Momentumstrtegi-forskning?

Kostnaderna man avser är kostnaden för fonden/ enskilda förvaltaren eller spararen att omallokera. Säg att du förvaltar din egen momentumportfölj med enskilda värdepapper, och du ombalanserar varje kvartal. Då momentum är en high-turnover strategi kanske 40-60% av innehaven byts ut. Det ger en effektiv årlig turnover på 200%. Det hela blir ett balansspel: Är courtaget du betalar lägre än den förväntade överavkastningen? Forskningen är lite spridd där, men generellt säger utövare ja, och dem mer fundamentalistiska EMH-forskarna nej. Utöver detta så ger denna typ av mer “kort” handel skatteeffekter i vissa länder, något som även detta kommer påverka fondens utveckling för den enskilde spararen.

I min egna portfölj där jag blandar värde, kvalitet och momentum bland svenska småbolag så ombalanserar jag 1/4e del av portföljen 4ggr per år, så en maximal förväntad turnover på 100%. I verkligheten hitills har den blivit något lägre, ca 82%, då vissa innehav fortsatte att platsa i screenern (bland annat Eolus Vind och Gullberg & Jansson tidigare)