Kanske med en kort beskrivning varför personen har fått sin status, tillexempel nestor, nestor har fått statusen kunnig då han har jobbat inom bankvärlden i 30 år.
Tack för de vänliga orden ovan. I mitt specifika fall är jag fullt nöjd med att kallas kunnig i stället för expert.
Med stigande ålder är det risk för att bäst föredatum snart har går ut… Men visst, några få år till kanske jag hänger med.
Går det att enkelt markera ut i profilbilden?
Jag tänker likt “Patreon-stämpeln”
Då ser man det relativt fort & enkelt när man går igenom och läser en tråd.
Första träffen vid en google-sökning:
Det är en variant av diskussionen ovan men kan fungera väl?
Tänk om experterna vill ha lite betalt för alla goda råd de ger på RT
?
I din långa listan vill jag ha mer säkerhet trygghet tex. Poliser och Securitas, ordningsvakter på bloggen
! Lika viktigt som allt annat @janbolmeson ![]()
Jättebra ide. Är med i ett svampforum och där är proffsen (svampkonsulent tror jag de kallas) verifierade så att man vågar tro på deras hjälp med artning av svampar som man är osäker kring.
@Nestor utsädd som RT bankrådgivare . Tur att han inte rek dyra, egna storbanks aktiva blandfonder ![]()
![]()
Har bett leverantören installera tillägget. Ska se om vi kan leka lite med det.
låt oss testa champagnen Jan!
Off-topic: tänkte på dig @Nightowl ibland… ![]()
![]()
Ett alternativ kan väl vara att knyta en kategori till sitt namn för de utvalda, som gör att de får en notis när det blivit ett inlägg/ämne inom kategorin. Om de nu vill själva och brinner för ämnet såklart. Så får de välja själv om de vill skriva eller inte? Men vad vet jag, jag är ny här så vet inte riktigt hur plattformen fungerar. Typ pension för monica exempelvis. Tycker förövrigt att det är en toppenidé av trådskaparen.
Risken kanske finns dock att det bara blir dessa som svarar i trådarna, eftersom de är experter, vilket får andra att backa och inte medverka.
Får göra en ny kategori. ”Expertpanelen” om man nu behöver expertråd inom någonting.
På andra forum har jag sett att vissa inlägg kan bli ”promoted” eller ”featured”, se t.ex. theverge.com. Kanske en lösning som även Discourse har?
Ja, det fina med @Jacke78 plugin är ju att communityn själv röstar fram experterna och inläggen. Om jag fattade det rätt.
Tycker det är sund inställning som @Nestor har. Problemet är ju att med expertstämpel följer ju också krav på personen bakom tangenterna. (Utbildning aktivt jobb osv)
Med det sagt, så är det viktigt att hålla saker på just ”forumsnivå”
Och att det just är privatpersoner som svarar.
Exempelvis jobbar man som aktieanalytiker, så är ju det mer värt än om man är duktig amatör inom området.
Eller inom bank, kanske man är expert på privatlån men inte så insatt på företagslån.
Det kan för vissa vara svårt att se att sådana skillnader finns.
Exakt. Låt mig få återkomma när vi har tillägget aktiverat så experimenterar vi lite med det. ![]()
Jag gillar inte expert-idén så där kan jag inte hjälpa dig ![]()
Men testa att surfa i en “privat flik” och agera som om du aldrig har varit här förut. Börja på startsidan, klicka in dig på forumet och försök ställa en fråga om hur man kommer igång med sitt sparande.
Intressant, berätta mer! Varför inte?
Jag är på @emilvs linje här. Det kan nog både bli rörigt på forumet och jämför gärna med t ex TV-program där alla ska vara experter. ”Anders Andersson, expert i kråkfåglars sång i Färs härad”. Vilken tyngd har det egentligen?
…eller tycker jag det bara förtar inlägg från de med sunt förnuft, genomtänkta åsikter och lite allmän renässansmänniska-ambitioner.
Det mesta man kan göra som “utnämnd expert” kan man… bara göra helt enkelt. Om mitt jobb eller utbildning är relevant i en diskussion så nämner jag det. Ifall någon beter sig illa så säger jag det. Och de flesta aktiva i forumet gör redan detta!
Men det finns kanske någon social kod kring värdet av att lyfta fram varandra med utmärkelser. Det är långt ifrån min expertis. ![]()
Jag hade inte velat ha en sådan etikett i alla fall. Generellt är jag på sidan “less is more”.
Intressant. Jag kan köpa det. Men samtidigt så tänker jag att det kostar oss inte något att prova. Särskilt eftersom det kommer nerifrån upp och vi inte kallar det för experter. Utan tycker man att någon är kunnig i ett område så kan man rekommendera den personen. Sedan ser vi om det bidrar till forumet eller inte.
I grunden blir det ju inte en jättestor skillnad tänker jag. ![]()