Bra tankar men är det rimligt att just mäklare har riktig koll på ”framtidens boende”?
Han funderar säkert själv på denna typ av frågor för att förmå driva sitt mäkleri i rätt riktning och expandera inför framtiden. I vilket fall borde han kunna göra en bättre bedömning än oss andra.
Ja, så länge det handlar om vilka typer av befintliga bostäder som lockar fler/färre köpare och om det har förändrats över tid har han säkert en viss kunskap. Många trender i övrigt sträcker sig sannolikt utanför marknaden för ägt boende. Någon annan typ av expertroll vore mer relevant att fråga om sådant.
Jan, spontant tycker jag det är tråkigt att man väljer ut en nischaktör som kommer ha en agenda att vrida svaren för att passa sin egna affärsmodell.
Per har själv drivit (med stor framgång) mäklarföretag i ett av de största varumärkena i Sverige. Gjorde en exit och startade Norban där man försöker hitta en nisch. Tänk er en mer upphottad version av Hemverket som är mer digital.
Tycker att det kommit väldigt många bra frågor men hade hellre sett att VDn från Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsbyrån eller Länsförsäkringar Fastighetsförmedling hade bjudits in. Där har vi aktörer som har mellan 10-25% av marknaden i Sverige (tillsammans ca 50%) kontra Norban som har 0,3% av Sverigemarknaden.
Jag hoppas att det blir seriösa svar och inte vinklingar varför Norban ska vara så utmärkt för mig som kund.
Några frågor,
-
Per, om jag anlitar en av dina mäklare, kommer de verkligen göra det där lilla extra för mig? Visa min bostad kl 2030 om en spekulant kräver det? Kommer de åka in en lördag för att skriva ett kontrakt? Tänker med tanke på att incitamentet med provisionslön är helt borta när de har fasta löner. Personligen hade jag valt mäklaren som verkligen anstränger sig till det maximala för att göra en bra affär åt mig som säljare.
-
Vilka 3 saker skulle du vilja komplettera den senaste mäklarlagen med? Var det något som ej kom med enligt dig? (Tex möjlighet att signera digitala överlåtelseavtal)
-
Ser du några problem gällande “frisörsstolsuppläggen” som blivit populära branschen? (När mäklarna driver egna bolag och fakturerar istället för att vara anställda i mäklarbolaget). Tänker främst juridiskt, skattemässigt och ansvarsmässigt. Utveckla gärna.
-
Tycker du att Hemnets monopolställning samt att de är börsnoterade är ett problem? Om du tycker det, är Boneo lösningen eller ser du någon annan lösning?
Edit, ser även att dina frågor Jan är som upplagda för att Norban ska kunna pitcha sin affärsmodell. Känns lite som ett beställningsjobb. ![]()
Jag undrar om Per kan säga något om hur han ser på den stora ökning av annonser som ligger ute som “på förhand”, “Kommande” eller “På G” etc. Jag tror det var Hemnet som skrev att sådana annonser har gått förbi de ordinarie i antal på marknaden. Finns det några nackdelar att som säljare gå ut med en förhandsannons? Ofta har säljaren ännu inte hittat sitt nästa boende och det är ovisst hur lång tid det kan ta. Många gånger verkar förhandsannonser ligga ute månader och ibland nästan ett år. Kan intresset inte svalna då eller att spekulanter undrar om det är något fel på objektet? Finns det något en som säljare bör tänka på med förhandsannonser?
Detta är ju superrelevant information - vad är det som kan vridas som jag bör ha koll på? Jag kan ju inte branshcen kontextuellt som jag kan finans. Dvs. vad är det som t.ex. VD för Svensk Fastighetsförmedling hade sagt annorlunda?
Ja, det är ett samarbete / reklam men som jag ändå har en förhoppning om är onbrand och intressant. Därav min nyfikenhet på de frågorna som jag borde ställa utifrån din uppenbara branschkompetens. ![]()
Det som jag gillar med Norban är ju just det digitala, att det är liten nedsida att prova och att Per är från branschen, som du skriver, men ändå inte är mäklare. Lite som jag är civilingenjör i en bransch med ekonomer.
