Min Portfölj - Sälja av någon räntefond?

Hej, Jag har följande fonder. Försöker följa bolmessons mellanrisk/högriskportfölj. Sparhorisont runt 10år.

Jag funderar på att sälja av någon/några av mina räntefonder. Jag har 3st olika. Kanske blir lite överflöd? År efter år ligger dom oftast på minus i avkastning.

Jag vill köra ganska aggressivt, men ändå lite “krockkudde”. Känner mig lite vilsen när det kommer till olika räntefonder

Såhär ser det ut just nu
Spiltan Räntefond Sverige -10%
AMF Räntefond Lång - 10%
AMF Räntefond Mix - 10%
Handelsbanken GI Småbolag Ind Crit A - 5%
Plus Allabolag Scerige Index -5%
Storebrand Global Plus A SEK - 40%
Swedbank Robur Access Asien - 20%

Det skulle vara intressant att höra era tankar och åsikter

Vänligen
Simon

1 gillning

Av det jag investerar har jag fördelningen 80% i en global indexfond och 20% i en svensk indexfond. De resterande pengarna har jag på ett vanligt sparkonto (detta är min krockkudde) och i bostaden.

Det resulterar alltså i två stycken fonder totalt och resten sparkonto. Fungerar utmärkt, väldigt simpelt och enkelt att ha koll på.

2 gillningar

Jag hade spanat in Captor Iris bond som är en lång obligationsfond med AAA statsobligationer och duration runt 10 år. Borde passa din långa sparhorisont.

Nu har du grovt förenklat ca 50% företagsobligationer och ca 50% statsobligationer i din ränteportfölj. Företagsobligationerna brukar vara ganska korrelerade med aktierna.

2 gillningar

Ok. Du vill inte ha med en fond som täcker tillväxtmarknader i din portfölj?

“Krockkudde” kan ha lite olika betydelse då olika slags räntefonder kan ha olika syfte och funktion i en portfölj. Kolla gärna in följande tråd om du inte har gjort det:

Där diskuteras olika typer av räntefonder och vilken roll de kan ha i en portfölj. Kanske kan det bidra till ditt beslut och att valet känns välgrundat och motiverat i din portfölj.

3 gillningar

Jag har i perioder haft amf asien stilla havet, men inser att tillväxtmarknaderna ofte inte ger så mycket avkastning, men ändå har ganska mycket risk.

Det har fått mig att gilla Länsförsäkringar Japan som inte heller avkastar så mycket men med exponering i Yen faktiskt är värdefull som diversifiering.

Men Rikatillsammans har nog fortfarande med tillväxtmarknad i en av portföljerna.