Hej, jag har köpt en del teckningsoptioner från ett bolag och inlösnings tiden är ungefär om ett år! Fråga är om bolaget blir uppköpt innan inlösnings tiden vad händer med mina teckningsoptioner? Har bolaget rätt eller kan annullera teckningsoptioner för stam aktie ägarnas fördel? Vad händer med mina köpta teckningsoptioner? Ska de bli värdelösa? I så fall vad har för rättigheter juridiskt?
Hej,
Har du köpt dem på marknaden, eller är de en del av ett kompensationspaket du fått genom anställning eller på annat sätt? Det är ju ganska ovanligt att köpa optioner med så lång löptid på öppna marknaden, men får man optioner av sin arbetsgivare så brukar de ofta ha en löptid på 3 år.
Jag har fått optioner av min arbetsgivare vid ett par tillfällen. De har då ofta haft en inskriven regel om att vid utköp ersätts optionen ”pro rata”, dvs att om löptiden är 3 år och företaget köps ut efter 1 år så får man utbetalt 1/3-del av värdet på optionen.
För optioner köpta på marknaden så tror jag att det räknas som att den förfaller vid utköpsdagen (har ett minne av detta men är osäker, detta har aldrig hänt någon av mina optionspositioner).
Mvh
F
Hej, tack för svaret, jag har köpt teckningsoptioner från ett forskning blog genom Avanza och inlösnings tiden är i mitten av september! Jag undrar vid ett eventuellt uppköp innan inlösning kan bolag styrelse ta tillbaka eller annullera teckningsoptioner för stamaktie ägarnas fördel? Har de rätt eller får de göra det? I så fall vad har jag för rättigheter juridiskt? Eftersom mina optioner kommer och bli värdelösa!! Mvh