Deras förval på förväntad avkastning är 1,9%. Här blir jag lite fundersam.
Har min tjänstepension i globlal indexfond. Anser att 1,9% är lågt räknat men blir också fundersam över hur dom räknar när man ökar den förväntade avkastningen på hemsidan.
Höjer jag förväntad avkastning till 6-7%, är det någon som har koll på om avkastningen på Hela pensionen då ökar till 6-7% eller ligger den allmänna pensionen kvar på sina 1,9% och endast tjänstepensionen och kanske premiepensionen höjs till 6-7%?
1.9% är över inflation + löneutveckling för en blandportfölj, då siffror som visas på minpension är tänkta att kunna relateras till köpkraft och köpkraft relativt lönekollektivet i framtiden.
Allmän pension är premiepension + inkomstpension. Premiepensionen påverkas av din inställda avkastning. Inkomstpensionen kan du inte justera avkastning på, då den finansieras av lönekollektivet och således följer löneindex (dvs löneutveckling till stor del)., Detta är en av anledningarna till att normaliseringen till avkastning över inflation+lönetillväxt är rimlig då siffror blir möjliga att jämföra och addera.
Den är ganska defensiv, men inte så defensiv som den ser ut. För det första räknar den i reala termer, den kompenserar alltså för inflation. Men dessutom kompenserar den för den allmänna löneutvecklingen. Tanken är alltså att kronorna du ser i prognosen inte bara ska köpa lika mycket mat etc som idag (inflationsjustering) utan också att den ska köpa lika mycket (eller bra/fin/dyr…) som grannen gör som fortsatt jobba och fått årliga lönerevisioner.
Så att skruva upp den till 6-7% skulle jag säga är alldeles för hoppfullt. Men en procent eller nåt kanske man kan våga om man har aktieplaceringar och långt kvar (obs, tanke ej råd). Åtminstone som ett positivt scenario, som komplement till det det defensiva standardscenariot.
Som jag förstår det räknar minpension med 6,5% aktiefonder och 2,5% långa räntefonder (eller 75% aktiefonder och 25% räntefonder) i sin prognos.
Det ger avkastning på 5,5% - 2,0% inflation - 1,6% löneutveckling = 1.9%
Rätta mig om jag har fel.
Skulle man köra 100% global indexfond kanske man kan snegla på 2.9%.
Jag har i samma anda resonerat med min AI chatbot och landat i att 3,5% utifrån min situation och tjänstepension andel var en rimligare avkastning att räkna med OBS kan ju variera om man inte har en större tjänstepension kontra inkomstpension.
Vald värdeutveckling i Simulera gäller bara fram till uttagsstart. Efter start är avkastningen alltid 1.9% oavsett vad man valt. Det kanske är rimligt om man då väljer traditionell förvaltning, men indexfonder har över tid alltid haft en högre reell avkastning.
Då blir det en glad överraskning om en förlitat sig på den simuleringen.
Själv separerar jag allmän pension från tjänstepension när jag räknar framåt. Tjänstepensionen ser jag som en del av portföljen med samma värdeutveckling som resten, men med en latent skatt på uttagen. På så sätt kan jag räkna en mer rimlig utveckling. När det gäller PPM spelar den inte så stor roll om planen är att gå långt innan riktålder, då summan av PPM och allmän pension knappt når upp till lägsta pension, stor risk/chans att det fylls upp med garantipension. Därför räknar jag allmän pension till en fast nivå och simulerar bara tjänstepension och övrig portfölj.
Låter väldigt likt min approach. Dock skulle jag gärna vilja kunna simulera den almänna pensionen om jag slutar arbeta före 55, men det går inte. Jag har skickat förslag till minpension om att göra det möjligt. Säkert större chans att det kan bli av om fler lämnar liknande feedback.
Så länge kan jag ju räkna hyfsat själv utifrån intjäning, avkastning och delningstal.