Jag tog mig friheten att göra en simulering på Frejvid över hur portföljerna hade stått sig om man kört med de nya förslagen på aktiesidan samt ny räntedel, anpassad för varje portfölj istället för one size fit all.
En kort beskrivning hur varje ny portfölj hade sett ut:
Räntorna uppbyggt med 40% svenska obligationer låg kreditrisk/kort duration, 20% europeiska låg kreditrisk/kort duration, 10% företagsobligationer IG med rörlig ränta (FRN).
Räntedelen borde tillföra stabilitet och värdebevaring. Liten gnutta FRN för att höja förväntad avkastning utan att ta samma risk som motsvarande höjning av aktier hade tillfört.
Räntorna utgörs endast av långa amerikanska och europeiska statsobligationer. Låg kreditrisk och lång duration. Maximal diversifiering och växeldra aktierna.
100% Aktier. 60% Usa, 15% Europa, 10% Japan+Pacific, 5% Sverige, 10% Tillväxtmarknader. Totalt 20% av portföljen består av faktor Småbolag Värde Usa och Småbolag Värde Europa. 20% av faktor kvalitet.
En upphackad globalfond (ACWI)egentligen men med extra tilt mot SCV och kvalitet.
När jag kollar på morningstar så får totala portföljen inte jättemycket mer teknik än en vanlig globalfond.
Jag är lite osäker på denna del. Jag har en hel del korta räntor just nu och det är extremt bra. Svårt att slå det riskjusterat. Men jag tror ganska snart detta kommer sjunka när världen sakta (1-3 år?) ställer om till en lägre ränta.
Jag tror det är bättre att uppnå låg ränterisk med ladder när kort yield kommer ner, och på lång sikt.
Vad var det för ändringar i räntedelen du funderar på?
Jag tänker bara lite annorlunda när det gäller “låg risk”. Där är syftet för mig ungefär likviditet, dvs något jag kan använda för uttag. Då vill jag inte att den plötsligt dyker 10%. Tar gärna lite väl diversifierad IG kreditrisk I egen valuta, men ej ränterisken.
Ej att rekommendera (säkert ) men för mig själv väljer jag bort real räntor (det är ett bet mot inflation jag inte vågar mig på). Jag väljer också mer IG och lite mer HY än du har.
Ja, jag placerar mig inte riktigt längst ut nere till vänster om vi tänker på pyramiden. Snarare halvvägs mot mitten typ i duration men väldigt låg kreditrisk generellt.
Just nu är det lite knas med hur fördelningen i portföljerna visas i butiken på Kiwi. Den avviker från den faktiska fördelningen. Har fått svar från Kiwi att de jobbar på detta.
Lite blandat resultat den här månaden där de mer aktietunga portföljerna gått bra medans de försiktigare portföljerna med mer räntor har gått minus. Det har pratats väldigt mycket räntehöjningar, räntesänkningar och valutarörelser den här månaden. Mina portföljer påverkas en hel del av kronans rörelser mot framförallt dollar och euro så det får man hela tiden väga in.
Nu är det bara en månad kvar av året men jag kan redan nu konstatera att jag generellt ligger efter index för året. Mycket pga beteendemässiga misstag i början av året som straffade sig och har varit svårt att ta ikapp. Framförallt en grej som hände var att i samband med att jag bytte plattform från frejvid till kiwi så låg jag utanför marknaden ett tag. När jag väl fått igång portföljerna på kiwi så villa jag testa deras olika funktioner och skulle därför prova göra ett litet uttag från varje portfölj. Bara för att bekanta mig med verktygen. I samband med det så råkade jag dock sälja allt (!) och hamnade utanför ett bra tag igen Nya tag nästa år med andra ord
Jag har även testat mig fram med lite olika portföljkonstruktioner under året. De större förändringarna kom nu senast för några veckor sedan då jag la ner min ränteportfölj och skapade en ny specifik räntedel för varje enskild portfölj och risknivå istället. Jag la även till en större tilt mot small cap value och mot kvalitetsaktier för att exponera mig mer mot dessa faktorer.
Just nu känner jag mig dock trygg i den nya laguppställningen i portföljen och jag ska verkligen försöka att sitta på händerna under nästa år
Vid månadens sammanställning så har jag även lagt till några fler jämförelser såsom Avanza Auto och Nordnet One. Jag har beskrivit mer i detalj i första inlägget om detta.
Avkastningen som jag visar i sammanställningen nedan är för 1mån-1år den verkliga avkastningen som portföljerna har haft med alla olika uppställnngar, fondbyten, utanför marknaden osv. sammantaget. Avkastningen för 3år och 5år är hämtad från Frejvid där man kan se simulerad historisk avkastning för portföljen med nuvarande fördelning. Vill man se hur portföljerna hade utvecklat sig med nuvarande uppställning även på kortare sikt så kan man klicka på respektives portföljs länk till Frejvid som också finns i första inlägget i den här tråden.
Månadens bästa fond var Svenska småbolag som steg 15,07% efter 6 månader i rad med negativ avkastning. Sämsta fonden var råvarorna som backade hela -8,26% efter 6 månader i rad med positiv avkastning. Samtliga aktiefonder gick plus medans de flesta räntefonder, guld och råvaror gick minus. Det var endast de riktigt långa amerikanska och europeiska statsobligationerna som gick plus bland räntefonderna.
