88% |
| 1 år | 5,09% | 0,18% |
| 5 år | 24,27% | 8,27% |
| 230501 | Mellanriskportfölj 40/40/15/5 | Lysa 60/40 | Nybörjarportföljen | Rikatillsammansportföljen |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 2,10% | 2,12% | 0,77% | 0,32% |
| 3 mån | -0,15% | 0,00% | 0,32% | -0,11% |
| i år | 1,55% | 5,06% | 5,01% | 4,95% |
| 1 år | 4,65% | 2,99% | 2,82% | 1,46% |
| 5 år | 44,85% | 33,35% | 36,12% | 34,64% |
| 230501 | Högriskportfölj 75/10/7/8 | Lysa 90/10 | Globala barnportföljen | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 3,16% | 3,12% | 0,82% | 3,04% |
| 3 mån | -0,62% | 0,12% | 0,38% | -0,05% |
| i år | 2,11% | 6,69% | 5,46% | 6,45% |
| 1 år | 3,34% | 5,10% | 3,48% | 4,89% |
| 5 år | 58,18% | 52,15% | 56,92% | 63,18% |
| 230501 | MattiasA90 Räntor | Lysa 100% räntor | AMF Räntefond Mix | Spiltan Räntefond Sverige |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 1,05% | 0,11% | -0,20% | 0,69% |
| 3 mån | -0,46% | -0,23% | -0,26% | 2,06% |
| i år | -0,55% | 1,79% | 1,31% | 3,59% |
| 1 år | 5,50% | -1,22% | -3,43% | 2,12% |
| 5 år | 14,18% | -4,27% | -4,75% | 8,58% |
| 230501 | MattiasA90 Aktier | Lysa 100% aktier | LF Global | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 1 mån | 4,19% | 3,46% | 3,47% | 3,04% |
| 3 mån | -0,19% | 0,16% | 2,54% | -0,05% |
| i år | 3,26% | 7,23% | 9,22% | 6,45% |
| 1 år | 4,53% | 5,80% | 6,17% | 4,89% |
| 5 år | 64,49% | 58,42% | 73,31% | 63,18% |