Minst 27 500 kr mer i kostnader i vinter

Enligt min elbudget så hamnar vi ca 27500 dyrare, exklusive effekter på nätavgifterna.
Nätavgifterna 10% till. Inga elstöd medräknade. Vi har LÅG elförbrukning för att inte ha fjärrvärme eller eldstad. Detta om vintern blir “normalkall” och elförbrukningen inte drar iväg. Men en riktigt kall vinter får priserna att öka betydligt MER än förbrukningen pga prisssättningen är marginal.

Förbrukning Pre-krispris Bolund/Stenevipriser
kr/kWh SEK
kWh kr/kWh SEK Elkostnad Nätavgift
sep-22 600 1,2 720 2,5 1500 150
okt-22 800 1,5 1200 3,5 2800 280
nov-22 900 1,5 1350 4,5 4050 405
dec-22 1300 1,5 1950 4,5 5850 585
jan-23 1800 2 3600 5 9000 900
feb-23 1800 2 3600 5 9000 900
mar-23 1200 1,5 1800 3,5 4200 420
apr-23 900 1,5 1350 2,5 2250 225
maj-23 800 1,5 1200 2,5 2000 200
jun-23 600 1,2 720 2 1200 120
jul-23 600 1,2 720 2 1200 120
aug-23 600 1,2 720 2 1200 120
11900 16770 44250 4425
Merkostnad att fakturera Bolund/Stenevi 27480 SEK
Notering- ev bortkoppling bedöms inte ge energibesparing
alla priser ink moms och avgifter
2 gillningar

Mina prediktioner just nu säger att vi på månadsbasis har en elkostnad september som bara är 6% högre än september 2021. Vi har timdebitering, 2021 hade vi fastpris 50 öre. Flyttad och rejält minskad förbrukning. Septembermålet har uppdaterats: Lägre kostnad än 2021. Visst, lågt hängande frukter som är fixade och ingen uppvärmning, men vore ju lite kul att slå 2021 i faktiska kronor. Det kan gå, konsumtionen sista veckan 2021 var lite högre än första veckorna…

Jag parafraserar Magnus Uggla “Att jaga kwh har för oss blivit en sport”.

Home assistant systemet är snart färdigt också, så all fuskvärmning med gamla LVP:en (om den används) kommer bara ske på låga priser. Måste bara få ner förbrukningen på den gamla laptopen som home assistant rullar på, lite moment 22 annars.

Större delen är ökande räntekostnader utifrån antagandet att man har 85% bolån :man_shrugging:

Det var väldigt konstiga antaganden.
Först 85% belåning. Visst finns det sådana hushåll.
Sedan jämför man elpris jan-juli 21 med jan-juli 22. I SE3 och framför allt SE4 kommer elpriser okt-mars 22/23 vida överstiga de i jan-juli 21. Vi talar om 4-5 ggr mer, alltså är denna redovisningen HELT uppåt väggarna.

Hade jag varit högbelånad villaägare i SE4 med relativt hög elförbrukning hade jag ABSOLUT pratat med banken NU om hur jag skall hantera räkningar som tom kan överstiga familjens samlade inkomster under de tuffaste månaderna. Kommer det sedan en räntehöjning till OCH ingen bra lösning på energikrisen till nästa år har vi seriösa problem för en del av bolånekollektivet.

1 gillning

En halv miljon svenskar kan behöva flytta om räntekostnaderna dubbleras, enligt SVT/Novus nya mätning, som baseras på 1 012 intervjuer som gjorts 15-21 september.

När Novus frågade hur en fördubbling av räntan kan påverka privatekonomin, svarade fyra av tio att de har råd med det. I februari i år svarade sex av tio att de hade råd med dubbla räntekostnader. Sju procent säger att de kanske kommer att behöva flytta.

Förra vintern betalade jag för el halva januari och hela februari. Resten täcktes av intjänade solcellspengar från sommaren före. Vi får se hur länge de räcker i år, för det styrs ju av priset på nordpol. Men sommarens försäljningspriser har ju varit bra i förhållande till vad alla trodde…

I värsta fall får man ju pausa månadssparandet. Jag är inte road, men inte heller oroad. Inte än åtminstone.

3 gillningar

Sammanfattar min känsla rätt bra.

Vi köpte på toppen, sålda iof på toppen med, har 80% belåning och en ganska rejäl buffert tack vare bra vinst som tillsammans med tidigare insatts gjorde att vi inte behövde ta av några sparpengar för köpet av huset. Det var ju kanske inte roligaste året kostnadsmässigt att bli husägaren, men å andra sidan så hann vi se det komma någotsånär innan inflytt och budgeterade med minst dubbel elkostnad och sparar överskott samt lägger någon procentenhet höge varje månad i räntespar. En liten del av en känner väl att det är surt att värderingen går ner, men det är ju mest mentalt. Vi flyttade ju för att bo och leva, så länge vi har rimliga förväntningar på våra omkostnader, en bra buffert och har höjd samt inte köpte i spekulation så spelar ju värderingen ingen större roll på kort sikt.

Sen förstår man ju att det kan bli rätt kämpigt om ens utgifter utöver boende med drift plus mat är uppbunden på ex två leasingbilar, privatlån för kök, pool och annat som inte går att sälja eller värja sig ifrån. Skulle krisen bli total får vi väl ställa av bilen som vi redan betalat ex, då kostar den noll och så får vi köpa ett busskort istället.

Även om jag tänker att vi hemma har en bra situation och känner oss lite rustade och lite trygga, så kan man känna sig påverkad av alla rubriker just nu. Samtidigt så blir jag beklämd, är det så illa ställt med hushållens ekonomi att det riskerar att bli nattsvart?

2 gillningar

Illa, jag mår illa, när Per Bolund brutit strömmen till min villa…

12 gillningar

Sen fortsätter Per Bolund i kör med Linda Bengtzing (om att det inte var några politiska beslut bakom den förtida kärnkraftsavvecklingen…)

“Oh, jag ljuger så, ja jag ljuger så bra”

5 gillningar

Trodde aldrig att vi skulle få se SjungaTillsammans… :joy::notes:

12 gillningar

Kapitalet höjer hyrorna, staten bostadsbidragen…

Sen kommer Ulf Kristensson och sjunger Nu är det min tur om sin längtan samt kommande löftesbrott,

Som en strimma av hopp, som fjäril om våren
Så som jag längtat och väntat på dig, tiden är inne för mig.

Nu är din min tur, Nu é det jag
Jag har väntat länge nog på denna dag
Men nu é den här, ja nu é den här
Se mig stråla klar, Åh i Melle nu
Jag é tillbaks, Jag é tillbaks

Äntligen får ni precis exakt det som ni vill ha.

Kör videon direkt på länken så…Ingves har en del att säga…