Hej på er!
Jag är ny i forumet och börjar med att slänga ut en fråga: tänker på det här med att slå index. En av mina portföljer har ca 80/20. Ett sätt att slå index i år borde väl vara att efter ca 10% nedgång hittills, obalansera till 100/0 nu, då denna portfölj ligger -4.5.
Har någon av er redan obalanserat?
Ser ni någon tankevurpa i mina tankar?
Har du verkligen riktigt lång tidshorisont på sparandet och hanterar volatilitet bra ombalanserar du nu till 100/0 och försöker aldrig tajma igen. För nästa gång kommer det sannolikt inte vara till din fördel!
En besläktad fråga är när det är dags att ombalansera och återställa till den ursprungliga 80/20? Många verkar ju köra på 1-2 gånger per år vid fasta tillfällen. Lysa har jag fått för mig gör det varje månad men är osäker på hur det fungerar.
Att sen göra extra ombalansering för att det är stora rörelser är väl ändå rimligt? Men hur stor ändring ska det i så fall vara, vad är tumregeln?
Hej…hakar på denna tråd…Så…om detta är min fördelning på Basportföljen just nu från 2021…så är det kanske onödigt att göra en ombalansering då den inte rört sig över 3%…eller bör jag pilla lite så den blir 70/10/10/10?
Känns inte som det är absolut nödvändigt när det har rört sig så lite. Dock gillar jag en ombalansering varje halvår oavsett hur små rörelser det har blivit.