Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Förra året fick ni följa min resa från Volvo V70 till Tesla Model Y. Motsvarande följetång i år lär onekligen bli vinsterns tågolycka till elpriser för oss. Min prognos just nu (augusti) är att vi kommer hamna på runt 100 000 SEK i elräkning för uppvärmning under vintern. På riktigt.

Min förhoppning är att det här kanske kan ge lite inspiration, konkreta tips, en känsla av att du inte är ensam och en hel del av er kan skaka på huvudet och tänka

Jag har det åtminstone inte så illa som Jan…

Jag bjuder på den. :joy:

Samtidigt kanske jag kan få lite bollplank och se saker som jag har missat. Sedan ska jag inte sticka under stol med att det blir en slags egen coping-mekanism i att skriva av mig och se att jag faktiskt uttömt alla möjligheter.

Sedan vill jag understryka att det här inte är en “tyck-synd-om-mig”-tråd. Vi kommer klara oss, vi har buffert, resurser och hade inte behövt bo i ett 250+ kvm hus.

Det finns många andra därute som kommer ha det betydligt värre med lägre elräkningar. Någon som bor i ett mer normalt hus, med halva vår årsförbrukning i södra Sverige (SE4) kommer ju ändå få betala någonstans mellan 25 000 - 50 000 SEK. Bör sättas i relation att 27 % av Sveriges befolkning klarar inte en oförutsedd utgift på 5 000 SEK utan att ta lån…

Denna tråden är upplagd på det sättet att:

• Nästa svar uppdateras kontinuerligt av mig med vad vi gör och har gjort. Det är på sätt och vis en sammanfattning och konkretisering av många av de svar och tips som ges i tråden.

• Sedan kommer lite om bakgrunden och hur jag kom fram till 100 000 SEK för perioden (nov - mars) baserat på vår historiska förbrukning

• Därefter följer diskussionen i realtid.

Tack på förhand.
Jan

Andra trådar i forumet på ämnet:

Relaterade men inte direkt på ämnet:

Andra resurser:

20 gillningar

Jag gillar ju principen “lilla stegets kraft” eller “summan av många otillräckliga steg blir fullt tillräckligt”. Lite enligt principerna i boken Atomic Habits av James Clear. Det räcker om man gör en procents förbättring varje dag så kommer man ha blivit 37 gånger bättre på ett år. Ränta-på-ränta i andra områden helt enkelt.

För att göra det hanterbart så försöker jag sedan en tid tillbaka göra en aktivitet om dagen. Här är några av de aktiviteter som vi har gjort, misslyckats med eller ska göra. Nedan följer bara de energieffektiviserande åtgärderna. Finansiellt har jag t.ex. ökat buffertsparandet, sänkt risken i sparandet och lite sådant. Sedan jobbar jag även på att öka inkomsterna.

En privatekonomisk variant av VD-metoden:

• Minska kostnader
  • Öka intäkter
  • Effektivisera det som är kvar
  • Kommunicera förändringar (främst med familjemedlemmar här hemma)

Måste även rekommendera Energimyndighetens hemsida:

Med bl.a. följande bild:

Genomförda förändringar

• Stängde av en extra kyl/frys som vi fått och har haft stående i källaren som “bra att ha”. Besparing: ca 700 kWh per år. Vi ständgde av den nu i juli, så den borde ge ca 60 kWh besparing per månad.

• Tightat upp scheman för lampor - både när rörelsedekare slår igång (dvs. att det behöver vara mörkare) samt släcker mysbelysning tidgare på kvällen. Mest en feelgood förändring då det är mindre än 0,1 kWh förändring per dag.

• Håller koll på dagspriset och ställer in manuellt schema på värmepumpen för varmvatten (kanske även värme till vintern, nu under sommaren så kör den ändå ingen värme). Typ som automatisk prisreglering på nya pumpar.

• Haft två(!) olika VVS:are från två olika firmor på plats för att kolla på värmepumpen och ge den kärlek i form av service (och svara på 100 dumma frågor från mig om hur det fungerar).

• Går på värmekurva istället för rumsgivare som jag upplevde kunde ge väldigt olika resultat. Rummet som den stod i kunde vara bra, men andra rum alldeles för varma.

• Enligt @MPJ:s tips ställt in elpatronen på max fördröjning / stängt av den.

Övriga saker vi har gjort

Genomförda förändringar sedan tidigare inför förra årets vinterpriser. Så de kommer inte göra någon förbättring i år.

