Morgan Stanley: paralleller mellan nuvarande situationen o åren efter WW2

Vad tänker ni om denna artikel och vilka ev åtgärder i era egna placeringar funderar ni på utifrån den, och när?

“Investmentbanken Morgan Stanley ser flera paralleller mellan den nuvarande situationen och tiden direkt efter andra världskriget. Det är den enda två gångerna under de senaste hundra åren när den amerikanska korträntan legat på minus. Det skedde då och det har skett nu med en statsskuld i USA på långt över 100 procent av BNP. Under de 16 åren mellan 1945–1961 upplevde den amerikanska ekonomin inte mindre än fem recessioner.”

Jag (noob) har inte kompetens att avgöra hur sannolikt det är att kommande decennium kommer ha avgörande likheter med årtiondet efter WW2. Men min amatörmässiga magkänsla säger att det är viktigare än någonsin att vara noga med sin sparhorisontsanpassning, samt att överväga minskad exponering mot USD - är min magkänsla vettig? (Dock vet jag inte bästa sättet att minska expo mot USD - idéer?)

“I dagens penningvärde kostade andra världskriget USA runt fem biljoner dollar. Pandemin har totalt sett kostat något mer.”