Motsvaringhet till "oönskade innehav" i enskilda bolag?

Om jag vill veta förekomst av djurförsök, vapen o.dyl. i ett enskilt bolag, finns det någon flaggning liknande den som görs för fonder, eller någon norm kring hur bolagsberättelser skrivs om det är där det går att hitta? Vill gärna ha det på pränt mer officiellt än ett mailsvar.
Hur gör ni andra?

Ofta brukar de duktiga bolagen skriva om det i sina årsredovisningar. Alternativet är ju att kontakta bolaget.

En del bolag är ESG-certifierade, isf brukar det framgå på deras hemsida, i presentationsdelen i deras pressmeddelanden, och ofta när de gör reklam för sig själva.

Sedan finns det en massa ESG-index. En del av dessa tar med bolag som klarar vissa miniminivåer, andra tar bara med de som hamnat i toppen, i olika kategorier av bolag.

De flesta ESG-fonder följer något av dessa index.

Men jag tycker ESG-index, -fonder, och -certifikat är ganska värdelösa. Ofta godkänner de bolag som jag inte med gott samvete kan stödja. Och det går mycket mode i vad de anser vara etiskt eller inte

Jag har t.ex. sedan Jeltsins dagar dragit öronen åt mig, när bolag har vissa typer av verksamhet i Ryssland, därför att jag vet att Ryssland är ett ruttet land, med dålig rättssäkerhet, där anställda lever under slavliknande förhållanden, och miljökontroller inte fungerar alls. Väldigt länge var Ryska företag, eller företag med mycket verksamhet i Ryssland, överrepresenterade i ESG-index. ESG-kontrollen fungerar helt enkelt i ländet med mycket korruption, vilket var just anledningen till Ryska företag ett tag var överrepresentation bland ESG-klassade bolag.

Ett annat exempel, som går så långt tillbaka som 1980-talet och var det som sådde min misstro för etiska fonder, är när jag då letade efter etiska fonder (under 1985-87). Då fanns Chiquita med innehavet för alla svenska “etiska” utlandsfonder. Chiquita var på den tiden den värsta miljöförstöraren i Sydamerika, använde barnarbetare kidnappade från föräldrarna, köpte slavarbetare, eller betalade för låg lön för att överleva på, utan att skuldsätta sig till bolaget. Deras arbetare dog oftast några få år efter de börjat jobba för dem, i cancer eller någon annan sjukdom, orsakad av gifterna som användes på plantagen. Plantager där de flesta av arbetarna också bodde, mitt i bananfälten, ofta utan tak över huvudet, så de fick sova på marken under bar himmel. Allt det här var välkänt, men bolaget var fortfarande godkänt enligt de regler de “etiska” fonderna följde. Bolaget Chiquita blev lite mindre hemskt, efter en uppmärksammad dokumentärfilm som tvingade folk att öppna ögonen, men den kom först ett kvartssekel efter att jag leta efter etiska fonder. Under hela Chiquitas existens, fram till dokumentärfilmen, så var det lätt för alla som brydde sig, och var läskunniga, att ta reda på vad Chiquita höll på med. Det var inte hemligt på något sätt, men folk ville helt enkelt inte veta, och fortsatte köpa fonder med bolaget och bananer.

Om man vill vara riktigt säker, så får man djupdyka i information själv. Numera finns många sajter, där, ofta fd, anställda sätter betyg på sina arbetsgivare, och där avslöjas mycket som man kan forska vidare om. Tyvärr är dessa sajter ofta geografiskt begränsade, vilket gör det svårt med stora internationella bolag, och på språk som man inte kan. Sedan är det bra att hålla koll på vad människorätts och miljöorganisationer skriver (det var så jag visste om Chiquita). Sedan så kan man hitta andra diskussionsforum på nätet, där anställda diskuterar sina arbetsgivare (det var t.ex. därför som jag inte investerade i Amazon, när de precis hade börsnoterats, jag hittade ett forum där frusterade anställda skrev av sig, och det var inte rolig läsning; innan dess var jag storkund hos bokhandlaren, och anledningen till att jag ville köpa aktier i Amazon, var en avhandling, som jag älskade, som skrivits om deras stokastiska lagersystem, stokastiska lager är en briljant idé, fast numera kombinerar Amazon dem med mer traditionell lagerhållning).

Tack för uttömmande svar!
Jo det blir lätt att jag djupdyker och det var det jag hade hoppats undvika :smiley:
Jag börjar med årsrapporten (och har ni någon skit på Siemens Healthineers som jag tänkte börja med så bring it on).