Varför inte starta upp ett till ISK om du vill följa utvecklingen specifikt för dessa 150 tkr? 
För att min investering i dessa fonder är större än så och jag vill inte dela upp det i flera olika ISK:er.
Kan följa dem i en virtuell portfölj
Du ger bra råd eftersom du är insatt i ekonomi.
Här är ett råd från en ingenjör
Stäng av tillsatsvärmen i värmepumpen om det redan inte är gjort. Då går bergvärmepumpen enbart, ingen elpatron används. Nackdelen är att om ni badar mycket badkar tar det längre tid att få nytt varmvatten.
Skulle det ändå trots allt bli kallt och värmepumpen inte orkar, är det en god idee att elda.
Vedvärme kostar ungefär som värmepumpsvärme i kronor/kWh, men det är alldeles för komplext att räkna på det utan att ha en massa detaljer. Det som påverkar är såklart hur värmen från kaminen sprider sig.
Även om veden är som god champange (torr och gratis) lär den behöva ersättas, låga elpriser är en saga all i SE4 och troligen SE3 för många år framåt. Förvisso inte priser på flwra kr/kWh, men långt över före 2020/21.
@Calle8
Sälj pallvirket till mig istället så har du råd med elen eller 10 gånger så mycket ved. Pallar är dyra idag med tanke på de höga virkespriserna och hög efterfrågan.
Braskamin måste ju vara det bästa man kan sätta in om man inte redan har det.
Kollade lite på blocket på ved och ser att det säljs för björkved för 500kr kubiken.
En kubik björkved är cirka 2500 kwh.
500 / 2500 = 20 öre kwh.
Det är ju helt sinnessjukt billigt. Hur fan kan priset på ved ligga så lågt.
Edit: Priset på veden är i SE4
Svaret är nog verkningsgrad och termodynamik.
Hellre en kWh i värmepumpen än tio i braskaminen, som man brukar säga.
Vi har tagit in en del offerter på pönttöuuni (kakelugn i plåt, kan inte hitta att motsvarande ens finns i Sverige) att byta ut öppna spisen med kamininsats som vi har nu i vardagsrummet.
Edit: det här är inte enbart av ekonomiska skäl utan även estetiska, men nuvarande elpriser har väl påskyndat processen kan man säga.
Bryr man verkligen sig om det i december när det är -20 och elen kostar 12 spänn kwh? 
Hur menar du med att verkningsgraden skulle vara sämre?
Jag kör frånluftvärmepump, så allt jag eldar sugs in i pumpen och tas tillvara på och körs sedan ut i golvvärmen. 
Jag har bestämt att jag ska damma av min fjärrvärmeväxlare som installerades med huset. Då borde jag komma ner 6-7 KWh i förbrukning.
Känns som en stabilare hamn nu till vintern än elen. Då får jag även en överproduktion på solcellerna på årsbasis.
Så är det. Men det är mer jobb med ved. Den ska köpas, eventuellt klyvas, lavas, torka ett år, bäras in och sedan tända varje dag. Sen har du sotning varje år samt sämre luft med massa sot och skit. Där är ju en panna med ackumulator tankar att föredra, men vid det laget kan man lika gärna köpa bergvärme tycker jag. Har eldat med ved i 20 år och är rätt trött på det. ![]()
En modern VP kan ju “omvandla” 1kw el till 3-5kw värme.
En modern vedpanna kanske har 90-95% verkningsgrad som bäst, så 1kw ved in blir 0.95kw värme ut. Känns ju rätt kasst. En spis har säkert sämre verkningsgrad än en panna dessutom. ![]()
Nej. Den kan inte omvandla 1 kwh till 3-5 kwh.
Den använder värmen i marken, berget, uteluften, inneluften. Beroende på typ.
Du tillsätter värme.
Samma sak gäller om du eldar i kamin och har frånluft.
Ja! Skulle man räkna lika hårt på vedeldningen som med typ solel värmepump bergvärme osv, så inser man att det inte är direkt kostnadseffektivt att elda med ved.
Utan det handlar nog mest om ett Intresse med ved om man ska få ihop den kalkylen.
Många ATV och traktorer minilastare osv som används för att ha en rimlig arbetsbörda med veden. (Även när den är inköpt)
Många bygger ju om för att kunna ställa in sin ved i pannrummet direkt med lastare osv.
Lägg därtill alla arbetstimmar som används.
Sedan tillkommer ju allt bestyr när man ska resa bort osv.
Det var därför jag använde citationstecken. ![]()
Kalkylen blir annorlunda om du kan kombinera det med ett system som återvinner värmen, FTX, F eller dylikt.
Ja precis, kräver mycket plats och det krävs en hel del utrustning som du säger, minilastare/traktor, palltruck osv om man inte ska slita ut kroppen helt. Man slipper betala gymkort iaf, men kanske desto mer hos kiropraktikern.
Vi brukar såga och klyva upp 10-20 kubik för hand(vi får stockarna hemkörda, sen sågar vi med motorsåg och klyver med en gammal klyv. Sen lavar vi det i säckar och staplar på varandra. Sen låter vi säckarna torka ett år och sedan kör vi in dem med traktor i pannrummet) varje sommar (är till hus och en större maskinhall). Det tar mycket tid och energi så det blir skönt att slippa det nu i den nya kåken, även om det blir dyrare så känns det värt det i tiden vi sparar.
Men sen behöver ju en mindre modern villa inte lika mycket ved förståss och man kanske bara spetseldar ibland, då blir det ju också annorlunda.
Klassiskt wall street citat.
Jag ser ved mer som en extra grej.
Att kapa, klyva samt torka 10 kubik så man har hela vintern är tråkigt. Men 1 kubik kan vara ganska rofyllt och trevligt. Sen finns det även en mysfaktor med vedeldad panna i vardagsrummet på julafton.
Så det kanske mer är ett komplement när det är som allra dyrast eller vara för att få en bra mysfaktor. Då är det helt klart värt.
Bodde dock 100% veduppvärmt hus i 19 år, det sög.
Håller med till fullo. Jag har också en braskamin, som används som mysfaktor på vintern. Givetvis hjälper den till med värmen med.
Men då är det ju valfritt. Jag är också uppväxt med vedeldning, och det är mycket fix.
Förr hade dom även mera tid till sådant på något vis.
Nu jobbar alla för fullt, har barn och en telefon att ta hand om.
Det finns ingen tid för ved i dagens samhälle.
Farsan kastade ut sin panna redan på 80talet till förmån för bergvärme.
Har du koll på vilken fast avgift du har för att köra fjärrvärme? Går du plus då med din förbrukning?
Jag är ansluten sedan 2010 och betalar fast kostnad på 315:-/år.
Sedan kostar det nu 94,5öre ink skatt och moms per KWh.
Tror elen kostar 36 i överföringsavgift och 45öre i energiskatt per KWh.
Så elen kostar 81öre i avgifter, så det blir 13,5öre per kWh kvar att handla el för vilket inte är mycket.
Bor i elområde 3, så priserna är dyra och kommer inte bli billigare.
Jag har aldrig tänkt på min fjärrvärme innan, utan den har gett stöd vid riktigt kallt väder bara.
Men nu ska jag nog koppla om pannan, så elen bara tar hushållselen på typ 7-8tusen kWh.
Solcellerna på 13,2kwp producerar förmodligen runt 10-11tusen kWh så dom ca 3000 kWh soltimmar som säljer utöver inköp ger ju då minst 67öre + spotpriset sån hjälper till att sänka FJM priset totalt sett.
Kanske är ute och seglar, men ska göra ett test i vinter.