Mitt långsiktiga mål och vägen dit (eller ännu en FIRE-tråd…)

Detta låter som ett riktigt bra slagläge för att nå FIRE. Eftersom ni upplever att ni har det gott trots hög sparkvot så kommer ni nog ha goda möjligheter att putta framtida löneökningar rätt in på investerings/boende kontot. Så länge ni inte upplever att ni snålar in nu för en ev bättre framtid så skulle jag säga att det bara är att fortsätta gnugga på, lycka till!

2 gillningar

Tack för din berättelse. Citat ovan tycker jag är väldigt klokt tänk och kan verkligen hålla med.

Jag tycker ofta ett fel många gör inom mål-arbete (träning, jobb, ekonomi mm) är att de lägger för stor vikt vid målet och för lite vikt på stegen mot målet. Som många skrivit kommer väldigt mycket hända i livet och med barn blir det än mer svårt att kalkylera. Däremot äger man full makt över att dagligen göra rätt val över det som tar en mot målet.

Mitt ekonomiska tänk blir att varje dag, vecka, månad göra kloka val eller köp. Spara så mycket det går. Sedan får jag se vart det tar mig till slut. Så mycket kan hända så ingen idé att fokusera på slutet.

2 gillningar

Tack för en trevlig tråd, Entropi! Det kommer nog att gå bra det där. :slightly_smiling_face:

Jag minns så väl när jag blev “upplyst” om möjligheten att en vanlig medelinkomsttagare kunde bli FIRE. Det var sommaren 2018 på Kreta. Jag satt och surfade på balkongen i skuggan och hamnade på Mr. Money Mustache blog, och där och då föll poletten ner. :slightly_smiling_face:

Ett litet problem har dock uppdagat sig när jag för något år sedan ville gå ner i tid. Min arbetsgivare sa att “sådant sysslar vi inte med här, det finns bara heltidstjänster på det här företaget”. Sedan dess har jag bytt arbetsgivare men samma problem kvarstår hos den nya. Så det lär väl bli att dra pluggen helt den dagen jag bestämmer mig. Vet inte om detta är ett vanligt “fenomen” för de som vill gå ner i tid så lite osäker på om jag ska “varna” för det, men så var och är det, i alla fall för mig.

4 gillningar

Känner igen det, heltidsnormen är tyvärr stark.. Det är tråkigt att det ska vara så stelbent.

Om man har barn så har man ju ändå rätt att gå ner i arbetstid, så det är en bra tid att ”passa på”.

Ganska samma historia för mig, 2018 satt jag i en lägenhet på Öland och kom in på Mr Money Mustache. Nästa år tänker jag erbjuda min uppdragsgivare möjligheten att välja att ha mig där på 0 - 50%. Mer än så vill jag inte jobba så om de säger nej så får de mig till 0%.

2 gillningar

Intressant. Uppdatera gärna hur det gick.

Först och främst, tack för dina uppmuntrande ord!

Angående deltid så tror jag inte att det skulle vara något problem att gå ner i tid, i synnerhet om jag yrkar på deltidsföräldraledighet. Men har ju inte frågat så kan inte veta säkert. Men det verkar vara en väldigt vettig arbetsgivare och det är inget med just mitt yrke som skulle göra det omöjligt.

Tycker dock det är lite udda att du har blivit så fullständigt nekad på två arbetsplatser i rad. Eftersom jag jobbar med att leverera lön till många olika företag så har man ju sett en del, och ett företag “som bara sysslar med heltidstjänster” har jag aldrig stött på. Mitt intryck är tvärtom att det är väldigt utbrett med deltid i olika former.

Delar din uppfattning! Men det går att komma runt, delvis. Jag har t ex varit ledig för studier såväl som för att starta företag (lagstöd på denna typ av tjänstledighet, så svårt för arbetsgivare att neka). Hur mkt man sedan studerar/arbetar med företaget finns det sedan inte några prestationskrav på. Men tycker det generellt är trist att det är väldigt mkt ”allt eller inget”-inställning hos arbetsgivare och väldigt lite flexibilitet.

Nja, det finns en utväg för arbetsgivaren och det är att tjänstledigheten för att starta eget inte får orsaka “väsentlig olägenhet” och det kan ju innebära nästan vad som helst. Det är alltså fortfarande en bedömningssport :man_shrugging:

Ah. Jag jobbar i statlig verksamhet och här är tolkningen rätt tydlig att ”väsentlig olägenhet” är i dignitet med att verksamheten inte skulle kunna bedrivas. Dvs krävs mkt mer än att det ”bara” är lite obekvämt för arbetsgivaren att ev behöva hitta vikarie eller dylikt. Man kan säkerligen driva fackligt utifrån om arbetsgivaren gör en väldigt snål tolkning av väsentlig - men ja, förstår verkligen om det steget känns lite väl stort att ta om man vill jobba kvar långsiktigt på just den arbetsplatsen.