Nästa gång vi hörs här i tråden så har det hunnit bli Jul och kanske även Nyår så jag passar på att önska alla som fortfarande tittar in i den här tråden och visar intresse en riktig God Jul och ett Gott Nytt År Hoppas tomten kommer med god avkastning
Dåså… Då har börsåret 2023 i princip passerat. Det blev ett lärorikt år.
Om vi ser till december månad så noterar jag att samtliga portföljer gick plus. Det var framförallt Sverigefonderna som gjorde en stark återhämtning i december tillsammans med Small Cap Value och långa amerikanska och europeiska räntefonder. I botten hittar vi råvaror inkl guld samt FRN-fonderna.
Om vi summerar så gick det allra bäst för Xact Svenska Småbolag som slutade på +10,57% i december och sämst gick det för Ishares Diversified Commodity som slutade på -5,24%. Det är alltså samma två fonder i toppen och botten som det var i November månad.
Kronan stärktes mot dollarn vilket hämmar många av mina fonder eftersom de flesta är i USD. Så en del av avkastningen har ätits upp av valutarörelser. Inget jag grämer mig över dock då jag är långsiktig.
Vi får se hur börsåret 2024 har att erbjuda oss
Tills dess säger jag Gott nytt år och god fortsättning!
Helt fel val L y s a.
Du ska ha MattiasA90 100% aktier
Det är det som har utklassat allt historisk. Då borde man välja den bästa när man ändå väljer byta . Det är på plats nr.1. Nästa plats nr.2 LF Global index
Nu gör jag dålig reklam för mina portföljer ( )men tycker inte man ska välja mina portföljer för bra historisk avkastning eftersom vi vet att det inte spelar roll för framtida avkastning. Man ska välja istället om man tycker om portföljerna, diversifieringen, de utvalda etf:erna och en viss tilt mot SCV, kvalitet och teknik.
Lyssnade nyss på ett avsnitt med David Jönsson, grundare och produktchef på Kiwitrader, i podcasten Fond- och bankpodden. Tänkte jag skulle dela det via spotify ifall någon är intresserad av att lyssna. Avsnittet är ca 17min långt.
Några punkter från avsnittet:
Ca 3500 användare nu
Mål 10.000 användare om 1 år
Kiwitrader går “break even” vid ca 10.000 användare
Kommer satsa mer på traditionell marknadsföring framöver med start kanske redan nu i januari.
Genomsnittskunden har bättre diversifiering (fler värdepapper) än vad som är vanligt annars
Jobbar på en app, även om det inte är högsta prioritet just nu.
Jobbar på förbättring/utveckling av tjänster inom tjänsten. T.ex portföljbyggarverktyg.
Är inte så insatt i varken momentum eller “låg volatilitet”. Personligen hade jag nog hellre lagt dessa i värde och kvalitet, vilket är de faktorerna jag själv har satsat på. Jag har 20% Usa kvalitet och 20% Småbolag värde.
Någon som är mer insatt i momentum och låg volatilitet får gärna yttra sig
Det blev uppgång i samtliga portföljer med +1,84% i den mest försiktiga portföljen (20% aktier) och +5,41% i den mest riskfyllda portföljen (100% aktier).
Framförallt var det Usa och Japan som stod för bäst avkastning medans bland annat Sverige och långräntor agerade sänke. Allra bäst gick det för Amerikanska storbolag IT som levererade +12,07% och i botten hittar vi Svenska småbolag som sjönk -2,83%. Däremellan var det blandad kompott med med både räntefonder och aktiefonder i toppen och botten.
Råvarorna gick bra tack vare att oljan blev dyrare under månaden. Även guldet gick svagt uppåt (i svenska kronor).
Både Euron och Dollarn blev under månaden dyrare med viss återhämtning dock på slutet. Får se vart det tar vägen.
I jämförelserna som kommer nedan så laggar vissa siffror nån dag då allt inte var uppdaterat med helt färska siffror när jag knapprade in alltihopa. Men man får ändå ett hum om hur det ser ut
Jag har lagt till DNB global indeks i jämförelse mot “Långsiktig portfölj” (80% aktier) och “100% aktieindexportföljen”. Jag har även lagt till LF global i jämförelse mot den långsiktiga portföljen.
Under månaden som har gått så har jag inte gjort några ändringar i portföljerna eller någon ombalansering.
Aktiedelen i portföljen följer ju som sagt MSCI ACWI geografiskt men med viss tilt mot kvalitet och värde/småbolag. Räntedelen är specifik för varje portfölj och finns kortfattat beskrivet i inlägg #123.
Ja, precis jag skrev det att vissa släpar 1 dag eller så. Även dnb global ej uppdaterad. Mina portföljer redovisar jag det man ser om man går in på Kiwitrader och besöker själva butiken där samtliga offentliga portföljer visas. Där släpar det oftast också en dag. Går man dock in på själva portföljen så är de uppdaterade.
Så avkastningen, åtminstone den väldigt kortsiktiga är lite haltande och missvisande.
Jag jämför mest för att få en övergripande överblick