Har en portfölj som jag tror kan vara en trevlig avkastning framåt. Ge gärna er feedback. Pengarna som sätts i ISK:en ska ej tas ut på minst 15-25 år.
SPP Aktiefond Global A
Vikt: 50%
Anledning till val: Bred indexfond med tillväxtmarknad inbyggt, låg avgift och får hela världen till 0,33%.
Länsförsäkringar Fastighetsfond
Vikt: 10%
Anledning till val: Vill få exponering på fastigheter då jag tror att om inflation kommer nå oss vill jag vara exponerad mot fastighetsbolag.
PLUS Småbolag indexfond
Anledning till val: Exponering till småbolag för chans till högre avkastning.
AMF Småbolag aktiv fond
Anledning till val: Exponering till småbolag för chans till högre avkastning och en aktiv fond som historiskt presterat bra och till låg avgift, 0,45%
Spiltan Investmentbolagfond
Anledning till val: Exponering mot Investmentbolag som historiskt presterat bra och få möjlighet till att nå onoterade innhav.
SEF Kavaljer Investmentsbolagfond
Anledning till val: Exponering mot serieförvärvare även på global nivå och för att inte placera allt i Sverige. Slipper köpa utländska aktier seperat.
Jag är något osäker på om de är för mycket fokus på Sverige och om man ska försöka stoppa in ex 10% guld i portföljen.
Jag tror du ska börja med avsnittet nedan om du inte redan gjort det. Många som hänger på RT anammar modellportföljerna i avsnittet där en del av oss (som jag) sedan kryddar med egna val.
Men du verkar ha tänkt igenom dina val och då är de ju rätt för dig. Det är ju det viktigaste för ett sparande - att man tror på det själv så att man kan hålla i det över lång tid, även i börskrascher
Avsnittet ovan har jag kollat 3 gånger redan . Så de har varit lite efter velande som ovanstående valts.
Notera att jag planerar inte att ta in räntor alls då vi i familjen har 5 månaders utgifter på sparkonto som pendlar idag mellan 0,30%-0,50. Jag orkar inte riktigt jaga de sista som man kan få.
De finns också redan ett stort värde i huset (50% belåning vid omvärdering) vi köpte för några år sedan så känner mig trygg med 100% aktier, ev 10% guld (om de nu räcker för att få rätt effekt).
Ska sägas att de finns en Lekhink som jag använder vid IPOs (än så länge väldigt trevlig utveckling 2021).
Började först med 4 hinkar men för vår ekonomi slutade det med
Hink 1 - 5-6 månadsutgifter i buffert när de blåser snålt
Hink 2 - Mkt kontanter i hus så mellanhink blir överfylld i min mening.
Hink 3 -100% aktieportfölj på lång sikt
Mellanrisk hinken som vi hade flöt mest runt och vi kom inte till rätta med den. Då vi är i “get-rich” fasen så ser vi hellre att pengarna jobbar för oss så effektivt som möjligt men om de blåser snålt så har vi buffert + akassa + inkomstförsäkringar.
Då känns det som att du är ”good to go” och inte behöver någon “blessing” från någon här. Om du själv är nöjd med portföljen så kör. Spara dina motiveringar och läs den då och då när det tar emot. Lycka till