Jan, spontant tycker jag det är tråkigt att man väljer ut en nischaktör som kommer ha en agenda att vrida svaren för att passa sin egna affärsmodell.
Per har själv drivit (med stor framgång) mäklarföretag i ett av de största varumärkena i Sverige. Gjorde en exit och startade Norban där man försöker hitta en nisch. Tänk er en mer upphottad version av Hemverket som är mer digital.
Tycker att det kommit väldigt många bra frågor men hade hellre sett att VDn från Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsbyrån eller Länsförsäkringar Fastighetsförmedling hade bjudits in. Där har vi aktörer som har mellan 10-25% av marknaden i Sverige (tillsammans ca 50%) kontra Norban som har 0,3% av Sverigemarknaden.
Jag hoppas att det blir seriösa svar och inte vinklingar varför Norban ska vara så utmärkt för mig som kund.
Några frågor,
-
Per, om jag anlitar en av dina mäklare, kommer de verkligen göra det där lilla extra för mig? Visa min bostad kl 2030 om en spekulant kräver det? Kommer de åka in en lördag för att skriva ett kontrakt? Tänker med tanke på att incitamentet med provisionslön är helt borta när de har fasta löner. Personligen hade jag valt mäklaren som verkligen anstränger sig till det maximala för att göra en bra affär åt mig som säljare.
-
Vilka 3 saker skulle du vilja komplettera den senaste mäklarlagen med? Var det något som ej kom med enligt dig? (Tex möjlighet att signera digitala överlåtelseavtal)
-
Ser du några problem gällande “frisörsstolsuppläggen” som blivit populära branschen? (När mäklarna driver egna bolag och fakturerar istället för att vara anställda i mäklarbolaget). Tänker främst juridiskt, skattemässigt och ansvarsmässigt. Utveckla gärna.
-
Tycker du att Hemnets monopolställning samt att de är börsnoterade är ett problem? Om du tycker det, är Boneo lösningen eller ser du någon annan lösning?
Edit, ser även att dina frågor Jan är som upplagda för att Norban ska kunna pitcha sin affärsmodell. Känns lite som ett beställningsjobb. ![]()