• Alla lampor är LED-lampor (Philips Hue) så de drar väldigt lite.

• Sålde ute-spa:et som vi ärvde av förra ägarna och vi använde en gång på 3 år. Besparing ca 3 500 kWh. Men den besparingen är redan inräknad i 2021 års siffror.

• Har mätt i princip vartenda elpryl i hemmet hur mycket det drar. Här är reflektionen i tråden.

• Tagit in offert på solpaneler (2018) - skulle ge en produktion på 6 500 kWh och en avkastning med den tidens priser på 7 % och återbetalningstid på 16 år. Kändes inte värt det då. Läs mer här i tråden.

• Energideklaration - eftersom vi bara bott i huset 5 år så har vi en relativ ny - och i min mening - helt värdelös energideklaration. Läs mer i tråden nedan.

• Gjort en termografimätning med värmekamera och undertryck i huset. Konstaterades att vi har luftläckare vid fönster, vind och golv utan källare men att det inte är mer än normalt för hus med denna ålder. Läs mer här i tråden.

• 220819 - Spärrat elpatronen i värmepannan.

• 220819 - Kolla upp om man kan köra fjärrvärme + vår befintliga värmepump. Det hade även varit en diversifiering av värmekällor. Det går. :+1:

Saker att göra i vinter

• Stänga av värmen helt i källaren. Tydligen så blir källare sällan mer än 10 grader kalla i alla fall. Läs mer här. Tack för tipset @Johan_Eriksson.

• Stänga av den elektriska golvvärmen i badrummet enligt tips i tråden. Drog tydligen 345 kWh i december 2021. :scream: Tack @salladen. Borde nästan kunna spara 1500 kWh under vintermånaderna. :partying_face::tada:

• Titta på vilka rum vi använder och stänga av / minska värmen i de rum som inte används. Ju dyrare elpriser desto färre rum som används. Typ skapa en plan A och en plan B.

• Följa denna guide på värmepumpforum för injustering av element + flödena till värmepumpen. Tack @snappe.

• Uitfrån @MPJ:s tips INTE kör nattsänkning, utan tvärtom lasta på med värme för att kunna slippa köra t.ex. när alla andra kör på morgonen.

• Notera när jag behöver slå på elpatronen och notera temperaturen enligt tips från @Jimmy här.

• Mäta värmefall över radiator och undersöka att övre röret är kallare än nedre på tips av @essaL

• Tumregel: att värma 1 liter vatten 1 grad tar ca 0,0012 kWh. Att värma 100 liter 1 grad tar ca 0,12 kWh. Att höja temperaturen på vår 200 liter från 22 grader till 52 grader kostar sålede 7 kWh.

Misstag, saker som inte varit värt det eller inte fungerar för oss

• Solpaneler - enligt offert från 2018 så skulle vi kunna generera ca 6500 kWh per år från solpanelerna till en då avkastning på 7 % och 16 års återbetalningstid. Kändes inte värt då.

• Göra värmepumpen smart - Det finns inte något tillbehör som gör vår pump smartare som t.ex. Ngenic Tune. I alla fall inte något som tre olika VVS-firmor ville eller rekommenderade installera. Läs mer hur @greger sparade 15 - 20 % med ett sådant tillbehör här och här.

• Lagra värme i huset - Då vårt hus läcker mycket genom väggar och fönster så fungerar det dåligt att köra järnet med värme under natten och sedan stänga som t.ex. för @ballongpinne här.

• Sunk cost #1 - Köpt smarta termostater och värdestation för 12 000 SEK som inte varit värt datan. Läs mer i tråden.

• Bergvärme ska tydligen fungera ganska dåligt i Malmö och är inte något bra alternativ.

• Försökt läsa radiofrekvensen från värmepumpens fjärrkontroll på 838 Mhz till hemautomatiseringssystemet. Gick inte.

Saker som återstår att kolla upp

Nedan följer mycket sådant som är tips från er i tråden. Lägger ingen värdering så det är brainstorming deluxe.

• Väntar på offert på en ny värmepump då vår är från 2011 och de nya ska vara 20 - 30 % effektivare.

• Väntar på offert på fjärrvärmeväxlare och en beräkning på det. Bra info i detta svar från @MPJ. Hade en VVS:are på plats idag.

• Gasolbrännare för inomhusbruk

• Kolla upp att åka utomlands - ger mer upplevelse för pengarna då man kan ställa ner värmen i huset och använda mellanskillnaden till semester. Diskussion i separat tråd.

