Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?

Låt oss gissa att snittpriset är hälften, så hamnar en normalvilla på
30-40tusen bara i el per månad.
Då lär det vara godnatt för många skulle jag tro. Alla binder inte i ”rätt” tid, eller för den delen finns det ju dom som har bundet nu där avtalen kommer att gå ut.
Fler och fler energibolag går ifrån fastprisavtal. Har svårt att se hur det rent praktiskt skulle fungera under någon längre tid med sådana priser.

Då får man ju börja titta på att ändra energisystem, installera vedpanna/kamin och eventuellt inte använda hels huset under vintern. Det suger givetvis och borde inte behöva vara så i ett utvecklat land. Men det är tyvärr verkligheten vi lever i.

1 gillning

Jag tycker det är mer skrämmande med folk som detta som inte ens förstår att alla avtal förr eller senare löper ut. Såsom det gjorde för min 93-åriga morfar, som har haft ett relativt bra bundet pris på runt 40 öre. Det avtalet löpte ut nu i våras och han har inte haft en chans att kunna binda om avtalet. Han är bss av ta garanterat en av många fattigpensionärer som inte kommer ha råd att värma huset i vinter.

1 gillning

Vi vet inte hur kall vintern blir. Vi vet inte snittpriset (som är det intressanta) och vi vet ingenting om världsläget i övrigt heller.

Men nej, ingen vill ha idiotpriser. Jag har självklart ingen lust att lägga hela lönen på el.

Jag förutsätter, likt i vintras, att det är de hypotetiska topparna man tjatar om i media.

Finns givetvis edge cases där situationen blir ohållbar, min kommentar syftade till den breda massan.

Personligen tror jag vi bara är i början av denma “katastrof” gissar att det kommer ta 5-15 år att säkra elproduktionen i Sverige. Tror vi kommer landa på ett kepris runt 400-500 öre under ett par års tid innan det vänder. Troligtvis en del planerade blackouts alternativt grav effektransonering.

Har börjat titta på ö funktion på min huvudmätare samt batteri till solcellsanläggningen för att kunna eventuellt parera detta.

3 gillningar

Man kan binda 10 år för 312 ink moms nu. Kanske visar sig vara billigt.

Hur fungerar det egentligen? Matar solcellerna ut helt separat och du får “köpa” tillbaka din egen el på inkommande till huset?

Gäller det större anläggningar, eller gäller det villor också? Tänker att det blir en stor kostnad för nätägaren att installera en ny servicecentral med separat mätare vilket borde behövas isåfall.

Edit:… Glöm det, läste längre ned i tråden sen…
Anslutningsavgift och elinstallation tillkommer såg jag.

Jag letade faktiskt efter något sådant, mitt lojala energibolag junde bara binda i 3 år.

Jag hade LÄTT tagit den dealen 10 år för 312 öre är ett fynd, särslilt när du tar hänsyn till inflationen som är nu.

Elskling.se SE3.

1 gillning

bor i Södermanland.
Sevab som jag har går det inte ens att teckna ett fast elavtal längre.
Känns som ett tecken att elbolagen inte ens kan sätta en premie på hur illa det kommer gå i vinter.

2 gillningar

40kr/kwh är nog att ta i. Kanske vi ser det på spotpriset tidvis men inte på rörligt.

Staten kommer troligtvis gripa in långt innan dess med diverse bidrag med mera. Jag är dock nyfiken pa varför det är knäpptyst från våra folkvalda om detta just nu. Är de rädda för att folk ska sluta konsumera helt och hållet kanske? Spara pengar på sparkonto nu inför vintern är ju inte heller kul, pengarna bara försvinner. Vintern lär bli brutal.

Har lite tankar på att kanske sänka värmen och sedan åka till Spanien i några månader, borde bli ungefär samma pris ifall jag har värmen på.

3 gillningar

Tydligen, det verkar spås att bli en tuff vinter på elmarknaden.
Med tanke på statens subventioner under förra vintern, så lär nog det bli något liknande i år.
Förra året var ju rena ”barnleken” mot vad vi kan förvänta oss i år då.

Det är val innan vintern…

1 gillning

Tror faktiskt det kan ha mycket med det att göra.

Ja precis, varför är inte detta en fråga som diskuteras? Jag hade röstat på det parti som lovar en lösning. Slå ihop elområden, förbjud elexport innan Sveriges behov är fyllt eller något i den stilen.

1 gillning

Om man förbjuder elexport så skulle nog elpriserna bli lägre, men detta skulle nog EU, elbolagen och deras aktieägare ha synpunkter på!
För övrigt borde det väll vara fler elområden och inte färre!

Frågan är om förbudet mot elexport är tänkt att fungera som våra försvarssamarbeten. Att våra samarbetspartner förutsätts offra sig för vår skull, men att vi inte har några som helst förpliktelser att ställa upp för dem.

1 gillning

Förbjud utvinning av kryptovalutor, det är bättre att elen som produceras i norra Sverige skickas söderut!

Tror vi även behöver bryta elen till alla datacenter i Sverige också.

Men en vinter utan goggle, Facebook och Amazon kan ju vara bra för både hälsan och ekonomin.

1 gillning