Medlemskap i a-kassa samt fackförbund under studier?

Hej alla,

Jag ska nu till hösten börja studera en civilingenjörsutbildning på universitet efter att ha jobbat i två år.

Nu sitter jag och går igenom mina utgifter inför det kommande tappet i inkomst och funderar på om man ska fortsätta vara medlem i fackförbund och/eller A-kassa och tänkte att det bästa kan vara att konsultera forumets till synes oändliga erfarenhet och kunskap.

Under tiden jag jobbat så har jag varit medlem i både Fackförbund samt A-kassa. Fackförbundet kostar mig 388 kr/månad, A-kassan kostar mig 140 kr/månad.

Jag kommer sannolikt inte ha något extrajobb under studierna, iallafall inte under första året. Jag är tjänstledig från mitt jobb jag hade innan studierna (arbetade där hela två åren) och siktar på att arbeta där under somrarna. Jag trivs där och anser att jag har en bra relation med min chef.

Min inkomst under studierna kommer att bestå av fullt lån + bidrag (13 500kr/månad 2025) samt ett bidrag á 1000kr/mån från familj pga överenskommelse. Jag har sparat ihop en god summa pengar från mitt jobb, så jag kommer aldrig att stå helt utan pengar nästan oavsett vad.

Just nu resonerar jag såhär:

Det enda värdet jag kan se i att vara medlem i mitt fackförbund under studietiden är en inkomstförsäkring samt stöd ifall jag skulle bli uppsagd under studietiden, vilket jag ändå ser som ganska osannolikt. Stödet från facket vid eventuell uppsägning kan jag även få från ett annat fackförbund som jag kan bli medlem i avsevärt billigare (gratis) under studietiden.

A-kassan är ju en viss ekonomisk säkerhet ifall jag skulle bli uppsagd från mitt jobb men kan ju inte ge något ytterligare stöd i förhandlingar osv. Men den kanske ändå är värd det i.o.m att den är relativt billig jämfört med facket. Som sagt kommer jag ju mest sannolikt inte skarpt behöva pengarna, men ifall man blir uppsagd så är det ju en stor hjälp.

Utifrån detta så lutar jag just nu åt att avsluta eller byta mitt medlemskap i facket, samt vara kvar i A-kassan. Ekonomin är ju alltid rolig som student, men 140 kr/månad kan ju vara värt det.

Vad tycker ni? Finns det något mer att ta hänsyn till som jag glömt bort? Har ni varit under liknande omständigheter och hur gjorde ni då?

Tackar för svar :slight_smile:

Många fackförbund har lägre avgift för studenter. Men jag håller med dig om att det verkar vara en onödig utgift.

A-kassan kan du gå med i strax innan examen. A-kassan har två kvalificeringstider: du ska ha varit medlem i ett år, och du ska ha jobbat i sex månader. Du kan därför gå med i A-kassan ett år innan examen om du pluggar kortare än fem år, på grund av att du då får räkna med arbete innan studierna. Om du pluggar längre än fem år så räcker det att du går med i A-kassan sex månader innan studiernas slut, eftersom du ändå behöver arbeta i sex månader för att uppfylla arbetsvillkoret.

1 gillning

Att vara studentmedlem kan vara vettigt. Ofta är fördelarna större än kostnaden, åtminstone om man använder de olika förmånerna.

Med a-kassan får du överhoppningsbarvtid i upp till fem år och det är värt ganska mycket.

Tackar för svaret, vilka förmåner är det du tänker på just hos facket? Stöd vid eventuell tvist med arbetsgivaren är ju en, och så är ju inkomstförsäkringen bra att ha ifall det skulle bli aktuellt. Men utöver det ser jag inget större värde i det, eller missar jag något?

Själv ska jag börja studera till hösten och jag kommer jobba parallellt med mina studier. Jag har sökt och kommer bli beviljad ”tilläggslån”. Du måste uppfylla några kriterier såsom en lön innan studier på lite över 200k (årslön) samt att du fyller 25 året du söker för.

1 gillning

Jag valde att ta studieuppehåll medan jag arbetade. Jag var medlem både i facket och a-kassan medan jag studerade. Fick en studentrabatt och jag kände samtidigt att jag bidrog till något positivt. Dessutom hade jag en stor trygghet eftersom jag jobbade deltid åt min gamla arbetsgivare (men det var inte planen från början)

1 gillning

Frågan här avsåg ju att vara studentmedlem och då behöver du ju normalt inte de sakerna.

Det som fackförbund typiskt sett erbjuder studenter är saker som karriärseminarium, viss rådgivning, professionell cv-granskning, juridisk konsultation och liknande saker. Det är inget du inte kan leva utan men ändå saker som har ett potentiellt värde. Om du planerar för att utnyttja sådana saker så får du nytta av studentmedlemskapet.