Hej forumet!
Sedan hösten 2021 har jag gått till gymmet två gånger i veckan, jag trodde då att bara gå till gymmet, var ett sätt att leva hälsosam och var för mig att hantera negativ stress under mina studier. Hade ingen koll på set, reps, dokumenterade inte min progression och stoppade i mig vad som helst, utan reflektera varför jag var så kraftig. Jag fattade begreppet kaloriunderskott i teorin men inte praktiken.
Februari 2024: Jag fattade jag beslutet att anlita en PT, David Haroun känd för sina tydliga videor om träning på sociala medier. Vid detta tillfälle vägde jag 81 kg och midjan var 105 cm.
I början ett kostschema och ett tränningschema. Jag började se resultat efter antal veckor. Visa veckor gick jag ner 1 kg i veckan. Jag fattade inte då att kosten var superviktigt. Det går inte att pizza, äta max 200 g lösviktsgodis och dricka en burk öl varje vecka. Jag erkänner det blev inte pizza varje vecka, men det blev 200 g godis och en ölburk varje vecka.
Mitt sötsug försvann efter en månad, jag börja märka av mina resultat, tog kort varje vecka, tog midjemått varje vecka och vägde mig varje dag för att kunna få ett veckosnitt och jag märkte att mina resultat och tyckte att träningen blev roligare.
Jag fick verktygslådan av David, men det var jag som hade ansvaret att använda mig verktygslådan korrekt. Dyrt på kort sikt, men en billig hälsoinvestering för framtiden.
Det jag har lärt mig efter min fitnessresa, att det finns ingen annan som fixar dina problem, det är du själv som måste fixa dina egna problem. Jag har blivit mer handlingskraftig, Jag trött på att höra dessa citat “det är någon annan som ska göra det” “Det är inte mitt fel, det är samhällets fel!”.
Idag väger jag 60 kg, midjemåttet är på 71 cm och ska snart börja bulka på ett kontrollerat sätt.
Tack för mig