Mer småbolag under och efter en marknadskrasch?

Så som vi vet går småbolagen ner och upp mer.

Vore det inte smart att köpa mer småbolag nu, och ett par år efter kraschen, och sedan ombalansera? Alltså att sälja av småbolagen, och lägga vinsten i globalfonden.

Har läst att vissa köper flera aktier, och färre i räntefonder just nu, då det är billigare. Jag har redan 100% aktiefonder.

Frågan är om avkastningen blir högre. Alltså om det är värt det? Risken spelar mindre roll.

PLUS Småbolag Sverige, AMF Aktiefond Småbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Länsförsäkringar Fastighetsfond A, Swedbank Robur Rysslandsfond m.m.

Är alla bra fonder att lägga lite extra i, om du spridit dina risker. Under sådana här omständigheter som vi har på börsen nu så köper jag lite mer av det som går ner mest. Månadsparande rullar på och strategi ändras inte! Men jag ökar mitt sparande enormt + krigskassan som väntat nära 1 år på detta och av dom pengarna blir det “fyndköp” av, skulle det rasa mer, så blir det även superlånet på Avanza.

Men glöm inte sprida riskerna bara! Om du nu köper mycket små bolag så vill du även ha dom större värdebolagen om du skulle ha fel. Som exempelvis XACT Högutdelande är jättebra att handla nu när börsen fått fri inträde på Liseberg, då slipper du landa fel med fondköp till okänd kurs.

När det kommer till enskilda aktier så tror jag mest på Advanced Micro Devices, min tro är att om 1-2år så står den i 60-100usd.

Sen balanserar jag tillbaka hela portföljen när allt är normalt här i världen igen.

Ingen rådgivning, bara hur jag tänker :slight_smile: Det kan man väl dela med sig av eller?

vh Tim