Minska risken - hur?

55 år, ca 13 år till pension, har lysa, indexfonder o vettig buffert på sparkonto.

10+ år till uttag. Jag har tilltro till mitt valda sparande, men omvärldsoron har ändå lett till att jag börjar fundera på att minska risken något (“kunna sova gott på natten”). Då är frågan… Vikta om redan sparat kapital (tex öka räntedel hos lysa) eller minska från nu med mina nya insättningar, och sätta mer på sparkonto? Om jag viktar om redan sparat, säljer jag ju “på minus”, men om jag minskar risk från nu, missar jag tid på aktiemarknaden. Vad finns det för sätt att tänka kring detta?

1 gillning

Det här forstod jag inte, säg gärna något mer.

Edit: Det låter som du pratar specifikt om ditt andra alternativ (minska med nya insättningar), men på vilket sätt missar du då tid på aktiemarknaden?

Med 13 års sparhorisont hade jag inte gjort några förändringar ännu. Det är en lång sparhorisont. Börsen kommer att ha gjort många ATH:n på vägen. …och hade du verkligen sovit bättre om 10 % låg i räntefonder idag eller hade omvärldsoron påverkat dig ändå?

Är andelen samma som i rekommendationen baserat på dina svar i enkäten ? Har något ändrats sedan dess ?

1 gillning

Jqg menar (med reservation för att jag kanske tänker dåligt…) Om jag istället för att spara i indexfonderna månadsvis sätter in allt månatliga sparandepå sparkonto tills jag har kommit ner i lämplig risknivå, investerar jag inte regelbundet på aktiemarknaden - jag missar köpen i nuvarande nedgång.

Tack för din tanke. Jag slängde mig med ett av Jans vanliga uttryck bara angående risknivå. Jag ligger medvetet lite högt i risk och det gör att jag nu landat i att minska något. Jag är väl lika orolig som gemene man, men fattar gärna någorlunda genomtänkta beslut där jag kan.

Absolut gör du det, men tiden på aktiemarknaden för de pengar du redan har där förändras inte. Men då förstår jag vad du menar.

Nej, jag harmedvetet haft högre risk än Lysa rekommenderat. Började spara för 8 år sedan så jag har gamblat lite.

Då är det kanske på sin plats att justera fördelningen.

1 gillning

Om du vill minska din exponering mot aktiemarknaden och funderar på ovanstående två alternativ så är mina reflektioner:

Om du i detta läge viktar om ditt redan sparande kapital låter det som du kommer att realisera en förlust och i princip sälja billigt det du köpt dyrt, vilket är tvärtemot vad man helst vill. Personligen skulle jag inte välja detta alternativ.

Om du istället funderar på ditt andra alternativ, att dirigera om ditt nysparande, så är en delfråga när i tiden du skulle göra den förändringen. Du skulle kunna göra det omedelbart, men om du tror att aktiemarknaden kommer att återhämta sig så skulle du istället kunna vänta och under tiden fortsätta att (nu billigt) köpa in dig ytterligare på aktiemarknaden.

Ja det är min bedömning också. Frågan är vilken av de två strategierna som är ekonomiskt klokast.