• Vi har en kamin i vardagsrummet, kanske skulle kunna användas bättre. Tips från @Jimmy att kolla upp en kamin med vattenkasett som kan kopplas till värmesystemet (mer info i tråden här)

• Kolla upp ackumulatortank som kopplas till värmepump där man kör den hårdare under natten och värmer ack. tanken som kopplas till värmesystemet. Tack för tips @jimmy.

• Kolla upp reglerna för att bryta ett fast avtal, enligt kommentar här.

• Kolla upp reglerna om jag kan fakturera mitt eget bolag för ökade elkostnader ligger ju ändå på 150 - 200 kWh per månad för min kontorsplats hemma bara för vad datorn drar. Lägger man på uppvärmning för rummet så är det ju inte struntsummor längre.

• Kontakta en VVS-firma för att se om de kan installera en värmemängdsmätare enligt @Jimmy:s och @jonhi:s förslag här och här.

• Fundera på det här med asymmetrin i binda avtal enligt t.ex. @Ray:s inlägg här.

• Kolla upp påståendet: “Om huset är från 39 och källaren inte är ombyggd så lär det vara där värmen tar vägen. Gammal källare, med dåligt isolerad platta suger ju värme som satan.

• Försöka göra en injustering av kurva och element enligt instruktioner från @jimmy här och @wizzman här och här.

• Kolla upp om man skulle sätta en luft/luft-pump istället som kan SCOP 5 på smart ställe. En bonus är att de dessutom kan köra kyla på sommaren. Tack @MrA i detta inlägg.

• Utifrån @MPJ:s kommentar låta värmepumpen (“VP”) värma upp huset och sedan köra vatten på elpatron.

• Utifrån @MPJ:s tips låta värmepumpen ha en så låg värmekurva som möjligt, blir det för varmt i ett rum så stryper man elementet där.

• Bjuda hem kommunens energirådgivare utifrån @7NT:s tips.

10 gillningar

Lite relevant bakgrund

• Vi bor i Malmö i SE4, dvs området med dyrast el.

• Vi bor i ett funkishus från 1939 på 176 kvm + ca 110 kvm biyta (vind + källare) samt tre meter till tak på våning 1 och 2. Historiskt har vi värmt upp hela ytan inkl. biyta då vi använder källaren (tvättstuga + studio) och tidigare år hade vi au pair i gästrummet i källaren. Vinden är ena dotterns rum då vi använder ett rum till kontor hemma.

• Uppvärmning: Mitsubishi Ecodan luft/vatten-värmepump från typ 2012. Tidigare har det funnits fjärrvärme, så vi har rör in till huset men det är inte aktivt. Numer kör vi på värmekurva.

• Värmepumpen går inte att smartstyra på något sätt med hemautomatisering (många timmar har lagts på detta, däremot har den en schema-funktion där man kan pausa värme/varmvatten under vissa timmar)

• Vi har en myskamin på nedanvåningen, men upplever inte den är effektiv ur uppvärmningssynpunkt.

• Elavtal: Rörligt timpris via Tibber.

Historisk årsförbrukning och fördelning av förbrukning

Vår historiska elförbrukning är (inkluderar ej E.Ons nätavgift) :

År Förbrukning Totalt Tibber kWh-pris (exkl. nät) Uppvärming Beteende Alltid på Elbil
2017 30 390 kWh 24 907 SEK 0.81 SEK/kWh 71 % 19 % 10 % 0 %
2018 36 027 kWh 22 898 SEK 0.63 SEK/kWh 64 % 27 % 9 % 0 %
2019 33 996 kWh 21 460 SEK 0,63 SEK/kWh 64 % 26 % 10 % 0 %
2020 32 759 kWh 12 020 SEK 0,36 SEK/kWh 65 % 25 % 10 % 0 %
2021 36 440 kWh 37 576 SEK 1.03 SEK/kWh 65 % 24 % 9 % 2 %
2022 YTD 19 147 kWh 29 268 SEK 1,52 SEK/kWh 69 % 12 % 10 % 9%

Snittet för perioden 2017 - 2021 är ca 0.70 SEK/kWh exkl. nätavgifter.

