Min portfölj, jag behöver råd

Jag har följande portfölj hos Swedbank:

Swedbank Robur Access Global A – 40 %
Swedbank Robur Access Sverige A – 21 %
Swedbank Robur Technology A – 39 %.

Jag vet att ni oftast inte gillar teknikfonden, men jag tycker om den eftersom den har fungerat ganska bra för mig hittills.

Jag funderar nu på att flytta 19 % från Technology A till Swedbank Robur Access Europa A.

Jag är rädd att AI-bubblan kan spricka någon gång, vilket skulle vara dåligt för teknikfonden.

Jag tittade också på min “Global”-fond och såg att 72 % är placerat i USA – hur det kan kallas globalt övergår mitt förstånd – så jag tänkte diversifiera portföljen lite och även investera en del i Europa.

Vad tycker ni? Är detta ett bra beslut, eller har ni något annat förslag?

Detta ISK-konto ska troligen användas inom de närmaste 5–10 åren för att eventuellt bidra till kontantinsatsen vid ett husköp, och resten ska bara ligga kvar och växa.

Jag har också ett mindre konto hos Avanza där jag använder deras robot för att investera i fonden Auto 6.

Det är så mycket eftersom marknadsvikten ser ut så.

Det är helt enkelt så stor andel av kapitalet som finns investerat i USA.

Om du vill diversifiera så skulle jag i stället köpa en tillväxtmarknadsfond.

De finns inte med i de flesta globalfonder.

2 gillningar

Skulle den fond vara en bra tillväxtmarknadsfond som jag kan använda istället av Europa?

Swedbank Robur Global Emerging Markets A

Hur stor andel tror du behöver gå till husköp?

Du får kanske fundera på vilken risk du vill ta. 5-10 år är lite kort för att ligga med 100% aktier, i min mening

1 gillning

Den är aktivt förvaltad och har en total avgift på 1,68 %.

Vill du komma ner i avgift finns följande också på Swedbank:

Swedbank Robur Access Edge Emerging Markets A (0,43 % i avgift)

Storebrand Emerging Markets A SEK (0,44 % i avgift)

3 gillningar

Swedbank Robur Access Edge Emerging Markets A (0,43 % i avgift)

Jag ser den inte för att köpa, även om jag är inloggad hos Swedbank.

Nvm, jag hittade den under:
Swedbank Robur Access Edge Em Mkt A

1 gillning

Det finns ingen vettig anledning att tro att du skulle veta bättre än hela resten av marknaden. Således är en marknadsviktad portfölj (100 % globalfond) det bästa alternativet.

4 gillningar

Jag tycker du behöver en emerging markets fond också. Annars såg det bra ut.

1 gillning

Men jag har fonder och inte aktier, så jag förstår inte vad du menar med 100% aktier.
Vet ej hur stor andel, kan vara hela, det är inte som att jag har mycket pengar sparat.

Det syftar på att din portfölj består till 100 % av aktiefonder.

2 gillningar

100% i aktiefonder

1 gillning

Håller med om analysen kring ev för hög andel i aktier/aktiefonder. Om du inom 5-10 år ska köpa hus (det kan ju bli redan om 5 år!) så skulle jag ha maximalt 70/30 aktier/kort räntefond kanske t.o.m. 60/40. Då skulle aktiedelen fortfarande ligga i globalt index med hög risk/hög chans och resten kassaskåpssäkert. Det är bättre än att tro att en flytt till Europafonder minskar risken, vilket det inte gör.

2 gillningar

Ok, då förstår jag, visste inte att det funkade så.
Finns det något fond du skulle kunna rekommendera från Swedbank som räntefond?

Nej tyvärr inte. Jag använder AMF Räntefond Kort för den säkra delen av sparandet. Finns inte den på Swedbank?