Jag är lat, så jag har nästan allt på global index, sen har jag Investor och Scandic Hotel. Orkar inte ombalansera. Köper fler aktier av pengarna som de delar ut. Nyspar sker endast i global indexfond och lite Sverigeindex för att jag har lovat frugan att köra svenskt index på semesterfonden.
Började för 26 år sen. Gått åt helvete i åtminstone 16 år. Sen kom jag i kontakt med RT och då gick bra. Försökt att ha tålamod och sälj inte vid nedgångar om din strategi är att vara långsiktig.
Jäklar, då har du erfarenhet som heter duga nu gissar jag på haha! Ja, precis, jag säljer aldrig, fyller på varje månad, mitt mål är att inte jobba för evigt, vill går ner i arbetstid innan 50år fyllda.
Tror du min kommande portfölj som jag skickade innan är bra lämpad för mig? Tidigare har jag kört globalfond/sverigefond nästan 100% sen jag var 23år. Är snart 27år nu. Bör jag hålla mig till det fortfarande?
Är inget expert på något sätt, men det beror ju på dina mål. Du behöver fråga dig själv varför du behöver ändra på strategi. Ha koll på bolagen, nyttja momentumet, värdera riskerna, mer jobb. Kanske bättre utfall, kanske inte. Sen är ju majoriteten hörnor forumet indexkramare så du kommer få färgade svar från oss.
Ja. Du har skjutit från höften lite med diverse aktier och tematiska ETFer.
Föreställ dig följande: Du söker ett ledande jobb på en stor investmentbank. Du förväntas sälja in din portfölj till ledningen med en sjuhelvetes hisspitch. Blir du knäsvag? Känner dig löjlig? Malplacerad? Bra, följ den känslan. Investera i index och låt den kollektiva visdomen som marknaden är sköta din allokering.