Hej!
Se mitt innehav nedan. Kan jag fortsätta med månadssparet avinstallera alla appar och fokusera på annat i livet? Tisdhorisont ca 20 år.
Blir tokig av att fundera över vad man bör göra, vilka fonder etc. Vill bara låta det tåga på… vad tror ni?
Hej!
Se mitt innehav nedan. Kan jag fortsätta med månadssparet avinstallera alla appar och fokusera på annat i livet? Tisdhorisont ca 20 år.
Blir tokig av att fundera över vad man bör göra, vilka fonder etc. Vill bara låta det tåga på… vad tror ni?
Om du helt vill slippa se skiten då tror jag Lysa hade passat dig bättre då du slipper rebalansera. Alternativt ta allt i Auto 6.
Håll det enkelt och kör allt i LF global index eller motsvarande så slipper du ombalansera.
Alt. Lysa, Avanza Auto eller Storebrand global index så att du fångar upp tillväxtmarknader m.m. också.
Sedan kan du göra en koll vart femte år bara för att se om det har kommit billigare alternativ med lägre avgifter, för det gör det emellanåt och då är det värt att byta istället för att betala mer för ingenting i 20 år.
Lysa Avanza auto same same eller?
Kanske lite förtydligande jag kan tänka mig gå in någon gång om året och ev balansera ändra. Men vill sluta fundera över vad som är bäst och njuta av livet istället…
Det korta svaret är ja, självklart kan du det.
Sedan finns det ett längre svar ifall du vill öppna den dörren. Det sker förändringar i fonder med jämna mellanrum, t.ex. att de byter jämförelseindex, ökar/minskar på ett specifikt innehav i förhållande till marknadsvikt, lägger till/tar bort specifika innehav beroende på vilken hänsyn de tar till hållbarhet. Är detta något som har betydelse för just dig så behöver du hålla dig mer närvarande.
Inget av alternativen behöver dock betyda att du inte kan fokusera på ditt liv.
Skruva ner Avanza Europa lite. Du behöver också sätta av pengar till skatten. Sen kan du radera appen, rätt tänkt och bra jobbat!
Auto 6 eller LF global index hade varit tillräckligt kör 100% på nån av båda, men tror Auto 6 hade varit bäst för dig eller Lysa bred 100% aktier.
Varför tycker du det är bättre med 100 % med lysa eller auto6 än att blanda lite?
Balansera det kan jag ju göra 1 gång per år med ett knapptryck. Finns det andra fördelar med bara ha ett innehav?