Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?

Vi har luft-luft VP samt en pelletskamin (tar även ved om man vill). Kaminen lär gå varm i vinter gissar jag… Rätt skönt med pellets då man kan starta den och sen rullar den automatiskt bara med termostat tills man stänger av den. Men dom höjer väl pelletpriserna nu också antar jag… :slight_smile:

1 gillning

Är ju nästan gratis att vara inkopplad.
Jag betalar 4600:- i fast avgift plus 78 öre / kWh

Ja, bor i en mindre stad, och fjärrvärmenätet ägs av samma aktör som har elnätet.
Kostade 30 000:- i anslutningsavgift 2010.
4600:- om året är ju näst intill samma pris som för en 16A elanslutning.
Har du samma bolag som nätägaren också? Kan ju vara det som är skillnaden.
I mitt fall får dom ju mina pengar oavsett om jag köper el eller fjärrvärme.
Med tanke på effektbrist borde det gynna elnätet att förbruka mindre el kan man tycka.

Var samma i många år men de sålde ut fjärrvärmesystemet till annat bolag nyligen.
Avgiften har gått upp med typ en hundring om året både innan och efter försäljningen. Så det var dyrt redan i början.

Ahh ok. Då är ju risken att dom tappar kunder. El måste man ju ha, så den biten är ju svår att välja bort.
Sedan kan det ju bli en ond spiral om fler och fler väljer bort fjärrvärmen ju dyrare blir det ju för dom som är kvar.

1 gillning

Har fjärrvärme och därför inte jätteutsatt för elprissvängningarna, men funderar ändå på kamin - gud vet om vi kommer till elransonering med rådande anspänningspolitik.

Nån som har tips på prisvärdaste firman för kamininstallation i/nära Malmö?

Fjärrvärmebolagen “ska” kunna hålla cirkulationen igång även utan ström. Dock ansvarar du själv för cirkulationen på din egen sida. Så dyrt är det inte att koppla in cirkpump på batteri. Definitivt billigare än kamin.

TILLÄGG: Kontrollera för säkerhets skull med ditt fjv-bolag. Mitt påstår sig kunna det.

1 gillning

När jag frågade fjärrvärmebolaget om detta när vi flyttade in i huset så hade de ingen möjlighet till det. Hoppas att det är bättre idag.

Vi betalar nästan 5000:- om året i fast avgift. Förbrukningen är något lägre dock på 68 öre.

1 gillning

Det är mest skräp pall alltså inga SJ pall eller va de heter.

Jag har gjort en större del av budgeten rörlig. Mindre fasta överföringar till sparanden. Rörligt spar som dras efter el osv är betalt. Även relevant för bolånen när det ena bundna löper ut i januari. Det vill säga större marginaler och mindre sparande de månader kostnaderna drar upp iväg.

Kan bli intressant vinter,

2 gillningar

Jag har också precis installerat Ngenic tune och vet inte om det kommer att ge någon besparing. Hade också gärna haft möjlighet till alla de olika inställningarna, men enligt Tibber ser deras algoritmer till att temperaturen hålls behaglig med hänsyn till elprisernas dygnsvariationer, husets förutsättningar etc. Men jag hade gärna fått lite inblick i det.

En välment tankeställare omkring ELABONNEMANG NED TIMPRIS. Särskilt i kombination med elbil.

Med tanke på förväntade variantioner i elpriset i vinter. Många som har ”Spot-pris” betalar månadens genomsnittspris oavsett NÄR man haft sin egen förbrukning på respektive dygn den månaden.

Vill man börja laborera med att styra olika elförbrukare i tid under dygnet gäller det att i princip ha timpris för att det ska ha någon ekonomisk betydelse.

Nackdelen med timpris är att de abonnemangen samtidigt ofta är DYRARE vissa tider på dygnet (tänk generellt dagtid kl 6-22) Så den förbrukning man typiskt INTE kan styra/flytta till natten blir då dyrare med ett timpris.

En elbil är lätt att styra när de laddas.

Värmepump, spabad, vattenberedare beror mer på hur avancerade de är och intresse/kunskap för det.

Matlagning, dusch/tvätt, hushållssysslor och andra ”göromål” styrs ofta tidsmässigt av andra faktorer så de är i regel inte så enkelt/kul att flytta till natten.

Så min poäng är. Funderar någon på att börja styra elförbrukningen över dygnets timmar kopplat till varierande elpris. Så är det FLERA FAKTORER att ta hänsyn till.

En ELBIL står ofta för en förvånansvärt LITEN DEL av den totala elförbrukningen i ett hushåll. Den är dessutom ofta ganska JÄMT FÖRDELAD över året. (I motsats till husets värmesystem). Så jag ser tyvärr många som har en ”övertro” på hur mycket man sparar SAMMANLAGT vid elbilsladdning med timabonnemang. (T ex Tibber)

Säg ”förenklat” att elbilen körs 2000mil/år och man laddar för 1500mil/år hemmavid. (Resten längs vägen) Förbrukningen är typiskt 2kWh/mil. De 3000kWh är oftast ganska jämt utspridda på årets 12 månader, Dvs det blir bara 250kWh/månad i genomsnitt i så fall.

Har man då 2000kWh/mån i ÖVRIG förbrukning (som man INTE styr) under de DYRA VINTERMÅNADERNA kan det istället bli extra dyrt med timabonnemang om priset varierar mycket!

Dvs helt tvärs emot den ”ekonomiska tanken” man hade när man bytte till ett elabonnemang med timpris.

11 gillningar

Bättre vi kopplar bort Stockholm de har bara förbrukning och ingen produktion.

11 gillningar

Det där är en mycket god poäng och ett realistiskt exempel. Att ställa sin totala förbrukning mot elbilens och sedan titta på prisskillnaden mellan avtalstyperna missar nog många. Jag lockades också av detta utan att göra rätt jämförelse.

I mitt fall (fritidshuset) så står laddningen av elbil för nästan halva förbrukningen så då blir trots allt besparingen mycket stor med Tibber/rörligt. I en villa ser kalkylen troligen annorlunda ut!

Sedan kommer ju exempelvis Tibber med andra funktioner som kan styra uppvärmningen på ett sätt som kan spara 5-10% även där, så det kan man addera till kalkylen. Men sådana besparingar går till viss del att göra på andra sätt. Och har man hög förbrukning över dygnet är det ju trots allt det lägsta snittpriset dagtid som kommer göra störst skillnad för plånboken.

Där har vi lösningen! Ställer du upp i valet?! :smiley:

2 gillningar

Japp, du får lägga en röst på ”gräv loss stockholm och sänk det i Östersjön-partiet”

2 gillningar

Det är så jag också tänker. Vi är en vanlig svenne familj med dagjobb och vanliga tider. Jag vill inte behöva gå runt och tänka på när vi dka laga mat eller tvätta med mera. Ytterligare en stress i vardagen. Bilen drar ca 300kwh i månaden för oss så det är inte där slaget står.

Jag har inte elbil, men väl hus värmt av luft-luft samt solceller. Mina egna förbrukningskurvor fick mig att fortsätta med månadsdebitering. Att flytta matlagning och dusch samt slå på och av värme funkar inte i dagsläget. I framtida fire-miljö kan det bli annat läge däremot.

Exakt! Därför blir jag själv förvånad över hur timmätning (och ofta Tibber) så okritiskt höjs till skyarna i många elbilskretsar.

Inget fel på Tibber eller liknande tjänster men utfallet/besparingspotentialen är mer komplex än många leverantörers kommunikation och kunderna =elbilisterna första tanke när de räknar på det.

5 gillningar