Förra året fick ni följa min resa från Volvo V70 till Tesla Model Y. Motsvarande följetång i år lär onekligen bli vinsterns tågolycka till elpriser för oss. Min prognos just nu (augusti) är att vi kommer hamna på runt 100 000 SEK i elräkning för uppvärmning under vintern. På riktigt.
Min förhoppning är att det här kanske kan ge lite inspiration, konkreta tips, en känsla av att du inte är ensam och en hel del av er kan skaka på huvudet och tänka
Jag har det åtminstone inte så illa som Jan…
Jag bjuder på den.
Samtidigt kanske jag kan få lite bollplank och se saker som jag har missat. Sedan ska jag inte sticka under stol med att det blir en slags egen coping-mekanism i att skriva av mig och se att jag faktiskt uttömt alla möjligheter.
Sedan vill jag understryka att det här inte är en “tyck-synd-om-mig”-tråd. Vi kommer klara oss, vi har buffert, resurser och hade inte behövt bo i ett 250+ kvm hus.
Det finns många andra därute som kommer ha det betydligt värre med lägre elräkningar. Någon som bor i ett mer normalt hus, med halva vår årsförbrukning i södra Sverige (SE4) kommer ju ändå få betala någonstans mellan 25 000 - 50 000 SEK. Bör sättas i relation att 27 % av Sveriges befolkning klarar inte en oförutsedd utgift på 5 000 SEK utan att ta lån…
Denna tråden är upplagd på det sättet att:
-
Nästa svar uppdateras kontinuerligt av mig med vad vi gör och har gjort. Det är på sätt och vis en sammanfattning och konkretisering av många av de svar och tips som ges i tråden.
-
Sedan kommer lite om bakgrunden och hur jag kom fram till 100 000 SEK för perioden (nov - mars) baserat på vår historiska förbrukning
-
Därefter följer diskussionen i realtid.
Tack på förhand.
Jan
Andra trådar i forumet på ämnet:
- Vad kan vi ALLA göra IDAG för att sänka energikostnaderna?
- Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?
- Elpriser i vinter 2022/2023
- Sparar man på timpris på elen vs vanligt rörligt elpris?
- Husägare: Hur bor ni och hur mycket el förbrukar ni?
- 3x högre elpris innebär INTE 3x högre elkostnad!
- Ska man välja fast eller rörligt elpris?
Relaterade men inte direkt på ämnet:
- Om elpriset blir alldeles för dyrt så blir det ju billigare åka utomlands | Tips på bra och billiga semesterställen?
- Kundkraft: vår affärsmodell är helt satt ur spel - inget elbolag vill ha tusentals kunder på ett års bundet elavtal
- I jämförelse mellan fjärrvärme och värmepump måste man multiplicera med 2-3... | Stämmer det? - Nr 38 av nhb
Andra resurser:
- Husguiden – för dig som vill energieffektivisera ditt hus av Energimyndigheten.
- Så får du lägsta elpriset av Råd & Rön
- Välja fast eller rörligt elpris? av Energimarknadsbyrån
- Få gratis energirådgivning i din kommun av Energimyndigheten