Vill du utveckla? Maxa ’allt’ utom disciplin? Hur menar du? Och hur ser du kopplingen till ämnet? Är du maximalist istället för minimalist? Eller du ’maxar minimalismen’?
Jag och min sambo har flyttat in i ett hus där tidigare ägaren föredrog minimalism, denne skapade även öppna lösningar med förvaring och rev flera väggar. Vi själva har inga prylar i överflöd och det jag egentligen vill komma med detta inlägg är att det kan uppstå akustikproblematik. Vi har verkligen behövt fundera kring hur vi kan göra ett behagligt ljud i detta hem och det var inget jag tänkte på när vi var på visningen.
Sorry jag var otydlig. Jag är tyvärr inte minimalist. Däremot saknar jag disciplin.
Min erfarenhet
Jag testade minimalism när jag flyttade hemifrån. Rent tekniskt behöver man inte en säng. Så jag sov på luftmadrass. Dator, tv, möbler, konst, kaffebryggare, god mat, bil, växter, husdjur och mattor såg jag som onödigt. Erfarenheten jag vann är att: Jag är fast i en biologisk och kulturell kontext som gör att jag mår bra, även av saker jag inte rent medicinskt behöver.
Man får inte fysiska skador av att leva snålt. Inga ärr eller benbrott. Det var mer som en stress eller oro. En känslighet för små utmaningar. T.ex: En fågel som flög in i rutan. Den påminde om död och sjukdom där den låg och torkade. Det tog veckor innan jag tog mig för att flytta på den p.g.a. obehaget. Den stora ekande innergården gav någon slags torgskräck och känsla av att vem som helst kunde hoppa in genom mitt stora fönster på bottenvåningen. Man ville bara dra för persiennerna. Som minimalist hamnar man långt ner på Maslowns behovshierarki. Kroppen reagerar som om man är i fara. Man är i ständig fight or flight mode, vilket blir en mental påfrestning.
Värdet av “onödiga” kulturella broar till omgivningen är bekräftelse och grundtrygghet som gör att man lättare tacklar svårigheter.
Minimalism = cynism
Minimalism fick mig att tänka på Diogenes från Sinope. Sannerligen en minimalist, men mest känd för sin cynism. Bodde i en tunna och tvättade sig enligt legenden aldrig.
Alternativ inramning av problemet
Borde man inte vara tacksam över att vara i ett “maximalistiskt” tillstånd? Är lösningen verkligen att gå till andra änden av spektrumet och bli minimalist, eller att hitta bättre sätt att hantera välståndet? Problemet kanske inte är maximalism - utan oordning och bristande disciplin? Prylar kräver ansvar, planering och underhåll. Kanske är det inte prylarna i sig som är problemet utan att ni behöver effektivare rutiner för att använda prylarna rätt?
Istället för att göra sig av med saker och bli minimalist kanske man borde överväga att strukturera sakerna på ett sätt så att de gör vad de ska - utan att vara i vägen. Städa istället för att slänga. Organisera dem på ett sätt så att de uppskattas och kommer till användning. Istället för att göra sig av med sakerna; hantera dem. I den processen kommer man givetvis behöva slänga vissa saker, men den övergripande inställningen är då mer positiv.
Tänk; En av allt, inte fem
Inga onödiga redskap
Klarar man sig utan juicepress för man kan krama ur med handen som förr i tiden. Då gör man det
Klarar man sig utan vitlökspress så hackar man det
Etc etc
Har bara en tallrik för varje person
Man ska undvika TV-shops livet
Välj föremål med många applikationer
Typ så tänker jag
Minimalism för mig handlar om att njuta av ett konsumtionssamhälles bekvämligheter men samtidigt försöka undvika vissa av baksidorna av det. Det handlar alltså inte om att sova på golvet för mig ![]()
Allt detta är ju personliga preferenser. Lev det liv som passar dig!
Några saker som fungerar för mig:
- Göra mig av med saker vi inte använder, främst kläder och saker som skapar stök och röra omkring oss. Tänk överflödiga köksredskap, prylar i lådor som mest skräpar osv. Hur börjar man? En låda i taget, kan göras över lång tid. Kläder kan man samla ihop och låta ligga i en kartong. Har man inte saknat dem efter ett halvår så bort med dem.
