Hej! Kan någon vänlig själ reflektera över hur jag går vidare med en gammal Rikatillsammans-portfölj som inte balanserats sedan jag skaffade den dec 2017…
Ser ut som följande, fond/ avkastning från dec -17 tills i dag:
AMF Räntefond Lång /+2,86%
Spiltan Räntefond Sverige/ +4,21%
SPP Obligationsfond/ +1,85%
Ålandsbanken Lyhyt Yrityskorko A/ -0,84%
DNB Global Indeks/ + 29,86%
Nordnet indeksfond Norge/ +12,43%
Danske Invest Global Index/ +29,44%
SPP Aktiefond Global/ +32,15%
Länsförsäkringar Global Indexnära/ +30,80%
Swedbank Robur Asienfont A/ +72,22%
SEB Hållbarhetsfond Global/ +12,81%
Tot avkastning 2017-dagens datum +17,86
Ligger ca 180 tkr i den i dagsläget och månadssparar 10% av min lön allokerat lika i alla fonder.
Jag är en sådan som skulle vilja vara aktiv, är verkl intresserad! Men vet att det inte alltid lyckas när livet i övrigt pockar på. Främsta syfte är pension med ca 15 års sparhorisont. Håller på att lära mig om fyrahinkar-tänket och är öppen för att dela upp i enlighet med det, öppen att byta till fondrobotar, sparkonto med insatsgaranti, köpa guld etc, osv. Kanske vill jag ha en lekhink också framöver beroende på hur jag går vidare här och hur livet ser ut framåt tidsmässigt.
Känner mig hemskt osäker främst att börja sälja av och dona… ![]()