Historisk vinterförbrukning

Månad 2019 2020 2021 2022 Medel
November 3 327 kWh 3 169 kWh 2 728 kWh — kWh ca 3 100 kWh
December 3 939 kWh 4 818 kWh 4 864 kWh — kWh ca 4 500 kWh
Januari 6 754kWh 3 984 kWh 6 415 kWh 4 074 kWh ca 5 300 kWh
Februari 4 011kWh 3 836 kWh 6 594 kWh 3 740 kWh ca 4 500 kWh
Mars 4 013 kWh 3 884 kWh 4 828 kWh 3 915 kWh ca 4 100 kWh
Summa 22 044 kWh 19 691 kWh 25 429 kWh ca 21 500 kWh

Multiplicerat med om jag skulle ta bundet idag på 550 öre/kWh… så blir det typ 100 000 SEK eller 20 000 SEK/månad. :scream::woozy_face:

Som tur är finns det buffert, så vi kommer inte behöva gå ur hus och hem. Men det känns ju sjuuukt sugit att ha detta att se fram emot… :cry:

Fast vs rörligt

Har övervägt att binda flera gånger, men erbjudandet i SE4 just nu är:

Datum Period Pris
220817 3 mån fast 513 öre/kWh
220817 6 mån fast 555 öre/kWh
220817 12 mån fast 433 öre/kWh
220817 24 mån fast 421 öre/kWh
220817 36 mån fast 361 öre/kWh

Jag kanske är dum i huvudet och kommer ångra mig, men jag upplever att:

• Historiskt har rörligt varit bättre än fast (men inte så överlägset som man kan tro)
  • Jag har ingen aning men utifrån ovan så känns det ju inte som att man tror att priset kommer ligga över 550 öre/kWh i vinter och då kan jag lika gärna ha rörligt.
  • Enligt konsumenternas så finns det inget “rätt tillfälle” att teckna fast (även om det känns som att det tåget gått nu). Källa.

Se graf då det lönat sig / inte lönat sig med rörligt:

Visa jämförelse från konsumenternas

1 års bindningstid vs rörligt

3 års bindningstid vs rörligt

Källa: Välja fast eller rörligt elpris? | Energimarknadsbyrån

Trådar och länkar på ämnet:

Samt en högst relevant kommentar från @skogstomten kring elbil:

Slutsatser och funderingar just nu (kan vara felaktiga):

• Som @Skogstomten skriver så påverkar ju ca 300 kWh billaddning högst marginellt under vintermånaderna då förbrukningen är 4000 - 5000 kWh.

• Frågan är hur mycket energiförbrukning vi de facto kan flytta till billigare tider - dvs. att jag har börjat ifrågasätta om timmätning är bättre / sämre än rörligt. Sommarmånader då billaddningen är en stor andel (uppemot 30 %) av förbrukningen så lönar det sig - men den vinsten kanske äts upp av förlusten under vintern.

• 360 öre/kWh känns väl på sätt och vis som ett kap just nu för vintermånaderna, men att binda det på 3 år - tufft. Det tar emot.

Förbrukning - i förhållande till uppvärmning spelar nästan ingen annan förbrukning roll…

Det ska också sägas med värmepump och då har jag lärt mig att jämfört med fjärrvärme så ska man multiplicera med typ 2-3. Dvs. värmebehovet är typ 50 000 - 60 000 kWh. Nu ska det även sägas att vi har hållt en ganska hög temperatur i hela huset, vissa rum 20 - 22 grader, samt att vi jobbar hemifrån så vi är alltid hemma.

Jämte värmen har jag dragit samma slutsats som bloggrannen Cornucopia att det mesta andra drar i princip ingen energi. Under juni förbrukade vi typ 1 000 kWh exkl. elbilen och i juli 800 kWh. På något sätt upplever jag det som vår “basanvändning”. Jag har blivit förvånad över hur lite saker drar i standby - vissa saker så lite som 0.5 W(!?). Men t.ex.:

• Fibermodem + router + hue-kontroller + larm-kontroller = 17W
  • Diskmaskin = 1.25 kWh per körning
  • Torktumlare = 125 kWh på 11 månader
  • Dator i standby + kringutrustning = 15 W

Min slutsats från att ha gått och mätt förbrukning på olika prylar under sommaren är:

Att hålla på med standby-prylar och dra ned livskvalitet på att t.ex. sluta titta på TV är att göra FEL sak på RÄTT sätt.

Jag tror att i vårt fall så vinner eller förlorar vi spelet med uppvärmningen. Det vill säga det är RÄTT sak att fokusera på. Återkommer med energiförbättrande åtgärder - har tagit in offerter på allt från tilläggsisolering av fasaden, solpaneler, till en ny värmepump till fjärrvärme. Jag har även haft folk som har varit här och mätt och donat. To be continued.

