Jag kommer att få et millionbelopp från ett husförsäljning i et icke-EU land. Huset tillhör mina föräldrar. Undrar hur jag får pengarna hit till Sverige utan att betala dubbel skatt (pengarna är jo redan beskattade). Kan jag få en present från sina föräldrar och överföra pengarna till mitt bankkonto i Sverige?
Någon som vet? Tacksam för alla svar.
Ring skatteverket och fråga. De är snälla och hjälpsamma och det är ju värt det för att det ska bli rätt. Det kan säkert också underlätta så att du öht får in dem i landet.
Det är en bra start, men sedan måste man ta sig runt bankens KYC också. Om du har en bra och stabil kontakt på din bank så sätt upp ett möte och förklara situationen. Om de vet om i förväg att pengar ska komma in och vad de kommer från så kommer det ev gå lättare. Var dock beredd på ett brev där de hotar frysa alla dina konton om de inte får dokument A, B och C inom 1-2 veckor. När man jobbat igenom deras KYC-process så brukar det dock alltid lösa sig.
Med vänlig hälsning,
F
Mycket sannolikt kommer banken, om de är villiga att ta i detta, att vilja få underlag även avseende köpet av huset eller underlag som visar att det varit i släktens ägo sedan 1965. Det kommer inte att räcka med säljpapper.
Helt korrekt som @DrF skriver. Jag skickade över en dryg miljon från ett utländskt konto till min svenska bank utan att förvarna dem och fick massor av problem i form av att per brev bevisa var pengarna kom ifrån, vad de skulle användas till i Sverige osv. osv. Min svenska bank kontaktade även min utländska bank, vilket skapade ytterligare problem. För den svenska banken verkar problemet nu vara löst efter att jag kunnat ge acceptabla svar på deras frågor men min utländska bank är ännu inte riktigt nöjd. Det rörde sig inte om en husförsäljning utan om pengar från jobb jag utfört utomlands.
Om det verkligen är så att det inte är du som äger huset, så kan det vara möjligt att fixa det via gåva. Men det beror ju på lagar i det landet. Och så stora överföringar mellan länder kan vara problematiska. Försök att hitta professionell hjälp, skulle jag säga.