Diagrammen har jag själv gjort baserat på S&P500 graf som gick tillbaka ända tills dess början. För Stockholm så refererar jag till Henning Hammar.
Jag tycker inte att Corona kraschen är inte så unik.
Som sagt 1987, 1990 och 1998 var ungefär i samma paritet och med liknande kort tid mellan topp-till-botten och topp-till-ny-topp.
Det gick bra för mig. Jag förstod i mitten av Feb att det skulle bli en pandemi. Jag hade ett informationsövertag men det var nog mer baserat på tur pga erfarenheter som råkade passa situationen. Jag sålde av hälften av innehaven och fick sedan kämpa för att hinna in igen under våren/sommaren. Det gick en del plus men var inte värt det. Kunde lika gärna gått åt andra hållet med lite otur.
Det var på samma sätt för mig i finanskrisen. Så det jag bestämt mig för, mycket tack vare RT och 4 hinkars principen, är att se till att ha rätt exponering från början och rida ut krascher, samt att allltid ha lite torrt krut att investera när det smäller. Att inte tajma marknaden helt enkelt utan att ha rätt aktieandel så att säga
När det gäller bostadspriserna, ränta och inflation så är nog problemet att de cyklerna ännu längre - många årtionden - så svårt att få vettig statistik. En del kan man hitta kanske på länken nedan - åtminstone relativ värderingar för USA.
Problemet är att vi aldrig tidigare i historien haft nollränta så jag är tveksam till om historien kan ge några ledtrådar hur det gått tidigare.
Jag tänker med bostad, lån och räntor som med börsen. Att ha rätt bostadsexponering dvs den bostaden vi behöver med den belåning och räntestruktur så vi kan klara olika scenarier. Att inte spekulera för eller emot det ena eller andra utan se till att vår situation är trygg … det handlar trots allt om ens tak över huvudet. På börsen undviker jag fastighets sektorn (utanför det som finns i index) eftersom vi har tillräcklig exponering mot fastigheter med boendet.