12 gillningar

Detta är en “never ending story” som började för länge, länge sedan.

Frysa eller brasa?
Kamin eller kakelugn?
Ved eller oljepanna?
Oljepanna eller el?
El eller fjärrvärme?
Fjärrvärme eller värmepump?
Tilläggsisolera eller byta fönster?
Smartkontroll eller solceller?
Fast elpris eller rörligt?

3 gillningar

Rent förbrukningsmässigt har jag ungefär lika illa, 32 289,79 kWh var förbrukningen förra året.
Eluppvärmt hus från 1951, två luftvärmepumpar har vi, men de räcker inte att värma hela huset.
Vad priserna kommer vara i vinter här i Finland är svårt att sia om, mycket beror väl på om de får igång Olkiluoto 3 på riktigt i december.

Vi har beslutat att hiva ut myskaminen i vardagsrummet (öppen spis som senare fått insats, ombygget är ett fusk jobb som håller på att rasa ihop, så nåt behövs göras ändå) och installera en stor "kakel"ugn i plåt istället (ex: https://www.tupauunit.fi/ponttouunit/)

Vi får väl stänga ner värmen i resten av huset och bo i vardagsrummet i vinter :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Spännande tråd att följa!
Jag har en 60-tals tegelvilla på 120kvm, bergvärme från ca2012.
Har våren 2022 uppgraderat värmesystemet, kompletterat med vedpanna så det blir väl den som får stå för uppvärmningen i vinter.
Kikar även på det där med solceller till nästa sommar, vi får se vad som händer.
Vad gäller förbrukning så ligger vi dock inte högre än ca 14-15000kwh

4 gillningar

Nu bor vi utomlands (med naturgas på vintern för uppvärmning och el på sommaren för AC:n) så det går inte att jämföra direkt, men väldigt spännande att få se hur det ser ut i Sverige. Tack för att du visade din data! @janbolmeson

2 gillningar

Hej jag vill bara svara @janbolmeson gällande det om att

Citat * 360 öre/kWh känns väl på sätt och vis som ett kap just nu för vintermånaderna, men att binda det på 3 år - tufft. Det tar emot.

jag vill bara informera att om man skulle ringa sitt elbolag under bindningstiden och skriva över elnätet på sin partner så brukar avtalet lösas upp utan brytavgift. Detta bör också gå om man medelar utfytt till elnätsbolaget och sen ca 1-5 dagar efter utflytt medelar inflytt på samma adress men inte säker på att det funkar lika bra.

4 gillningar

Är det inte billigare att kallställa huset och åka utomlands istället? :confounded:

14 gillningar

Jag gjorde en djupdykning i vår elkonsumtion förra året.
Det mest uppenbara är att den enda eldrivna golvvärmen vi har på, ett litet badrum samt en stor matplats, står för ca hälften av våra elkostnader vintertid.

Stengolv med elvärme är verkligen ingen hit.

I år ska vi täta all fönster och dörrar samt byte några element som var dimensionerade för förra värmesystemet (som körde högre temperatur).

3 gillningar

@janbolmeson Har du undersökte Ngenic Tune eller dylikt för att göra ditt gamla värmesystem smartare? Jag har själv funderat på det kombinerat med Tibber. Har välisolerat hus så kommer nog undan med att köra hårt på natten och knappt alls på dagen. (och möjligtvis elda de kallaste dagarna)

2 gillningar

Så har ju kurvan sett ut vissa dagar, men just nu verkar allt vara på ända. Kanske får vi svindyra nätter också i vinter. :scream:

Vårens bensinprisnojja är helt uppäten nu. Att tjäna pengar på att jobba hemma kan vändas till att det är en vinstaffär att köra till jobbet och hålla lägre dagstemp i huset.

7 gillningar

Vi gör så, i omgångar. Inte helt kallt i huset utan ca +10°. Vår februariförbrukning hamnade på ca 30% av den normala. Det gör rätt stor skillnad i kronor.

Alla kan ju inte göra så men kanske fler än man tror?

2 gillningar

Jag har satt en n-Genic Tune på bergvärmepump och kör timpris i tibber. Mina snittpriset per månad ligger en bit under månadsrörligt, ca 15-20%. Det är alltså mitt elpris totalt, inte bara gällande värmen. Det kräver iofs att produkten funkar ihop med värmepumpen, men återbetalningstiden kan bli riktigt kort.!