Jag har både köpt och sålt fastigheter utan mäklare på 80 och 90-talen. Det verkade relativt enkelt på den tiden. Nu har jag inte hängt med, men det verkar som att regler och lagar blivit mer komplicerade, så att slänga ihop ett kontrakt själv kanske kräver en del inläsning?
kan tillägga att mäklare inte heller är en garanti på att det kommer att gå bra. Jag har varit med om havererade affärer pga. att mäklare skapat sämre kontrakt än vad jag själv hade skrivit.
Man kan ju välja att ta hjälp med just själva kontraktet, för några tusenlappar får man tillgång till tjänsten från en jurist som har betydligt bättre koll än den genomsnittlige mäklaren. Som du skriver så är inblandning av mäklare ingen garanti för någonting. Man betalar för en falsk trygghet.
Att köpa och sälja en bostadsrätt går dessutom under Köplagen, vilket är en lag där en mening räcker för ett kontrakt: ”Objektet säljs i befintligt skick.”. Lägg till information om köpare, säljare, legal information om objektet och skriv under med vittnen. Klappat och klart.
Bara en puff för den här tråden, då vi spelar in imorgon.
Min tanke just nu är att ha tre ganska distinkta delar:
- Köpa bostad
- Sälja bostad
- Behålla bostad / bostadsmarknaden
- Övrigt (om mäklare etc)
Det känns nämligen som att nästan alla frågor hamnar i någon av dessa fyra kategorier.
Jag skulle gärna se en take utifrån områden. Jag känner inte till mäklaren alls och vet inte vilken deras kundgrupp är alls. Det kan ju vara enorm skillnad mellan Svalöv och Vellinge ( mest bildligt, vet inte mycket om någon av orterna) även fast man tittar på samma typ av kundgrupp typ.
Utifrån det de vet och med det nya ränteläget? :
är det skillnad på säljmönster mellan olika typer av områden?
Dyra villor / villor / radhus / dyrare brf / billigare brf?
Är det olika resonemang i olika åldersgrupper?
Sen tycker jag att ursprungsfrågan måste bottna i vilken kund respektive mäklare vill ha, en firma passar ju inte alla kunder.
Ni kan säkert veva in det i något resonemang istället för att det blir en ’väderrapport’ ![]()
Framförallt så är jag allergisk om det blir ett vurmande om varför ens egen produkt/tjänst är så bra. Detta blir då argument som är svåra för någon med liten insyn och som inte kan branschen att svara upp på. Jag ser tex saker som är bra med Norban, men även vissa delar som precis alla andra företag jobbar med men det bara är paketerat på ett annat sätt. (Och som presenteras som ett nytt sätt att sälja/köpa sin bostad)
Jag skulle hellre ha sett en större aktör på plats för att svara på frågor kring vår bostadsmarknad och vad de ser för önskvärda reformer.
-
Jag hade gärna sett ett resonemang med allt från konsumentens säkerhet i nyproduktionsaffären (väldigt på tapeten just nu i en annan tråd på forumet). Hur driver branschen frågan kring det osäkra rättsläget kring tecknade förhandsavtal? (Tex, varför löser man inte en branschöverenskommelse vad en väsentligt avgiftshöjning anses vara? Så att en köpare kan kliva av om förutsättningarna ändras för mycket innan inflyttning).
-
Reglering av belåningsgrad i nyproducerade BRFer? Detta är och har varit vilda västern en längre tid. En byggherre kan nästan trycka in hur mycket belåning som helst och det enda som hindrar att det spårar totalt är att bankerna blivit lite mer restriktiva och vill helst inte godkänna finansiering i BRFer med lån över ca 15-20k per kvm.
-
Problemet att den tillsatta interimstyrelsen under byggets gång i stort sett består av personer från byggbolaget. Hur kan en interimstyrelse agera för dess medlemmar (köparna, de blivande bostadsägarna) när deras avtalspart är byggbolaget? (Och det indirekt är samma personer, styrelsen och byggbolaget)
-
Hade även gärna sett resonemang kring hur ska vi öka byggandet?
-
Tankar kring startlån för förstagångsköpare?
-
Tankar kring utfasning av ränteavdrag?
-
Amorteringskrav, optimalt idag eller går det göra bättre?