- Jag gillar att jobba med en kapselgarderob. Ger färre kläder och en enklare vardag (och sparar gissningsvis lite pengar)
- Det finns också prylar som trots sin mängd inte stör: Att ha en bokhylla full med böcker och minnen stör exempelvis inte mig alls.
- Fundera ett extra varv på vad jag köper. Vara medveten om hur köpsug och hjärnans belöningssystem fungerar. Behålla gräsklipparen eller cykeln ett år till istället för att köpa en ny. Men om man köper nytt, alltid göra sig av med det gamla direkt.
- Skänka eller sälja istället för att slänga.
- Försöka kvalitativa hitta prylar där man verkligen börjar uppskattar dess ålder istället för att känna behovet av nytt. Jag har en dunjacka som hängt med mig i 7 år både till vardags och på äventyr. Att köpa kvalitet kan vara dyrt men det viktiga är egentligen att göra kvalitet och långsiktighet till en del av köpet.
- På samma tema: Lära sig gå till skräddaren och laga kläder istället för att slänga dom. Patagonia har ett lite inspirerande konto på detta tema: https://www.instagram.com/wornwear/
- Inte bo större än vi behöver. Jag gillar dock luft och rymd så lägger hellre till några kvadrat på de viktiga ställena än extra rum som samlar saker.
- Gillar ordning och reda. Här har jag behövt lära om lite då jag tidigare ogillat en nivå av ”stök” som egentligen bara är ett tecken på att livet händer. Hittat en bättre balans där nu.
- Att kunna resa med lätt packning tilltalar mig.
Fru Efficient Badass, podgästen som tipsade om The Art of Frugal Hedonism, har själv skrivit en bok som handlar både om ekonomi och minimalism. Bra startpunkt tänker jag utöver de anses lästipsen ovan. Rekommenderar även jag filmen Minimalism, finns på Youtube.
Jag rensar en gång per år och tänker “har jag inte använt denna på ett år, behöver jag inte ha kvar den”.
Sen såklart kastar jag inte allt om de finns ett känslomässigt värde eller stort ekonomiskt värde. Men typ rensade bland grejer nyss och hittade t-shirts jag inte använt på ett år och en del gamla betalda räkningar. t-shirts åkte till myrorna och räkningarna kastades.
Titta i besticklådorna och ser vad du hittar där och som du inte använt på 1 år, hur stor är chansen att du kommer använda något av de under kommande året?
Sålde alla skruvdragagare och liknande och hyr via hyglo eller grannar om jag behöver, ligger mest i en låda i 2-3 år innan de ska användas så helt ovärt att sitta på dom.
Hade 4 kapsylöppnare men använder bara 1 så 3 åkte iväg till myrorna.
Boktps: Rensa i röran med feng shui, böcker av Marie Kondo, Prylbanta.
Generös minimalist kanske kunde vara något? I meningen att man hjälper andra när det är befogat men man är strikt mot sig själv.
Vet inte om det tipsats om, men Dödstäda på SVT berör ämnet rensa hemma och har rätt bra praktiska tips.
Håller själv på och rensar och säljer av, men det tar sin lilla tid. Men målet är att bara äga saker jag använder, älskar att titta på eller vet att jag kommer behöva.
Siktar nog mer på begränsad maximalism än minimalism, då jag får lätt panik av tomma hem. ![]()
Som samlare är jag nog inte rätt person att ge goda råd, men att begränsa sig är alltid bra.
Växter kanske?
Det händer då och då. Kasta ut kadavret på en gräsmatta och inom fem minuter har skadorna tagit bort det. Naturens gång.
Nu när jag bor med familj, hund, bil, hus och unnar mig vräkiga hobbies, mobiler, datorer och kanske 1500kcal mer per dag så har jag inte haft några problem att hantera döda djur. Nu kan jag glatt ta mig an alla möjliga utmaningar.
Min misstanke är att minimalismen “lurar” kropp och psyke att spara resurser och backa från utmaningar. Allting framstod som svårare för mig som minimalist. Även små saker.
Det finns väl militära metoder för att “bryta ner” krigsfångar som i stort sett liknar minimalism. Det är inte tortyr, men svält, isolering och kyla gör något med den mest primala delen av psyket.
Bra boktips som är väldigt mycket ”hands on”.
