Minpension.se - deltidspension

Hej,

Är det någon som har koll på hur min pension räknar pensionsavsättningar? Jag ligger i ITP1 och grund beräkningen 4,5% upp till dryga 50k i månaden och 30% på överskridande belopp är ju lätt. Dock har ju de flesta kollektivavtal nu förtiden även en avtalad flex- eller deltidspension som kan variera ganska mycket beroende på vilken branch man jobbar i. Jag jobbar i en bransch som har en av de högsta avsättningarna till deltidspension. För min del rör det sig om ca 30k årligen i extra avsättning. Någon som vet om minpension fångar detta i simuleringen för framtida avsättningar eller borde man lägga in detta som en löneväxling? Det skulle kunna möjliggöra pensionering två år tidigare än jag ursprungligen tänkt.

Jag har också funderat på det och tror du är inne på rätt spår.

Om man går in på “Injänat→tjänsepenson” man kan se “senaste inbetalda premie” under inbetalning (eller kolla på Avtalat).

Sen under “Simulera” klicka på “Så har vi räknat” och man kan se vilken premieinbetalning som används i prognosen.

Diffen kan man lägga till som löneväxling så prognosen bli rätt.

Vad jag kan se kommer flexpensionsavsättningar inte med i standard prognosen och som du säger kan det handla om ganska mycket extra i vissa avtal.

1 gillning