Momsregler för crowdfunding

Vi funderar på att dra igång en kampanj på kickstarter eller liknande.

Helst skulle vi slippa lägga på moms på bidragen vi får in. Dock tänkte vi ge merch i utbyte mot donationerna. Så det finns ju risk att det räknas som momspliktig försäljning… Själva slutprodukten, alltså det som kampanjen samlar in pengar för att producera, kommer inte ingå som gåva utan endast merch.

Jag har inga problem att hitta info om reglerna. Momsfria “gåvor” är okej så länge värdet är symboliskt jämfört med donationen. Men jag kan inte hitta några som helst exempel online på hur man räknar värdet på “gåvorna” eller hur stor skillnaden måste vara mellan donation och värdet på “gåvan” för att det ska räknas som symboliskt.

“Gåvorna” kommer vara t-shirts och planscher och det är väl svårt att säga ifall dessa skulle kosta 40 eller 1500kr st om bidragsgivarna skulle köpa något liknande. Kan vi sätta vilket värde som helst? Behöver vi ta hänsyn till vad t.ex. konstnären som tar fram planscherna brukar ta för sina bilder eller kan vi räkna dem som typ “reklamaffisch, värde 50kr” och mer jämföra dem med vad reklamaffischer i allmänhet skulle kunna vara värda?

Vad menas egentligen med symboliskt värde? Att värdet är hälften av vad som betalas? Eller att värdet är en tiondel av vad som betalas.

Hur hittar jag svar på såna här frågor?

Bästa tipset kommer väl vara att kontakta skatteverket och jag kommer att göra det någon gång när de ens har plats i telefonkön för mig. Men skadar inte att ha tänkt igenom situationen ordentligt innan så att man kan ställa rätt frågor.