En välment tankeställare omkring ELABONNEMANG NED TIMPRIS. Särskilt i kombination med elbil.
Med tanke på förväntade variantioner i elpriset i vinter. Många som har ”Spot-pris” betalar månadens genomsnittspris oavsett NÄR man haft sin egen förbrukning på respektive dygn den månaden.
Vill man börja laborera med att styra olika elförbrukare i tid under dygnet gäller det att i princip ha timpris för att det ska ha någon ekonomisk betydelse.
Nackdelen med timpris är att de abonnemangen samtidigt ofta är DYRARE vissa tider på dygnet (tänk generellt dagtid kl 6-22) Så den förbrukning man typiskt INTE kan styra/flytta till natten blir då dyrare med ett timpris.
En elbil är lätt att styra när de laddas.
Värmepump, spabad, vattenberedare beror mer på hur avancerade de är och intresse/kunskap för det.
Matlagning, dusch/tvätt, hushållssysslor och andra ”göromål” styrs ofta tidsmässigt av andra faktorer så de är i regel inte så enkelt/kul att flytta till natten.
Så min poäng är. Funderar någon på att börja styra elförbrukningen över dygnets timmar kopplat till varierande elpris. Så är det FLERA FAKTORER att ta hänsyn till.
En ELBIL står ofta för en förvånansvärt LITEN DEL av den totala elförbrukningen i ett hushåll. Den är dessutom ofta ganska JÄMT FÖRDELAD över året. (I motsats till husets värmesystem). Så jag ser tyvärr många som har en ”övertro” på hur mycket man sparar SAMMANLAGT vid elbilsladdning med timabonnemang. (T ex Tibber)
Säg ”förenklat” att elbilen körs 2000mil/år och man laddar för 1500mil/år hemmavid. (Resten längs vägen) Förbrukningen är typiskt 2kWh/mil. De 3000kWh är oftast ganska jämt utspridda på årets 12 månader, Dvs det blir bara 250kWh/månad i genomsnitt i så fall.
Har man då 2000kWh/mån i ÖVRIG förbrukning (som man INTE styr) under de DYRA VINTERMÅNADERNA kan det istället bli extra dyrt med timabonnemang om priset varierar mycket!
Dvs helt tvärs emot den ”ekonomiska tanken” man hade när man bytte till ett elabonnemang med timpris.