Mer pengar in på börsen de senaste 5 månaderna än de senaste 12 åren

Full förståelse, detta är det läskiga med börskrascher - för allt går mot samma korrelation. Under denna krasch så ville alla ha likviditet. Brukar väl i.o.f.s. oftast vara så.

Allt är som du säger lätt i efterhand, vi tenderar att konstruera komplexa historier (som ibland är helt fel). Detta gör också att man kanske tänker “Nästa krasch så går jag in med belåning när det gått ner 30%”. Men ingen krasch är den andra lik.

Sen har jag problem med det argumentet - för kör man inte med belåning idag varför ska man göra det vid en börskrasch?

Det är och kommer aldrig vara lätt att investera. Detta är väl också priset man betalar för riskpremien med exempelvis aktier.

Volatilitet - De flesta människor hade nog varit betydligt bättre investerare om de fick sin kontospecifikation max någon gång per årtioende eller inte alls. Det är ingen som ringer mäklaren varje dag och ber om en ny värdering. Hade man fått en värdering varje dag på sin bostad och den hade gått upp och ner som en jojjo hade man nog sagt, nej nu tar vi en hyresrätt. :slight_smile:

Det finns mängder av artiklar kring långa räntor, men man kan kort och gott säga att ju längre tidshorisont på underliggande obligationer i räntefonden desto större känslighet mot stigande och sjunkande räntor. Sen om räntan är 2% idag och stiger till 3% så får det en högre påverkan än om räntan är 10% och stiger till 11%. Inte helt intuitivt och lätt att förstå jämt.

Kanske bör man också försöka sätta sig in mer i innehaven, varför man har dem och tror på dem. För jag tror inte att man värdesätter något som man inte förstår och har satt sig in i. Jag menar inte att man måste förstå alla ingående delar i detalj, men att förstå varför är en viktig punkt. Det blir mer att man äger denna kunskap och kanske håller i den hårdare vid nästa storm.

Som med ett träningsschema som du inte tror på kommer du inte heller följa när det blir motigt. Hur många börjar träna, det går bra (honeymoonfasen) för att sen vid första riktiga motgången så ger man upp.

ping @janbolmeson - Hur går det med träningen? :wink:

Som om jag förstod dig rätt - Guld och långa räntefonder är något du är osäker kring. Om vi funderar lite på det. Det kanske inte var superkonstigt att du då sålde ut? Sen följde övrigt med i bara farten. Det är så jäkla lätt att vara efterklok nu, men du lärde dig sannolikt något om dig själv som person här.

Hoppas du tar allt som välmenande ord, det är absolut ingen kritik. Jag vill hjälpa till! :slight_smile:

3 gillningar