Mini futures - hur sätts värdet på dessa?

Jag försöker förstå mig på priset för mini futures. Av bl.a. länkarna längre ner i detta inlägg framgår följande formler för priset:
Pris på underliggande tillgång – Finansieringsnivån = Priset på mini long
Finansieringsnivån – Pris på underliggande tillgång = Priset på mini short

När det gäller priset för LONG tycker jag det är ganska lätt att förstå. Anta att priset för den underliggande tillgången - t.ex. en aktie är 100 kr, att finansieringsnivån är 80 och att priset på mini longen är 20.

Jag tänker då så att det som egentligen händer är att emittenten köper aktien för 100 kr och betalar med 80 kr ur sin egen ficka, och att jag bidrar med 20 kr ur min ficka. Lite förenklat resonerat.

Men när jag försöker tillämpa liknande enkla resonemang för priset på en mini short kör jag fast. Någon som kan hjälpa mig med det?
Anta att finansieringsnivån är 120 och att aktien precis som i föregående exempel kostar 100 kr. Då blir mitt pris 20 kr…
Aha! Vänta nu… Så här kanske. Emittenten lånar en aktie som kostar 100 kr och säljer den för 100 kr. Sen väntar vi och hoppas den går ner. Om den går ner till 90 kr så har jag fördubblat mitt kapital från 20 kr till 30 kr. Och om den istället går upp så minskar mitt kapital. Och om den går upp 20 kr eller mer så har jag förlorat mitt kapital.
Nu fattade jag tror jag :slight_smile: :stuck_out_tongue: :sunglasses:

1 gillning

Bra att du löste det själv :wink:

1 gillning

Jaa… Men nu kom jag på att jag inte fattade en sak ändå…
Vad innebär det att finansieringsnivån är 120 vid köp av SHORT?
Det är väl inte så att emittenten tar 120 kr ur sin egen ficka? Hen tar väl mina 20 kr o har som säkerhet, så säljer hen den lånade aktien för 100 kr??
Det är mkt enklare vid köp av LONG. Då är ju finansieringsnivån den del av köpeskillingen som emittenten tar ur sin egen ficka…

Det enklaste är nog att tänka på finansieringsnivån som den kurs på den underliggande tillgången där emittentens position har värde 0 kronor.

Emittenten i ditt exempel blankar en aktie och får då 100 kronor. Utöver det skjuter du till 20 kronor. Finansieringsnivån blir då 120 kronor.

Emittenten har en finansiell position med -1 aktie värd -100 kronor samt 120 kronor i kontanter till ett sammanlagt värde av 20 kronor. Stiger tillgången till 120 kronor blir det sammanlagda värdet 0 kronor.