Det hade ju varit trevligt om man kunde sätta timdebitering på enbart laddaren t ex. 
För mig gav bytet till tibber (med pulse) mycket bättre insikt i vad som drar el hemma, vilket har hjälpt mig sänka min förbrukning rejält.
Att testa tibber en månad eller två är ju extremt låg risk, man kan ju byta tillbaka till vanligt rörligt pris direkt igen. Jag tror många, om de har en uns av intresse, kan sänka sin totala förbrukning och därmed spara mycket pengar på att byta en kort period.
Det är absolut så att hushållets förbrukingsmönster kan vara dåligt lämpat för tibber utan att göra uppoffringar av tid och energi, men få andra avtal är så transparenta och “schyssta”. Ofta är det spotpris med påslag och det blir plötsligt mycket dyrare efter 12 månader, och att behöva byta elleverantör varje år vet jag många som avskyr. Så även om besparingen uteblir mot billigt rörligt avtal är det inte givet att det är en dålig långsiktig strategi ändå
@Skogstokig Helt klar har du en poäng i att man kan ”lära sig” vad som drar om man är intresserad och kan identifiera när olika apparater körs.
Jag skriver inte heller att det är en ”dålig strategi” utan skriver att frågan är mer komplex än många tycks tro.
Min bild är att i elbilskretsar uttrycks det ofta okritiskt att Tibberabonnemang och liknande oftast är ”bäst när man kör elbil”. Utan att frågeställningen kopplas till husets övriga förbrukning som oftast är avsevärt större än elbilens.
Ja så enkelt är det inte, sen bör man inte skrämmas av komplexiteten heller eftersom att man kan byta tillbaka direkt igen.
Många söker tyvärr enkla engångslösningar ”Fire and forget” som uttrycket är i militären. 
Dvs man gör något och sen vill man inte behöva tänka på det på länge och så kör man vidare av bara farten. =hela psykologin bakom ”första månaderna gratis” och ”prova på” abonnemang. Företagen VET att de flesta kommer fortsätta när de väl börjat.
Sen vill man gärna även psykologiskt mänskligt ”försvara/behålla” de val man gjort i tron/förhoppningen att man valt rätt. Så därför blir det nog tyvärr så att många inte gör en utvärdering efter en kort tid även om det är enkelt att byta.
Men om de inte förlorar pengar på det så gör det ju inget
de flesta andra avtal blir ju som sagt mycket dyrare efter 12 månader så om man är en sån som glömmer bort att ta tag i det igen kanske det är ett bättre val ändå?
Medhåll. Mycket skit i branschen. Själv har jag godel och det lilla påslaget går till Stadsmissionend verksamhet. Det känns verkligen inte som bortkastade pengar. ![]()
Jag har förberett mig med en ny kartong olika bastuessenser från bastukallan.se (rekommenderas, ej sponsrad länk men stöd gärna min Patreon). 
Skämt åsido, har en Mysen32 och massor av ved. Kan tänkas att det blir lite mer än myseldning i vinter.
Tack vare Cornu så har jag bundit elpris i 4,5 år til 59 öre inkl allt (SE3). Jämfört med mitt gamla rörliga avtal så har jag sparat drygt 10k hittills.
Under de här åren ska vi förhoppningsvis byta tak och då då ta en allvarlig funderare på att komplettera vår batteribank (för nödström) med solceller. Vi ska också försöka använda energi klokare. Skönt dock att inte behöva stressa.
Finns även ETC El som alternativ som använder påslaget för att bygga mer förnybar elproduktion
.
Vad betyder ens portföljförvaltad? 
Som en med ganska så hög elförbrukning och som bor i el-område SE3 så är jag verkligen glad att jag lyckades binda det till fast pris på 50 öre / kWh i 3 år strax innan förra vintern. Sen håller jag med som några andra skrivit i tråden att det är helt bisarrt att de styrande inte gör något åt situationen, som t.ex att dra igång de nedstängda kärnkraftverken igen.
Jag bytte till ett sådant avtal i mitten av December, hade Tibber och priserna skenade då…
Har nu Borlänge Priset, varierar lite då och då… var 70 öre, Dec & Jan, sedan 95 och nu 60 öre…
Jag kommer nog att komplettera med en Luft-Luft VP i huset. Jag har idag en frånlufts värmepump, dock är kompressorn i den liten, så elpatronen går mycket när det är kallt.
Installerade solceller i höstas, leverantörernas beräkning av produktionen verkar stämma ok hittills…
40kr per kWh i södra Sverige kan bli en realitet i vinter!!! Helt sinnessjukt hur ska folk klara av det?
Jag önskar de som bestämmer sätter nåt maxpris och ransonerar elen därefter, $10/kwh som Texas hade 1-2 veckor vore ingen höjdare, för de med rörligt pris.
Det är givetvis mycket pengar för elen, men jag trir inte folk kommer gå ur hus och hem för lite hlgre elpriser, man får väl nalla från sparkontot eller dra in på utlandsresor
Det är väl helt irrelevant!
Om du inte är beredd på att priset ska gå upp ska du inte ta rörligt pris.
Jag tror många inte vet vad de har för typ av avtal eller följderna av det.
40kr/kwh, en bit över 50 med skatter och grejs är 3000 om dagen för en ganska normal villa. Det behövs inte många dagar av det innan fläkten är träffad.
Om man inte aktivt binder har man rörligt, så jah förstår inte hur man inte kan veta. Det handlar ju om vuxna människor inte barn eller tonåringar.
Man får ändå anta att dom gjort någon form av kalkyl. Annars borde dom inte bo i hus.