-
Hur kan vi förändra flyttskatterna för att öka rörligheten? Tex en äldre person i sin fastighet ska sälja för att flytta till mindre? (Men inte behöva skatta orimligt mycket). Är det uppskovsregler som ska förändras? Beskattning utifrån hur länge man ägt för att förhindra spekulationsköp?
-
Mäklarlagen, vad saknas idag?
-
Vilken branschutveckling ser vi framöver? Både tekniskt och organisatoriskt.
-
Hur höjer vi statusen inom mäkleriet? Är det nya utbildningskraven som kommer rätt väg att gå? (Längre utbildning? Längre praktik?)
Listan kan nog göras hur lång som helst. Men mest intresserad av mina första frågor i första inlägget.
Till framtiden, en debatt/panel bestående av bostadsminister, skatteexperter, mäklarföretag och byggbolag hade varit intressant ![]()
Samtidigt så måste man börja någonstans, varför inte med en ny aktör som inte är mediatränad ![]()
Ingen vill lyssna på 60 minuter reklam. Så det upplever jag inte är någon fara. Jag tänker att jag vill att ha det att handla om sådant som är relevant för många. Typ:
- Vad ska man tänka på när man köper?
- Vad ska man tänka på när man säljer?
- Många drabbats av s.k. ankar-effekten (men grannen fick, vi köpte) - sälja med förlust?
- Några bor dyrare idag än de hade tänkt sig - hur ska man fundera på att sälja till lägre pris med förlust VS att komma ner i bostadskostnade?
- Är det dålig tajming att sälja?
- Hur får jag bra betalt för min bostad?
- Hur ska man tänka som ung / utanför marknaden?
- De som nyligen köpt bostad och räknat med vissa kostnader och det nu blivit dyrare?
Det är därför jag tyvärr inte tror att det blir så mycket utrymme för:
- Ser du några problem gällande “frisörsstolsuppläggen” som blivit populära branschen? (När mäklarna driver egna bolag och fakturerar istället för att vara anställda i mäklarbolaget). Tänker främst juridiskt, skattemässigt och ansvarsmässigt. Utveckla gärna.
- Hade även gärna sett resonemang kring hur ska vi öka byggandet?
- Amorteringskrav, optimalt idag eller går det göra bättre?
Då det är mer politiska och relaterat till frågor internt för mäklarbranschen och politiska beslut tänker jag… Men jag kan ha fel. ![]()
Helt enig! Och det behövs ett väl förberett material från flera aktörer för att det ska bli bra! ![]()
Ah, men den typen av frågor du skriver är något du får svar på genom att gå in på valfri mäklares hemsida på “frågor och svar”. Väldigt basic.
Tror att rätt många på forumet är mer avancerade än så och vill ha en lite djupare och mer utmanande diskussion än “vad ska jag tänka på när jag ska sälja”.
Men kanske är arbetsskadad ![]()
Det här hade varit SUPERINTRESSANT att få höra hans tankar kring! Allting som går utanför ramen att sälja in deras tjänster är av intresse. Det är en hel mängd frågor som trillat in, med fokus på viktiga delar kring processen som går utanför det man kan hitta på varje mäklarhus hemsida. Allt det som jag själv inte kan leta upp under en kväll vid datorn är eftertraktat.
Kan också nämna att jag själv ser det lite som en av de största utmaningarna och största riskerna för konsumenten just nu.
Istället för att man gör en affär med en mäklare som är anställd på XXX i Norrköping (lägg in valfritt mäklarföretag istället för XXX samt valfri stad) så driver mäklaren i fråga ett eget AB under samma varumärke men med sämre säkerhet för konsumenten.
Kommer bli intressant när såna case dyker upp i framtiden.
“Trodde jag sålde med XXX i Norrköping, egentligen var det mäklarens egna bolag jag skrev ett uppdragsavtal med och det bolaget har gått i konkurs, vad händer nu?”
Självklart, känner att ni ändå får ha lite förtroende för mig. ![]()
Jag är hemskt ledsen att säga, men om jag bara hade gått på forumets önskemål så hade podden varit för mig och närmast sörjande. ![]()
![]()
Jag kommer självklart ta frisörsstols-frågan och majoriteten av era frågor, men tänk på att den stora majoritetn lyssnare inte hänger i forumet… ![]()