Edit: det ska också sägas att jag låg på samma snittpris som månadsrörligt innan jag satte. In prylen. Alltså pratar vi en reell besparing på 15-20%. Ganska bra!

2 gillningar

Det låter dyrt med 5 kronor per kwh men i Estland hade de över 4 euro per kwh igår. Ingen vet var detta slutar :scream:

Edit
3 kr per kwh i 3 år kanske ses som ett kap snart…

4 gillningar

Frågan är om inte återinkopplingen av fjärrvärme är ett alternativ att överväga då rören finns i huset.

Tittar man på fjärrvärmetariffen i Malmö så är den relativt enkel, en fastavgift på 4472 kr/år och en rörlig energiavgift alla månader per år på 78,9 öre/kWh.

https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-varmeprislista-smahus-2022.pdf

En fjärrvärmecentral borde kosta i storleksordningen 40 tkr att få installerad, sen är det frågan om EON ska ha någon anslutningsavgift eller inte… Men rören finns som sagt i huset,

Nedsäkring till 16 A abonnemang från exempelvis 25A sänker abonnemangskostnaden med 3960 kr/år vilket i princip tar bort fjärrvärmeabonnemangets fasta kostnad. 16A bör fungera för hushållsel samt elbilsladdning nattetid om man ställer ned laddströmmen till 10A alternativt har strömbegräsning installerat i laddboxen.

https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-syd-220501.pdf

Detta innebär att i praktiken energipriset för uppvärmningen blir den rörliga kostnaden för FJV, dvs 78,9 öre/kWh. Detta innebär att om elpriset inklusive elskatt, rörlig överföringsavgift, och moms är högre än ca 78,9*3 = 237 öre/kWh (COP = 3, obs ingen elspets inräknat) så är FJV billigare.

Rörligt timmätt elpris där man styr elbilsladdningen till lågpristimmarna samt lite optimering av elanvändningen hemma genom disk och tvätt på natten så utnyttjar man den möjligheten.

Frågan är vad uppvärmning och varmvatten för huset är i verkligheten och hur mycket fjärrvärme som behöver köpas. Den största osäkerhetsdelen är hur mycket elspets som man behöver, vid vilken utomhustemperatur går el patronen in? Elspetsen i kombination med timmät elpris gör att det blir troligen mycket dyrt, kallt ute = mycket högt elpris och elpatrondrift.

Skulle man dyka ned i de senaste årens förbrukningsstatistik månad för månad och göra en effektsignatur, dvs månadsmedeleffekt som funktion av månadsmedeltemperatur så skulle man kunna göra en bättre bedömning av husets värmebehov. Är det mycket elspets så kommer de extra kalla månaderna att sticka ut, annars ska förbrukningen i stort sett vara en linjär funktion av utomhustemperaturen.

Sen kan man fundera på den återstående livslängden på en luft/vattenvärmepump, den är idag 10 år, har man tur så går den 20 år, har man otur havererar den imorgon…

Ett byte till FJV förstärker elkraftbalansen i södra Sverige vilket skapar en samhällsnytta och lite god karma.

Själv bor jag i ett hus med FJV trots att jag arbetat med kylmaskiner och värmepumpar i >30år. Den FJV central som sitter i mitt hus är 18år gammal och det ända som är bytt under dessa år är en styrventil för 1000 kr som hade kärvat ihop…

5 gillningar

Intressant!

Kör du då även att pumpen ska köra vid lågpris t ex? Eller hur har du satt upp det?

Jag har bara en gammal Nibe 310, vet inte hur bra den mår av att starta och stanna hela tiden…

1 gillning

Din panna kanske inte är gammal nog men en del äldre modeler har analoga givare som man ska kunna manipulera, typ genom att skarva fast en Arduino med ställbart motstånd istället för givaren.

Har du möjlighet att kopplan in en Melcloud wifi enhet? MELCloud har dock ingen möjlighet för smart styrning vilket jag inte märkte förrän efter jag köpt den, dock är det möjligt att “hacka” deras API och styra med ett skript, kommer nog att koda något sånt innan vintern.

Intressant med din n-Genic Tune, kan du utveckla lite mer hur den fungerar tillsammans med din bergvärmepump?

2 gillningar

Känns verkligen som en no-brainer om förbrukningen med värmepumpen verkligen är nära 24000 kWh. Det låter i mina öron väldigt högt.