Hej, har läst runt på forumet men har inte riktigt lyckats hitta svar på min fundering kring mellanriskhinken, sparande till insats och eget företagande.
Min situation i dagsläget är:
Ålder: 29
Månadssparande: 10.000kr
Inkomst: 42.000kr
Relation: Sambo (inga planer på barn och sambon pluggar)
Bostad: hyresrätt
Jag planerar inom kort att påbörja min master på 50% (fyra års utbildning) och kommer då försöka gå ner till 50% förvärvsarbete. Vid examen är planen att påbörja resan som konsult och eventuellt eget företag. Jag har just sålt min bostadsrätt och flyttat till hyresrätt, värderingen på bostadsrätten utgjorde hela min mellanriskhink varpå jag i dagsläget inte har någon och därför spekulerar i hur mycket av pengarna av försäljningen som ska in i buffert-/mellan- & passiva hinken (buffert hinken är i dagsläget fylld utifrån Jans rekommendationer). Tanken är att jag och min sambo om tre år när hon pluggat klart eventuellt kommer flytta varpå bostadsrätt kan komma upp på livskartan.
Fråga 1:
Som ni läser är det många “eventuella” händelser men min fundering är i grunden hur mycket som ska ligga i mellanriskhinken. Min spekulation är att börsen och bostadsmarknaden i det stora är beroende av samma variabler varpå det kan vara smart att spara insatsen i mellanriskhinken (60/40). Delvis för att bevara värdet kontra bostadsmarknaden men även som investering om vi inte använder pengarna.
Fråga 2:
Finns det någon på RT som har erfarenhet av att starta upp ett företag som konsult och hur mycket som är bra att ha i buffert.
Ber om ursäkt för mycket text