Mina pensionsfonder (idag)

Amf fondförsäkring. Låt det vara i entelösningen. Smidigt och riktigt bra :+1:

Håller med @Anonym här! Amf entrelösning verkar riktigt vettig utav de alternativ som finns. Tråkigt bara med den rörliga avgiften på allt kapital men det är verkar vara avgift på samtliga val ändå.

Jag la till SPP Global december 2019.

Är frågan riktad till mig?

47 år.
Pensionsavsättning på månadslön på 52k och 10500kr tjänstepension.

Tack för ditt svar.
Det jag tänkte på är att amf aktiefond global är aktiv förvaltad?

La till avgifterna.

(snittavgifterna per bolag är inte viktade efter innehav)

Som Nightowl tidigare har skrivit så har historisk resultat ingen betydelse för framtida resultat, men jag lägger upp hur det gått för fonderna hos PPM (snitt 5 år efter fondrabatt) och jämför med AP7. Obs att jag inte haft alla fonderna hos PPM och därmed inte haft rabatterna. Har heller inte haft alla fonder i 5 år.

1 gillning

Ja men det är spp global plus.

Jag har inte påstått något annat. Framgår av bilderna vilken jag har.
Du skrev SPP Global, vilket tolkades som den jag har och inte SPP Aktiefond Global

Men om amf fonderna är aktivt förvaltade kanske det inte är bra på lång sikt?

En billig aktiv global indexfond 0,20% i avg kan sällan vara fel val. Problemet med aktiva fonder är att de är dyra och kostar 1,5% i avg. Här kan du läsa vad småspararguiden tycker :+1::grin:.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/blogg/amf-sanker-fondavgifterna-nu-basta-alternativet-for-miljontals-svenskar/&ved=2ahUKEwjC27HE5on1AhUFyosKHVm_DDsQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2CvYTe9Z-OXWueLZeVG9N9

Jättebra, tack Jacke! Fick för mig att aktivt förvaltade fonder presterade sämre än index fonder på lång sikt. Men som du menar på är avgiften endast på 0,2 procent. :slight_smile:

1 gillning

Jag såg även att jag har tjänstepension sedan tidigare som jag kan placera genom Fora.
Är det även i det här fallet rekommenderat att välja amf?
Genom Fora finns alternativet till att välja Spp.

Samma Amf fondförsäkring blir riktigt bra :+1:.

1 gillning

Själv kör jag 100% länsförsäkringar global indexnära för all pension där jag kan välja innehav själv

2 gillningar