- Leva lokalt- Vägen till ett hållbart, hälsosamt och fritt liv
Sen en till av samma författare:
- Ut ur ekorrhjulet- Så blir du också ekonomiskt fri.
Skriv en lista på alla grejer/aktiviteter du konsumerar och använder under ett år. Gör en prioritering på vad som du tycker är viktigt för dig (skala 1-10) ta sedan bort 10- 25% ifrån listan. Nästa år gör du likadant igen osv.
Boktips på svenska: Prylbanta. Väldigt bra grund om hur och varför. Lånas förslagsvis på bibliotek ![]()
Mitt tips är att rensa ut saker som är i vägen, tar plats eller som inte används. Gå rum för rum, töm ut allt mitt på golvet, spara endast det du gillar, använder och vill ha. Sälj, skänk eller kasta det andra. DU kommer antagligen bli åtskilliga kilon lättare, och kanske några tusenlappar rikare också.
/
Jag har de senaste två åren jobbat med att rensa ut och förenkla, och det har gjort en enorm skillnad, särskilt när man bor i en liten etta. Totalt har jag rensat bort flera kubikmeter saker och möbler, vilket har gjort att jag numera bara har det absolut nödvändigaste.
I mitt vardagsrum/sovrum har jag endast en säng, en liten soffa, ett soffbord och två krukväxter. Jag använder mitt höj- och sänkbara soffbord som matbord, vilket spar plats. Jag har även bytt ut min TV och stationära dator mot en MacBook Pro – en lösning som har förenklat både utrymmet och städningen rejält, särskilt med hjälp av robotdammsugaren som tar hand om golvet.
Mina rensningsregler:
Användning: Allt jag inte har använt på ett år gör jag mig av med.
Kanske-hög: Om jag är osäker på en sak hamnar den i en “kanske”-hög som jag återbesöker efter några månader. Oftast kan jag då göra mig av med ca 70% av det.
Sortering: Det jag rensar ut delas upp i tre högar – en för källsortering, en för försäljning (jag skickar mycket till Sellpy) och en för donation till välgörenhet.
Jag försöker också vara noggrann med att undvika nya inköp. Jag köper aldrig något på impuls utan planerar noga, och nya kläder köper jag bara när de gamla är utslitna.
Att leva minimalistiskt har verkligen förändrat hur jag ser på saker och konsumtion. Jag har mer tid och energi över för annat, och det är så mycket enklare att hålla ordning och städa.
Användning: Allt jag inte har använt på ett år gör jag mig av med.
Tycker det är bättre att ha två olika kategorier i detta: ”just in case” och ”just for when”, som de där två svartklädda herrarna brukar tjata om.
”Just in case” är är skräp brukar ackumuleras, klassiska ”bra att ha”-saker. De är bara att rensa utan pardon.
”Just for when” är sånt som kanske används med 3-5 års mellanrum men ändå är typ oumbärliga, ex. verktyg. Ofta är det att ”just for when”-sakerna rensats ut som gör att folk ångrar sig/upplever att de gått för långt. Så dessa är bättre att förvara fast på ett icke-belamrande sätt.
”Just for when” är sånt som kanske används med 3-5 års mellanrum men ändå är typ oumbärliga, ex. verktyg. Ofta är det att ”just for when”-sakerna rensats ut som gör att folk ångrar sig/upplever att de gått för långt. Så dessa är bättre att förvara fast på ett icke-belamrande sätt.
Det är klokt att ha vissa “just for when”-saker, men det är lätt att samla på sig för mycket. Hemma har jag det mest nödvändiga, som brandsläckare, sjukvårdsutrustning och mediciner. När det gäller verktyg har jag lyckats rensa ut en hel del; tidigare hade jag till exempel fem hammare som var i princip likadana. Nu har jag en liten verktygslåda och ett multiverktyg som täcker de flesta behov. Större elverktyg förvarar jag i min mammas garage, där vi kan dela på dem, och hon har dessutom mer plats. Det är smart att komma överens med familj, vänner eller grannar om att dela på verktyg och större prylar. Många använder också Blocket eller liknande sidor för att köpa och sälja verktyg. Du kan köpa ett begagnat, använda det och sedan sälja det vidare för samma pris. Det finns också möjlighet att hyra via Hygglo.
Använd gardiner, dukar, mattor, bokhyllor med böcker så får du mindre problem med ljudet.