Mest bil för pengarna

Hej! Jag och min sambo letar bil i prisklassen 40 000 kr - 70 000 kr. Vi värdesätter relativt billig i drift, säker och bra för roadtrips.

I vår prisklass har jag pendlat från både billigare märke (Renault, Opel, Ford) där man kan få en lite nyare runt 2016 på 15 000 mil. Jag har även tänkt Golf eller Leon från 2014 men där är bra under 70 000 relativt sällsynta. Men billiga i drift och säker. Nypris för dessa låg runt 250 000 kr 2014.

Men nu har jag fastnat och ska åka kolla på en V60 2012 med d2 (svag men snål) där jag prutat ner den till 65 000 kr. Denna är lite mer premium kostar närmare 300 000 kr ny med lite utrustning jag vill ha. Bilen i frågan får jag med servicehistorik 20 000 mil (alla andra i prisklassen har gått 25k+) på mätaren samt sommar och vinterdäck. Jag tycker det låter mycket bil för pengarna.

När jag kollar runt hittar jag nog inget mer “värde för pengarna”. Då den är säker, väldigt roadtrip vänlig och relativt billig i drift med d2an…

Jag har notoriskt scoutat blocket i 6 månader missar jag någon modell? Toyota har jag kollat på men tråkiga bilar och får starkt andrahandsvärde gör att en Auris t.ex. för 70 000 kr känns tråkig.

Någon som har V60 D2? Och har erfarenhet från bilen eller andra i prisklassen?

2 gillningar

Volvo v60 d2 är en bra bil. För det priset finns en risk att den inte är super bra skick. Men kolla den ordentligt och servicehistoriken. Det är ju en diesel så borde vara en långmilare. Kolla rost, på avgassystem och kaross. Kolla även kamremsbyte osv. Ganska dyra grejer för en bil i den prisklassen (65000kr).

Ett alternativ som brukar vara populärt är Ford Focus. Finns ofta många att välja bland. Inte premium men helt ok komfort. Bra kvalitet överlag. Finns dock bara i manuell.

2 gillningar

Det blir nog bra. Det är ju inte så att du kommer gå miste om någon kanonaffär. Så köp bilen och lägg tiden du lagt på att leta bil i 6 månader på något annat som genererar lite inkomst istället. Det blir en bättre affär.

1 gillning

Jag har btw en Volvo V70 D4 AWD. Så har en del erfarenhet av dem bilarna. Det är i en annan prisklass men de har ofta liknande konstruktion.

Det är fantastiska bilar om man tar hand om dem. Det är mest slitgrejer som måste bytas, så inget konstigt. Men de körs ofta mycket och långt, så viktigt att de är servade ordentligt. :+1:

Lycka till

1 gillning

Kört min v60 d2 i ca 5 år nu. Har aldrig strulat bortsett fr en fönsterhiss som gick sönder då rutan hade frysit fast. Är snart uppe i 17 000 mil.
Snittar kring 0.6l milen. Mkt motorväg, d4 gör sig bäst här men det funkar med d2. Det är generellt en trött bil men gör det den ska och man åker relativt bekvämt och säkert. Jag är nöjd.

2 gillningar

Har haft D2 med VEA motor. Totalekonomiskt den bästa bil jag ägt. Köpte med 12K på mätaren, och ett vildsvin tog död på den tyvärr vid 33K på mätaren.
Aldrig ett fel på den.
Köpte en D5 efter den som jag kört 10K mil med så här långt.
Har inte haft ett fel på denna heller.
Har även en V70 d3 i hemmet. Från samma era. Den har haft lite kabelbrott, nån låskista, samt handbromsstrul och hjullager fram.

2 gillningar

Allt kan ju gå sönder men den motorn (som sitter i d2:an) har jag hört bra om från flera håll just vad gäller driftsäkerheten.

2 gillningar

Trevligt, precis sånt jag vill höra nu :wink: Du upplevde inte D2 allt för trög? Kan definitivt leva med att det inte är en racer men vore trevligt om en omkörning är möjlig eller kunna ta sig upp för backar utan behöva växla ner allt för mycket.

Ja, det är sant. Men också varit kul. Lär mig en del om bilar, prissättningar och vilka modeller som är eftertraktade.

Lämnade in min D3 på tuning chip och det vart stor skillnad. 150-212hk
Du kan få 141hk i D2 för 5600kr🙂

Man får planera lite vid omkörningar på landsväg. Provkör gärna en d2 fr en handlare så får du en känsla för bilen.

Jag drar stundtals släp efter och de funkar också.

D2 är lite trött. I retrospekt och med att ha ägt 3 plika motoralternativ så skulle jag ta D3 idag eller D4.
Bättre respons och körbarhet än D5

Vi har en 2012 v70 d3. Supernöjd, bra komfort, säker, massor med reservdelar.

Köpte för 75’, och misshandlade den lite med ett par veckor långkörningar runt i frankrike och fullastad med vin körde vi hem via autobahn för 2 år sen och efter det så behövde bromsar bytas men även våra bakdämpare - som råkade vara nivåjusterande nivomatic och gick på 17’… sen har vi tagit bättre hand om den och servat och hållt koll.

Vill man hålla en 12 år gammal bil i bra skick så får man väl tänka att lägga undan 2000+ i månaden till service, reparationer och lite större reparationer. Och hitta en bra bilmek, kan vara värt med märkesservice på de “mindre” tillfällena men för oss har det skiljt flera tusenlappar mellan märkesverkstad och typ Autoexperten när vi behövs byta multirem, bromsbelägg osv.

Om den har dieselvärmare, håll lite koll så du inte kör slut på batteriet bara med för korta körningar på vintern.

Trevligt att höra! Vi var faktiskt och köpte bilen idag. Upplevde D2 som inte allt för slö. Väldigt mycket komfort i V60 för priset. Nu håller vi tummarna att den inte krånglar för mycket.