Vårt vardagsrum var i rätt uselt skick med hemska tapeter och parkettgolv som slagit sig från små vattenskador.
Så nu blir det nytt golv, tapeter, lister och fönsterbrädor. Samt helt nytt möblemang då vi idag har en blandning av mitt och sambons möbler från tidigare boenden.
Vi har ett väldigt långsmalt rum med dörrar som är lite dåligt placerat så vi hittar inget riktigt bra möbleringsalternativ. Hoppas att någon här kan hjälpa oss med det
Breda dörren är mot hallen och altandörren går ut till uterummet som används i princip varje kväll under 6-7 månader så behöver vara bra åtkomst till det och vi vill inte möblera så vi får en hinderbana för att ta oss ut till uterummet där vi ofta äter middag.
Några delar som vi tyckt är viktigt är att vi har en soffgrupp där man kan umgås och vi vill inte sitta i rad, utan soffor/fotöljer mot varandra eller i ett L ser vi som viktigt. Uterummet gör att det är ett rätt mörkt rum så vi kommer vilja ha rätt mkt belysning i form av ljus och vägglampor/fönsterlampor. Då vi om något år även kommer installera en kamin så känner vi att denna måste vi ta hänsyn till nu då vi helst inte vill köpa något för bara några år.
Är det ett fönster på högerväggen i vardagsrummet? Eller vad är det som är uppmätt där? Finns det krav på teveplacering och liknande? Hur många vill ni få plats till vardags där i “soffhänget”? Jag förmodar att kaminens eventuella placering inte är förhandlingsbar heller.
p.s. Humor när en ingenjör lägger upp med angivna decimalmillimeter på en möbleringsskiss.
Är fönster på högerväggen.
Nä inga krav på placering av TV, endast streaming och vi har vägguttag på alla väggarna. Ingen solinstrålning heller som ställer till det.
6-8 personer skulle jag spontant säga.
Kaminen är inte förhandlingsbar. Är förberett för rökrör i det hörnet och det är bottenplan med golvvärme på övreplan.
Man ska vara noggrann annars är det inte värt att göra det (eller så är det så att programmet gör så och man är lite lat
Alltså… nu höftar jag vilt här, men två tresitssoffor som inte är modell “US mansion”, två fåtöljer till husets herrskap samt större bord i stora soffhörnan och ett mindre för drinken framför brasan när eventuella mindre individer knoppat in.
Fåtöljer kan flyttas till andra hörnan när släkten kommer och man knör ihop sig för lite mys och sällskapsspel eller nå’t.
Teve på väggen mot hallen och bokhyllor m m i lägre modeller i hörn, under teve osv.
Känns trevligt, problemet vi haft är att hitta soffor för rum på 3,4m bredd där man även kan passera till uterummet. Kan bli tajt med 3-sits och denna soffmöblering. 2 sits soffor tenderar till att bli typ 160-180 och 3 sits 180-210cm. Sedan är de ca 90 cm i djup.
340-180-90=70cm kvar att passera på om man har soffan kloss mot vägg vilket kan försvåra att se något från den soffan? Kanske om man siktar på lite mindre 2sits soffor att detta fungerar?
Ändå roligt att vi försökt möblera på många olika sätt men aldrig tänkt på denna möbleringen
Ja precis. Nu utgick jag från mina tresitssoffor som är mindre än vräk men större än vanliga tvåsitsiga. De är 180 långa och 85 djupa (har dessvärre inte millimetermåtten ).
Min teve är typ 46", men är din fläskostor förstår jag tanken. Är den enorm tycker jag du ska hänga den på väggen till vänster istället, eller byta till en mer normal.
Det finns också fästen som svänger ut en teve från väggen, men då ska den ju inte vara stor som en fotbollsplan iofs.
Jag har själv ganska tajt möblerat mitt i rummet och bokhyllor/skivhyllor runt väggarna. Det ger extremt mycket mer luft i rummet än om man klistrar in möblerna i tapeten… när det är möjligt förstås.
50” så inte superstor, tror den blir för liten för att ha 7m bort. Men kanske om man kan svänga ut den.
Helst vill man ju inte ha några möbler direkt mot en vägg. Men känns som vi behöver hitta minsta acceptabla soffan då det verkar bli styrande
Det gillas också… även om jag inte är ett fan av tusen småbord, men jag inser ju att jag misstolkade ritningen när det kommer till dörren till uterummet. Då är Detta självklart mer rimligt.
Svårt att säga.
Möblering på en planritning skulle jag personligen inte köpa.
Men jag kan absolut tänka mig att betala för ett lite större grepp. Där ett förslag innefattar konkreta möbelförslag baserat på önskad funktion och känsla. Det borde gå att paketera på liknande sätt som stylister gör.