Min resa mot ett friare liv…

I mitten av 90-talet flyttade jag tillbaka till Sverige från USA efter en slitsam och framför allt en dyr skilsmässa. Jag landade på Landvetter flygplats med 85 SEK i fickan och efter att jag tagit flygbussen till stan så hade jag ynka 30 SEK kvar. Allt jag ägde hade jag i min lilla ryggsäck. Ingenstans att bo, inget jobb, ingen speciell utbildning, ett gammalt svenskt blankolån med 16% ränta som jag drivit upp till 860,000 SEK för att bekosta diverse skilsmässo-advokater tickade på och växte för varje dag som gick – dessutom gick jag på kryckor på grund av en knäoperation! :grinning_face:

Kommer så väl ihåg känslan när jag satt där på en bänk nära Götaplatsen och begrundade mitt öde.. Det var i början av Juni och en otroligt solig och fin dag.. Konstigt, jag hade nog aldrig känt mig lyckligare! Botten var nådd!

Tolv år senare när jag fyllt 43 så hoppade jag av arbetslivet.. byggde mig en villa söder om Göteborg med sjötomt och egen brygga, köpte mig en ny vardagsbil, en ny Porsche, MC och båt – helt utan lån. Hur gick det hela till? Ett överordnat svar är en mix av.. 20% tur, 20% planering/gjorda proaktiva val och 60% hårt arbete/fokus. Sett i retrospekt så var nog åldern (43) något för tidigt för mig att helt vara utanför arbetslivet.

4 gillningar

Och är du lyckligare nu?

1 gillning

Det som inte dödar en gör en starkare. Du borde skriva en bok kring äventyret:)

Jag tror att man i stort själv väljer om man är lycklig eller olycklig… men, ja… ärligt talat så är jag nog lite lyckligare idag. :grinning_face:

3 gillningar

Har du några tips till oss yngre som hade blöja på 90 talet?

Enkelt förklarat så gjorde jag följande:

1. Spendera tid på att analysera marknaden.. Vilket segment ser ut att ha en bra tillväxt/lönsamhet de kommande åren? Välj ett/två segment som intresserar dig.

2. Vilka företag verkar inom segmenten och vilken marknadsposition har de (”ledare”, ”utmanare” etc.)? Vad har de för vision/strategi? Vad har de för styrkor/svagheter och vad skulle jag kunna tillföra?

3. ”De bästa möjligheterna utannonserar sällan” – Jag kom att fokusera framför allt på ett ”hypat” Företag X” som jag mycket gärna skulle vilja vara en del av. Företaget var helt klart den ”nya utmanaren” och hade en mycket aggressiv tillväxtplan. De hade verksamhet i Sverige, Norge och UK. Men, i min analys fann jag att företagets värsta/bästa konkurrent fanns i Finland som dessutom hade planer på att etablera sig på den svenska marknaden inom 12-18 månader. Då ”anfall är det bästa försvaret” så var min plan för ”Företag X” att de skulle etablera sig i Finland och de baltiska länderna - och som marknaden såg ut skulle man kunna nå en ”break-even” inom tolv månader…lära sig på den tuffaste marknaden samtidigt göra livet surt för den värsta konkurrenten. Och, naturligtvis så skulle jag kunna hjälpa till med det. Fick till ett möte med grundaren till företaget på en måndag eftermiddag. Onsdag morgon satt jag på ett flygplan på väg till Helsingfors för att fixa kontor.!

Denna resa fick mig på fötter samtidigt som det var oerhört givande och rätt så ”crazy”..

Sedan har jag i princip replikerat resan hos tre andra företag. Sök inte ”jobb” hos företag utan erbjud dem ”en möjlighet/tjänst” som de oftast inte ens själva vet om att de behöver…:-)..