Föra över pengar från utlandet till Sverige

Hej alla!

Jag hoppas detta är rätt forum och kategori för denna fråga, annars låt mig gärna veta.

Till min fråga och fundering.

Min sambo är i kontakt med Swedbank och försöker ta emot pengar som hennes föräldrar har skänkt henne. Detta alltså via en banköverförning från en bank i Taiwan till Swedbank här hemma i Sverige där vi båda är medborgare. Att processen är krånglig och otydlig är uppenbart då Swedbank nu håller pengarna för att kontrollera för pengatvätt. Detta känns helt rimligt egentligen men kommer troligen sluta i att även om vi får igenom denna överföring kommer det kanske inte fungera nästa gång.

Gåvobrev och utdrag ifrån den taiwanesiska banken är egentligen inget större problem, mer komplicerat blir det med någon typ av bevis på pengarnas ursprung. Vi tror vi får igenom denna (ganska lilla) överföring genom att översätta intyg om pension. Men detta öppnar för min egentliga fråga. Om föräldrarna känner sig givmilda igen framöver och kanske till och med en något större summa har vi ingen aning om hur vi ska kunna styrka källan för pengarna. Vill understryka att de är helt legitima pengar intjänade genom arbete och ingen av oss är intresserad av pengatvätt, men dessa pengar är intjänade för över 10 år sedan. Det finns ingen rimlig värld där man i den taiwanesiska arbetsmarknaden kan kontakta en arbetsgivare man hade för över ett decennium sedan och tro att det finns tillgängliga data för varje löneutbetalning. Det är liksom bortom omöjligt att lyckas få fram den typen av info.

Skulle väldigt gärna lösa detta på så säkra officiella kanaler som så överförening till Swedbank. Är det någon som varit med om liknande eller har några tips på vad man kan göra?

I värsta fall då systemet tycks vara konstruerat för att göra detta omöjligt undrar jag, finns det någon alternativ väg att överföra pengar? Vet att det låter lite ljusskyggt men att bara ge upp och inte kunna ta emot något känns inte heller som en rimlig lösning. Någon annan tjänst att skicka pengar med som är mindre trolig att ställa en inför rätta och be om omöjlig dokument för att stödja ursprung?

Tack så mycket och ursäkta lång fråga.

Jag har inga bra svar, men har lite erfarenhet som jag kan dela med mig av.
Jag har bott utomlands (Singapore) I över 20 år, har flyttat hem för 2 år sedan och flyttat en del pengar hem till Sverige.

Jag hade SEB som bank och har haft dom kvar hela tiden, jag försökte prata med dom och förklara att jag skulle flytta pengar och att jag gärna ville förklara var dom kom ifrån och se till att allt var OK innan dom stoppade pengarna, det gick inte, dom ville inte göra det, men när det kom pengar så hotade dom att stänga av alla mina konton om jag inte förklarade vart pengarna kom, jag fick 10 dagar.
Detta kom som meddelande inne på online banken och endera missade jag SMS eller nåt, men jag såg inte det meddelandet tills 6-7 dagar senare. Fick lite panik och tyckte det hanterades hemskt dåligt.

Iallafall hade jag sparat 2-3 års lönespecar och kvitto från hus försäljning och skickade in, dom accepterade det, och det har gått bra sedan dess.

Men eftersom jag blev rädd öppnade jag ett konto på Handelsbanken också, så att jag skulle ha ett konto i ‘reserv’. Dom var mycket bättre på att ta imot info innan och jag fick ett helt annat personligt mottagande.

Andra sätt, om din sambo kan skaffa ett Taiwanskt konto kort, och det inte är så hemskt mycket pengar så kan man använda det i Sverige, givetvis med högre växlingskurser. Man kan också skaffa många sådanna kort, både Revolut och wise verkar finnas i Taiwan.

Kan ju också säga att jag har skickat samma källa på mina pengar till både SEB och Handelsbanken, jag har ingen aning om dom delar på infon, men jag misstänker att dom inte gör det och att jag kan skicka hela det beloppet till båda bankerna? :slight_smile:

har fått liknande krav när jag överfört min lön från Kina till Swedbank. Som du säger går det inte att lita på Swedbank - nästa överföring kanske inte funkar, och de kan även stänga ner ditt konto när som helst.

Kan ni ha ett bankkonto i Taiwan med ett Visa eller Mastercard ni kan använda för att betala? Det är säkrare att ha pengar på en bank i ett annat land än i Sverige, långsiktigt.

För ett par år sedan var det knöligt när summan var på 100 kSEK och överfördes från Taiwan, och det var Swedbank. Det hade under längre tid förts över mindre summor från personen… men på lägre belopp.
Antar att bankerna stramar åt alla typer av överföringar. Länsförsäkringar har nu satt en gräns på 50 kSEK på överföringar…utan att kontakta banken.

Tack så mycket för alla svar!
Jag tycker alla tankar låter rimliga och det är lite synd kan man ju konstatera att bemötandet från bankerna tycks variera. Just I detta fall vägrar också Swedbank att svara på hur dessa bevis ska vara utformade och vad de ska innehålla. I senare svar skriver dom helt eneklt “Det har vi redan sagt” och ger ingen mer vägledning än så. Ett bankkontot kopplat till Visa eller Mastercard låter ju som ett alternativ iaf kortsiktigt.